Køb af SD-kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • stulster
    Grøn bønne
    • Dec 2011
    • 14

    Køb af SD-kværn

    Jeg er på udkig efter en SD-kværn og har kig på en Ceado e37sd:



    Er der bedre alternativer? Min smertegrænse går nok ved ca. 20k.
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Køb af SD-kværn

    Du skal være klar over dette ikke er et dansk firma, men fra et andet land der så køre et hav af hjemmesider på forskellige sprog, de har et mildest talt et blakket ry i England. Så er du advaret.

    Den nævnte kværn er ikke en ægte SD kværn i ordets rigtige betydning ligeså lidt som Eureka Atom Pro er det. Der er tale om en hopper kværn med titanium knive og et aggregat ovenpå der blæser det meste kaffe ud. En rigtig SD kværn er en der er designet til formålet og har ikke behov for et sådan aggregat for at have lav retention.

    Disse kværne er Ceado e37z Hero, TITVS, Eg-1, Kafatek Monolith (Flat, Flat MAX, Conic)

    Nogle benytter så bulk og bulk lignende kværne til SD som Ek43, Mazzer ZM, Compak PKR100 og Compak R120 men ingen af dem er SD kværne i ordets betydning, men kan pga. deres lave retention benyttes som sådan.

    Grundlæggende ligger de fleste af disse over budgettet men Ek43 og ZM rammer max. og er de billigste.

    Generelt eksistere der ikke billige SD kværne udover den engelske Niche med koniske knive der ligner en køkkenmaskine.
    Last edited by malling; 1. August 2019, 00:32.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Helt enig med malling, de har også været næsten umulige at købe, med undtagelse af TITVS egen med et prisskilt på 50k, nu er Hero kommet på marked som er næsten lige så dyr 4800€ og EG-1 kan igen købes efter 1½ års out of stock som nu virker billig i forhold til de to andre med en ca pris på 32000,- Dkr. leveret i Danmark (inkl told & moms)

      til omkring 22k ville mit valg helt sikkert være EK43s fra TITVS med nogen ssp reedspeed knive, men jeg ville ærge mig over ikke at ha smidt de sidste 10k til EG-1 når nu vi er i gang. (eller Kafkatek Monolith flat, men de er svære at købe)

      Der findes også SD hånd kværne (alle koniske) som kan opgraderes med motor

      HG-1 fra LWW som kan opgraderes med en wug2grinder https://wug2grinder.boutir.com/
      Helor Stance https://helor-coffee.com/buy-now/helor-stance-motor

      Uden motor, https://www.malwani.de/english-1/pro...-grinder-livi/

      Samt to lidt tvivlsomme, den billige, Honne fra romania (dog har vi en bruger her fra som ejer en) http://www.espressobar.dk/forums/sho...r-fra-Romania-)
      og Mahlgut MOLA-e https://mahlgut-manufaktur.de/en/pro...ahlgut-mola-e/


      Niche er en Joker til kun omkring 4200 Dkr. men det bliver aldrig en high end kværn (mortoren kan mangle lidt power ved lyse espresso bønner), men bestemt alle pengende værd
      Last edited by Jack; 1. August 2019, 11:48.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Køb af SD-kværn

        Jeg vil dog ikke råde til at smide de 14k mange af disse modificerede håndkværn koster, der er generelt tale om meget svage motorer og alignment er kendt problem for mange af dem og koniske kværne sådan helt generelt. Hg-one har netop været testet og dens alignment og partikel distribuering kan være særdeles horribel.

        Honne er en billig kopi af en Versalab/TITVS. Godt nok er TITVS første kværn også kraftigt inspireret af Versalab, men er modsat en drastisk forbedring af nævnte model med en del nye tilføjelser.

        Man kan så spørge om man vil støtte en kopi producent som Honne.

        Anyway TITVS har en ny kværn i støveovnen som kommer til at koste under 30.000kr.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Jeg vil dog ikke råde til at smide de 14k mange af disse modificerede håndkværn koster, der er generelt tale om meget svage motorer og alignment er kendt problem for mange af dem og koniske kværne sådan helt generelt. Hg-one har netop været testet og dens alignment og partikel distribuering kan være særdeles horribel.

          Honne er en billig kopi af en Versalab/TITVS. Godt nok er TITVS første kværn også kraftigt inspireret af Versalab, men er modsat en drastisk forbedring af nævnte model med en del nye tilføjelser.

          Man kan så spørge om man vil støtte en kopi producent som Honne.

          Anyway TITVS har en ny kværn i støveovnen som kommer til at koste under 30.000kr.
          Du har ret igen lander den nye TITVS kværn (Project Nautilus) på under 30k kommer den til at være en betydelig spiller på marked og ville være mit first choice 98mm SSP knive nam nam..


          Jeg mener stadig, Niche er en super super kværn til pengende, der skal i hvert fald en ret dyr kværn til for at over gå den


          først sneak peak TITVS new prototype fra 2017 (han er kommet meget videre og er tæt på lancering, rygtet siger efteråret 2019) nyeste update https://www.instagram.com/p/Bw2GyjkoKhx/
          Click image for larger version

Name:	Sneak peak of our new prototype.jpg
Views:	1
Size:	59,6 KB
ID:	231313
          Last edited by Jack; 1. August 2019, 12:20.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            Jeg vil dog ikke råde til at smide de 14k mange af disse modificerede håndkværn koster, der er generelt tale om meget svage motorer og alignment er kendt problem for mange af dem og koniske kværne sådan helt generelt. Hg-one har netop været testet og dens alignment og partikel distribuering kan være særdeles horribel.
            Om det vil jeg dog sige, ejede jeg en HG-1 / HG-one som den første version hed, ville jeg ikke betænke mig et split sekund på at købe wug2grinders opgradering, (dog jeg ville tid enhver til fortrække flade frem for konisk knive)

            Der er mange som er glade for HG-1 m/ wug2grinder mod
            Click image for larger version

Name:	wug2grinder ek eg.jpg
Views:	1
Size:	28,5 KB
ID:	231314
            Last edited by Jack; 1. August 2019, 13:04.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Grinderman
              Administrator
              • Mar 2009
              • 637

              #7
              En anden mulighed som også er på trapperne, Compak PK100. Tænker den er en modificeret Bulk uden at vide det. Så den på WOC i Berlin. Den så ret gedigen ud. Ved ikke hvad prisen kommer til at lande på.


              Medejer af Kristians Kaffe ApS
              Risteansvarlig

              Svag rygrad i forhold til lækkert udstyr! pt:

              La Marzocco GS/3
              Nuova Simonelli Mythos One
              Helor 101 Håndkværn

              Følg mig på Instagram:
              https://www.instagram.com/coffee_in_focus/

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Køb af SD-kværn

                Den kommer til at koste i omegnen af sølle 30-40.000kr ud fra hvad jeg har hørt.

                Jeg vil som i aldrig betale den sum for noget man ikke kan være sikker på har alignment i orden, en ting at betale det for i TITVS, Lyn Weber eller Kafatek men jeg vil aldrig overveje at smide sådanne summer hos en str. producent!
                Last edited by malling; 6. August 2019, 16:32.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • stulster
                  Grøn bønne
                  • Dec 2011
                  • 14

                  #9
                  Tak for jeres svar allesammen. Jeg blev klogere - tror jeg holder mig til min Mazzer et par år endnu :-)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af stulster Se indlæg
                    Tak for jeres svar allesammen. Jeg blev klogere - tror jeg holder mig til min Mazzer et par år endnu :-)
                    Ja de er små dyre.. men den Niche er nu en Joker pt. til kun ca. 4200 kr. den gør det altså ret godt, der skal i hvert fald en ret dyr kværn til at slå den som single doser,
                    havde jeg budget på max 10k nuppede jeg nok en Niche, jeg er glad for min.. har nu ikke brugt den særligt meget, da det er min rejse kværn

                    Men har man først været på SD vognen, er det bare svært at gå tilbage til en hopper kværn, men mindre man driver en cafe bar
                    Last edited by Jack; 18. August 2019, 23:38.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    Working...
                    X