Wilfa Svart Uniform - første indtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #46
    Da jeg legede med nulpunktet havde jeg den naturligt nok flere gange dernede på skalaen. Når man så tager toppen af for at justere igen, bemærker man, at der ligger små metalspåner omkring de to fjederbelastede tapper, der giver klikkene under indstilling. Det er jeg ikke helt vild med, men de ser dog ikke ud til at komme ned i kammeret.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Lav
      Coffeeholic
      • Dec 2014
      • 1213

      #47
      Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
      Da jeg legede med nulpunktet havde jeg den naturligt nok flere gange dernede på skalaen. Når man så tager toppen af for at justere igen, bemærker man, at der ligger små metalspåner omkring de to fjederbelastede tapper, der giver klikkene under indstilling. Det er jeg ikke helt vild med, men de ser dog ikke ud til at komme ned i kammeret.
      Ja, det skal sikkert lige slides til og rundes lidt kanter der hvor palen eller kuglen klikker op i rillen. Det er en simpel og billig måde det er lavet på - og alu er heller ikke det hårdeste materiale.... tror som sagt det bare er et spørgsmål om at skulle slides til.
      Man kan sikkert undgå de værste spåner hvis man drejer toppen langsommere af så længe de to dele er i indgreb med hinanden.


      Sent from my iPad using Tapatalk
      Venligste hilsner, Steffen

      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
      Sort:
      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
      Rister: 2x
      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #48
        Hvordan går det med den nye kværn, Johnster ? Har du fundet ud af at brygge, så du får en smag, du er tilfreds med ?

        Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
        Men selv om det kunne reducere brygtiden, vil det jo også blive en mere grov formaling, end jeg egentlig har lyst til.
        Så jeg er ikke sikker på, at jeg ville blive tilfreds med det.
        Hæng dig ikke i den præcise gennemløbstid. Den optimale smag ligger på en forskellig gennemløbstid afhængig af kværn ... og nok også andre ting som vand.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #49
          Jeg skal til at have skrevet noget. Jeg har været omkring de to ting du nævner.
          Der er dog stadig en del frustrationer og jeg mangler lige at prøve et par ting til.
          Måske jeg skulle få taget mg sammen her på en dejlig badminton dag.
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • johnster
            Master Brewer
            • Jun 2011
            • 1756

            #50
            Nåh, jeg fik skiftet de der Italmill knive ud med SSP. Operationen var egentlig ret simpel, men det lykkedes mig åbenbart at kludre under indstilling af nulpunkt, så det tog en del forsøg før den var der. Nu kan det jo være jo være svært helt at sammenligne mellem de to knive, men Italmill stod fra fabrikken, så man tydeligt kunne høre lidt burr rub når man "presseded" indstillingen lige forbi 1. Så jeg satte SSP knivene så tilsvarende jeg kunne. Undervejs havde jeg nulpunkt både omkring 10 og 20, så jeg tror faktisk godt, at man kan flytte det tilsvarende den anden vej og få et større range med en grovere formaling. Men det er jo ikke meningen og man kan jo også se af mine tidligere segmenteringer, at der er ret meget over de 1100, så det er ikke sikkert, at det giver et godt resultat.

            Jeg kørte endnu engang 5 kg kaffe gennem knivene og var sp klar til at gå i gang. Da mine billige såkaldte lysristede bønner gav en del flere fines end det jeg plejer at bruge, valgte jeg at ofre en Prolog kaffe. Jeg fik ikke helt den samme som sidst, men brygmæssigt opførte den sig nogenlunde som den mht. til brygtid og overekstraktion.

            Screen size 0 400 1100
            IM 41 3,20% 24,80% 72,00%
            SSP 41 2,42% 17,74% 79,84%
            IM 30 4,80% 40,00% 55,20%
            SSP 30 4,42% 34,54% 61,04%
            IM 20 9,20% 77,60% 13,20%
            SSP 20 6,77% 71,71% 21,51%
            Jeg kørte med 400 og 1100 sier baseret på de tidligere resultater og mallings oplysning om EK43. Jeg valgte 20, 30 og 41 som indstilling, for at få et bredt spektrum og da 41 jo var problematisk med Italmill knivene. Som det ses, tenderer Italmill til at give finere formaling på "samme" indstilling som SSP. På undersiden af 400 sien, er der også mere pulver for Italmill end for SSP, så det kunne egentlig være rigtig interessant at segmentere 400-1100, men det kommer jeg ikke til at gøre med Italmill knivene. Nede på 20 nærmer vi os en fordeling af 400-1100 området lig EK43 ifølge malling for SSP.

            Men har det så hjulpet? Desværre ikke umiddelbart. Jeg oplever stadig lange brygtider og draw downs og det er jo ikke kun det, men også at kaffen smager overekstraheret. Med SSP kan jeg dog komme ned i nærheden af 33-35, hvor jeg med Italmill overhovedet ikke kunne komme under 41. Så på den måde er det da en forbedring. Så jeg arbejder på at forbedre resultatet. Til en start besluttede jeg mig for at begynde at registrere TDS, ekstration og brygtid. Her først med en Kenya kaffe fra Morgon.

            Morgon Kenya TDS Ekstraktion Tid Indstilling
            Origami 1,51 21,77% 04:27 30
            Kalita 155 1,47 21,41% 03:34 30
            Origami 1,47 21,10% 04:01 32
            Origami 1,40 20,07% 03:56 34
            Origami 1,41 20,23% 04:01 33
            Kalita 155 1,42 20,47% 03:10 33
            Origami 1,46 20,98% 04:35 34
            Jeg har i noget tid brygget med et Kalita 155 filter i en Origami tragt og været meget tifreds sammen med min gamle Vario kværn. Brygtiden har ligget omkring 3:00 - 3:30 for de fleste kaffer med draw down omkring 0:30 - 0:45. Med Italmill på 41 kom jeg op på brygtider omkring 5:00 med draw down på 2:00 eller mere. Og det smagte grimt overekstraheret.

            Så man kan se, at med SSP på 30 er den del klart forbedret, dog stadig med noget lang draw down. TDS plejer jeg at foretrække omkring 1,40 med en ekstraktion omkring 20%. Men hvis SSP giver en mere uniform formaling, skulle man jo kunne få lækker kaffe ved højere ekstraktioner. Det er ikke tilfældet her. Når jeg lander omkring 1,40 og 20%, smager det lidt til den tynde side, hvilket også har været min oplevelse, når jeg har haft lejlighed til at smage og måle på EK43 bryg. Men hvis jeg kværner lidt finer og øger TDS og formaling, smager det overekstraheret. Jeg må dog også erkende, at min teknik ikke giver helt konsistente resultater med samme parametre, så den del må jeg også øve mig på.

            Jeg prøvede også et par gange at brygge med Kalita 155 filteret i den originale tragt o til min overraskelse giver det ved samme kværninstilling markant kortere brygtider, der ligger meget nærmere det jeg plejer at få med Vario og Lido 3. Så det er ikke kun kværnen der spiller ind her. Desværre smagte det ikke bedre.

            Det samme var tilfældet, da jeg skiftede til Tim Wendelboes Karogoto. Så jeg begyndte at mistænke mit vand, de er Brita filtreret fra en Quooker. Jeg havde en flaske Pejo fra min ferie i Italien. Ikke optimalt, men det bedste jeg lige havde fundet og det gav acceptable resultater med Lido 3 og Kalita 155. Det blev dog ikke bedre. Faktisk lidt værre. Denice har heller ikke forbedret resultatet. Så jeg tænker, at jeg må kigge nærmere på brygge teknik.

            Scott Rao havde en post forleden, der ramte lidt tæt på mine oplevelser:
            An example of a grinder problem and the workaround: -an EK with average burr sharpness and poor alignment choked my V60 brews easily. To accommodate the grinder, I had to grind a little coarser than I wanted to (extraction dropped to 20%), pour more gently, focus the pour more in the center of the slurry, and spin very gently. I also increased the size of my first pour after the bloom to create a higher water column (and more flow) and began a second pour earlier than usual, again to keep the flow rate high.
            Så jeg prøvede med lidt inspiration derfra og fik et lidt bedre resultat første gang, men ikke anden gang. For at for et højere vandspejl, prøvede jeg også at brygge in min Kalita 185 tragt. Det gav kortere brygtid, men ikke bedre resultat.

            Jeg har efterhånden været igennem et par hjemme kværne og det har aldrig været noget problem at få bare nogenlunde resultater i det, som de har indikeret som filter kaffe området. Heller ikke med diverse håndkværne. Det har ikke altid været fremragende men oftest acceptabelt og ind imellem helt vildt godt.

            Med Italmill knivene var det bare håbløst. Mens det med SSP ser ud til, at jeg måske kan komme i mål på et tidspunkt, selvom det er en noget frustrende vej indtil videre. Og jeg synes nu også, at jeg ligger i den lidt høje ende af skalaen. Men jeg har et par ting der skal prøves af til eftermiddagskaffen.
            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
            Compak K10 Fresh
            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

            Philips Café Gourmet

            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #51
              Wilfa Svart Uniform - første indtryk

              Det er normalt med draw down på 1-2min på EK, med 250-350g bryg. Brygtid ligger derfor næsten altid på 3-4min hvis man har påhældt al vand ved 2min mark.

              Det kan lade sig gøre at få den ned på 30-45sek men det er ofte ikke ønskværdigt.

              Jeg giver som regel ikke meget for Rao, hans rist er betragteligt mørkere og derfor kan hand ideer ikke altid lige overføres.

              Hoffman har lagt en video op på hans youtube konto, den burde fungere med din Wilfa. Jeg har længe brygget meget li denne metode uden at vide at andre var kommet op med noget lignende.
              Last edited by malling; 19. October 2019, 15:46.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • johnster
                Master Brewer
                • Jun 2011
                • 1756

                #52
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Det er normalt med draw down på 1-2min på EK, med 250-350g bryg. Brygtid ligger derfor næsten altid på 3-4min hvis man har påhældt al vand ved 2min mark.

                Det kan lade sig gøre at få den ned på 30-45sek men det er ofte ikke ønskværdigt.

                Jeg giver som regel ikke meget for Rao, hans rist er betragteligt mørkere og derfor kan hand ideer ikke altid lige overføres.

                Hoffman har lagt en video op på hans youtube konto, den burde fungere med din Wilfa. Jeg har længe brygget meget li denne metode uden at vide at andre var kommet op med noget lignende.
                Jeg plejer at brygge 25 gr kaffe med 390 gr vand. Prøvede lige med 20 gr kaffe i stedet for at få endnu højere vandspejl, men det blev ikke bedre.

                Det bedste jeg har prøvet endnu et de lidt høje ekstraktioner, hvor det smager lidt for kraftig. Med tilsætning af ekstra vand smager det faktisk rigtig godt. Men jeg kan ikke ramme det ved at ændre formalingsgraden. Det er rimeligt frustrerende.

                Jeg prøvede James Hoffmanns metode med min Vario, men oplevede forlænget brygtid og overekstraktion. Det kunne da være jeg skulle prøve det igen med denne kværn.
                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                Compak K10 Fresh
                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                Philips Café Gourmet

                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #53
                  Hvis smagen bliver for kraftig skal du jo nok også neddosere, du kan ikke nødvendigvis overføre doseringen
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #54
                    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                    Hvis smagen bliver for kraftig skal du jo nok også neddosere, du kan ikke nødvendigvis overføre doseringen
                    Men så kan jeg jo ikke bruge min VST app til at beregne mængden af vand.
                    Men det kan jo godt være konklusionen, at jeg skal bruge mere vand.
                    Lige nu kører jeg 1:15,6. Jeg kan da prøve at oppe den lidt.
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #55
                      Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                      ...........
                      Med Italmill knivene var det bare håbløst. Mens det med SSP ser ud til, at jeg måske kan komme i mål på et tidspunkt, selvom det er en noget frustrende vej indtil videre. Og jeg synes nu også, at jeg ligger i den lidt høje ende af skalaen. Men jeg har et par ting der skal prøves af til eftermiddagskaffen.
                      Tak for grundigt skriv. Lyder godt nok frustrerende.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #56
                        Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                        Jeg plejer at brygge 25 gr kaffe med 390 gr vand.
                        Jeg sku lige til at spørge efter hvad mængder, du brygger ... til at holde bryggetiderne oppe imod.

                        Og ligesom Malling tænker jeg at det er en høj dosering (men den rammer måske bedre dine smagspræferencer end min ?). Man plejer med uniform-grind kværne at sige at man kan neddoserer ... så hvis man er vant til 60 g/l kan man gå ned på 55 eller 53 g/l.

                        Bum bum, dine 25 g kaff og 390 g vand = 64 g/l.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #57
                          Når man får lange bryggetider, kan det skyldes at der ligger fines på toppen af grindet ... og når man så smider det i filteret, så lægger fines sig på filtret og stopper det til = vandet løber langsommere igennem.

                          Work-around: rør det tørre grind med en teske, så det er godt blandet sammen - før det hældes i filtret.

                          Men da jeg ikke selv har prøvet den her Uniform kværn, ved jeg ikke om det er tilfældet her.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • johnster
                            Master Brewer
                            • Jun 2011
                            • 1756

                            #58
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Jeg sku lige til at spørge efter hvad mængder, du brygger ... til at holde bryggetiderne oppe imod.

                            Og ligesom Malling tænker jeg at det er en høj dosering (men den rammer måske bedre dine smagspræferencer end min ?). Man plejer med uniform-grind kværne at sige at man kan neddoserer ... så hvis man er vant til 60 g/l kan man gå ned på 55 eller 53 g/l.

                            Bum bum, dine 25 g kaff og 390 g vand = 64 g/l.
                            Det er ca. den ratio VST app’en ligger på og det har virket fint med mine andre kværne og de lysristede kaffer jeg kører med. Som sagt er det 1:15,6. Jeg har set andre nævne 1:16 som en slags standard. Det kan være, at jeg skal bevæge mig mod 1:17.

                            Du plejer jo at køre lidt mørkere end mig og det kræver jo normalt en lavere dosering. Jeg synes dog noget tyder på, at du er begyndt at se lyset.
                            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                            Compak K10 Fresh
                            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                            Philips Café Gourmet

                            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #59
                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                              Når man får lange bryggetider, kan det skyldes at der ligger fines på toppen af grindet ... og når man så smider det i filteret, så lægger fines sig på filtret og stopper det til = vandet løber langsommere igennem.

                              Work-around: rør det tørre grind med en teske, så det er godt blandet sammen - før det hældes i filtret.

                              Men da jeg ikke selv har prøvet den her Uniform kværn, ved jeg ikke om det er tilfældet her.
                              Der er mange ting jeg vil gøre for en god kop kaffe. Men der skal simpelthen ikke være for mange ritualer. Så den kværnede kaffe skal kunne bruges direkte fra kværnen og jeg gider f.eks. ikke at stå og røre med en pind i filteret.

                              Jeg er også i mine tidligere forsøg på at få en mere fuld mætning af kaffen ved bloom begyndt at hælde lidt kraftigere. Derved har jeg opnået den der fluid bed effekt, som BH skrev om forleden og den kan jo give fines migration mod toppen og det berygtede mudder lag på toppen ved draw down. Det overvejer jeg også, om jeg skal ændre på.
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #60
                                Wilfa Svart Uniform - første indtryk

                                John ingen skriver du skal røre i dit filter. Men fjerne Chaff og de fines der har løstrevet sig fra grindet som har lagt sig som en fin lille “klump”/spids øverst i grindet, samt at man røre grindet i picher/grindskuffen for at genintegrere de resterende fines med de større partikler. Dette ikke blot minimere clogging men forbedre også smagen. Denne er nødvendig med de fleste SD kværn og jo hurtigere disse kværner des mere nødvendigt er denne procedure.

                                Man kan brygge på mange måder der er ikke en rigtig, men der er mange forkerte.

                                VST er ikke et sandhedsvidne, den kan sige om du er konsistent men ikke om den er velbrygget.
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X