Wilfa Svart Uniform - første indtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #61
    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    John ingen skriver du skal røre i dit filter. Men fjerne Chaff og de fines der har løstrevet sig fra grindet som har lagt sig som en fin lille “klump”/spids øverst i grindet, samt at man røre grindet i picher/grindskuffen for at genintegrere de resterende fines med de større partikler. Dette ikke blot minimere clogging men forbedre også smagen. Denne er nødvendig med de fleste SD kværn og jo hurtigere disse kværner des mere nødvendigt er denne procedure.

    Man kan brygge på mange måder der er ikke en rigtig, men der er mange forkerte.

    VST er ikke et sandhedsvidne, den kan sige om du er konsistent men ikke om den er velbrygget.
    Jeg siger ikke, at det var det Kaffe T sagde. Men det fremgår af guides fra flere velrenomerede kilder. Hos Prolog rører de også i filteret. Det var bare et eksempel på et af de mange ritualer jeg helst vil undgå. Ligeledes at røre i grind. Det bringer grimme minder om VDT og den slags. Mit espresso liv blev meget bedre, da jeg startede med at bruger Pergers metode. Så godt udstyr og simple rutiner er lige mig.

    VST er bare et værktøj, som jeg godt kan lide at bruge. Jeg lægger ikke mere i det end det.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #62
      John, du lytter jo slet ikke efter tankegangen.

      Prøv næste gang du har brugt Kruve sien:
      så tag den fineste fraktion og smid ned i dit filter ... derefter smid resten af kaffen ... prøv så at brygge.

      Her vil du få det som Malling omtaler som clogging. Altså at filtret stopper til og bryggetiden bliver længere. Det er simpelthen logik at små partikler stopper til i papiret. Men tag ikke mit ord for det, prøv det selv. Eller vent til at en af dine guruer skriver om det ;-P

      Men det er ikke sikkert det er problemet hos dig med Uniform. Som Malling er inde på: det er et velkendt problem på de hurtige kværne. Og Uniformen er jo netop langsom. Men hvem ved hvad det er for et grind, Uniform laver, så det er anderledes end på din gamle Vario. Så man må prøv sig frem med noget forskelligt. I det mindste ku du sige "Tak for input" når nogen skriver hjælp til dig - i stedet for at affeje det uden overhoved at prøve at forstå.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • johnster
        Master Brewer
        • Jun 2011
        • 1756

        #63
        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        John, du lytter jo slet ikke efter tankegangen.

        Prøv næste gang du har brugt Kruve sien:
        så tag den fineste fraktion og smid ned i dit filter ... derefter smid resten af kaffen ... prøv så at brygge.

        Her vil du få det som Malling omtaler som clogging. Altså at filtret stopper til og bryggetiden bliver længere. Det er simpelthen logik at små partikler stopper til i papiret. Men tag ikke mit ord for det, prøv det selv. Eller vent til at en af dine guruer skriver om det ;-P

        Men det er ikke sikkert det er problemet hos dig med Uniform. Som Malling er inde på: det er et velkendt problem på de hurtige kværne. Og Uniformen er jo netop langsom. Men hvem ved hvad det er for et grind, Uniform laver, så det er anderledes end på din gamle Vario. Så man må prøv sig frem med noget forskelligt. I det mindste ku du sige "Tak for input" når nogen skriver hjælp til dig - i stedet for at affeje det uden overhoved at prøve at forstå.
        Arh, hold nu op. Jeg lytter, men jeg er ikke specielt vild med alle mulige ritualer. Hvis det er nødvendigt vil jeg hellere købe en anden kværn. Og der er jeg ikke engang så besværlig som James Hoffmann. Han vil have det endnu simplere end jeg.

        Jeg ved ganske udmærket hvordan fines påvirker brygningen og det er jo også beskrevet i BHs fluid bed artikel, hvordan det påvirker brygningen. Jeg prøver at kompensere for evt. issues i den retning ved at ryste bønne koppen let og ved den måde jeg hælder kaffen i filteret. Der er lidt static i koppen, som holder på en del chaff og også lidt fines. Træls for rengøringen bagefter, men muligvis meget godt for brygningen.

        Jeg tror lige nu mest på tippet om ratio. Det lyder lovende og introducerer ikke ekstra ritualer. Tak for det.
        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
        Compak K10 Fresh
        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

        Philips Café Gourmet

        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #64
          Ja, gør det nu bare John - bare en enkelt gang. Vi er flere der læser med i spænding ;-)

          Har selv været gennem noget lignende med lyse riste i min EK med SSP, og her hjalp det gevaldigt at ryste grindet sammen efter at have børste de værste chaffs af...

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #65
            Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
            Arh, hold nu op. Jeg lytter, men jeg er ikke specielt vild med alle mulige ritualer. Hvis det er nødvendigt vil jeg hellere købe en anden kværn. .
            Det er ikke et ritual. Det er en teknik - baseret på hvad man kan se visuelt. Evt med mikroskop.

            I modsætning til det væld af hældeteknikker, som er kommet frem gennem tiden. Ofte baseret på ikke-gennemtestede erfaringer. Det er utrolig svært at holde alt konstant når man skal brygge pour-over. De fleste ved fx ikke at det gør en forskel for smagen, hvor længe vandet har været opvarmet. Simpelthen fordi vandets kemiske sammenhæng ændrer sig jo længere tid det har været oppe i temperatur.

            Det er derfor forskning er svært og koster mange penge: der skal mange gentagelser til. Og selv med flere gentagelser i et studie, skal man være varsom med at konkluderer. Der skal flere studier til, lavet af forskellige forskerhold under forskellige omstændigheder.

            Ernæringsforskning er et godt eksempel. Folk gider ikke længere lytte efter hvad der sige om hvad der sundt ... fordi medierne al for meget har fortalt om "nyeste forskning" ... og så siden viste det sig ikke at holde stik ... så det virker useriøst ...

            Hov, lidt sidespor. Got carried away ;-)
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • xhofa
              Lysristet
              • Feb 2016
              • 82

              #66
              Nu er versionen uden vægt nede på 1.559 kr

              Comment

              • Freund
                Lysristet
                • Dec 2018
                • 125

                #67
                Hej Lav, Johnster og evt. andre med SSP i deres Svart:

                Hvad så? [emoji3]
                Er det godt, og er det bedre?

                Comment

                • Freund
                  Lysristet
                  • Dec 2018
                  • 125

                  #68
                  Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                  Hej Lav, Johnster og evt. andre med SSP i deres Svart:

                  Hvad så? [emoji3]
                  Er det godt, og er det bedre?
                  ? [emoji6]

                  Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #69
                    Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                    ? [emoji6]

                    Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk
                    Det forbedrede ikke min gennemløbs tid.
                    Jeg har ikke fortaget yderligere sammenligninger.
                    Kører bare videre med Sibarist filtre og SSP knive.
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #70
                      Samme her - brugte sidst min Uniform på Fanø i et feriehus i sommer hvor jeg ikke rigtig havde noget at udsætte på grindet. Men bruger den kun til at tage med på ferier hvis håndkværne tager for lang tid = vi er for mange der skal have kaffe samtidig [emoji4]


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • MadsHilde
                        Mellemristet
                        • Dec 2011
                        • 287

                        #71
                        Nu har jeg også købt en Uniform. Den uden vægt. Jeg synes at læse I kværner meget grovere end mig. Jeg kværner på 16, 15g til 250g vand. Det gælder både V60, Cleverdripper og Chemex. Kværner på 20 til stempel med 12min bryggetid.

                        Synes det lyder ret vildt i forhold til jer.
                        Niche Zero
                        Bonavita elektronisk vægt
                        Bonavita elkedel
                        Aeropress
                        V60
                        Clever Dripper v2
                        Chemex 3 og 6 cup
                        Stempel 1l og 1 cup
                        Bialetti Venus
                        Guldfilter
                        Philips Senseo mælkeskummer

                        Comment

                        • Freund
                          Lysristet
                          • Dec 2018
                          • 125

                          #72
                          Hej Mads
                          Jeg synes det lyder som meget fint, hvad er din gennemløbstid på V60 v. 15/250g?
                          Hvilken bønne og hvor gammel?
                          Hvilket v60 filter?

                          Jeg har lige brygget på setting 34, og fik gennemløb på 4:30, 18/333g - for lang tid ift. i går med samme bønne, hvor det tog 4min [emoji848]
                          3 uger gammel fra Clever og filter i pakken med det gnitrende plastik.

                          Hilsen
                          Freund

                          Comment

                          • MadsHilde
                            Mellemristet
                            • Dec 2011
                            • 287

                            #73
                            Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                            Hej Mads
                            Jeg synes det lyder som meget fint, hvad er din gennemløbstid på V60 v. 15/250g?
                            Hvilken bønne og hvor gammel?
                            Hvilket v60 filter?

                            Jeg har lige brygget på setting 34, og fik gennemløb på 4:30, 18/333g - for lang tid ift. i går med samme bønne, hvor det tog 4min [emoji848]
                            3 uger gammel fra Clever og filter i pakken med det gnitrende plastik.

                            Hilsen
                            Freund
                            Jeg bruger de samme filtre. Dem som Hoffmann anbefaler. På V60 får jeg en tid på ca. 3 min fra jeg starter med at hælde vand i, altså inkl. bloom på 30 sek. Ved Cleveren tager drawdown 1 min og 15 sek.

                            Jeg bruger også kaffe fra Clever. De er nok efterhånden en måned gamle, måske lidt mere. Oplever lyse er langsommere end mørke.

                            Men du kværner på 34, det er jo også en ret stor forskel ned til 16. Jeg er godt klar over jo mere kaffe des grovere skal man kværne. Med der er jo ikke langt fra mine 15g til dine 18.
                            Niche Zero
                            Bonavita elektronisk vægt
                            Bonavita elkedel
                            Aeropress
                            V60
                            Clever Dripper v2
                            Chemex 3 og 6 cup
                            Stempel 1l og 1 cup
                            Bialetti Venus
                            Guldfilter
                            Philips Senseo mælkeskummer

                            Comment

                            • Freund
                              Lysristet
                              • Dec 2018
                              • 125

                              #74
                              Det var da mærkværdigt - men det vigtigste er jo smagen i koppen [emoji6]
                              Det lyder som om vi må arrangere Uniform smagning når det engang bliver fornuftigt. Så kan der måske også komme en Uniform SSP med [emoji3]

                              Comment

                              • MadsHilde
                                Mellemristet
                                • Dec 2011
                                • 287

                                #75
                                Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                                Det var da mærkværdigt - men det vigtigste er jo smagen i koppen [emoji6]
                                Det lyder som om vi må arrangere Uniform smagning når det engang bliver fornuftigt. Så kan der måske også komme en Uniform SSP med [emoji3]
                                Jeps, det kunne være cool🙂
                                Niche Zero
                                Bonavita elektronisk vægt
                                Bonavita elkedel
                                Aeropress
                                V60
                                Clever Dripper v2
                                Chemex 3 og 6 cup
                                Stempel 1l og 1 cup
                                Bialetti Venus
                                Guldfilter
                                Philips Senseo mælkeskummer

                                Comment

                                Working...
                                X