Vandmængde NS Oscar II - hjælp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ElisabethFalck
    Grøn bønne
    • Jun 2016
    • 24

    Vandmængde NS Oscar II - hjælp!

    Hej med jer,

    Jeg har en NS Oscar II esporessomaskine. Jeg har haft den i snart et år, men må ærligt indrømme, at jeg ikke bruger den så meget, som jeg gerne ville.

    Grunden til dette er, at når jeg brygger en espresso, så synes jeg egentlig ikke, at det er en espresso der kommer ud af maskinen. Der kommer vand nok med til at det fylder halvdelen af koppen (som er 250 ml), og det svarer slet ikke til størrelsen på en single espresso, når man får den på en cafe. Jeg ved ikke, om det er fordi jeg gør noget forkert... Om man måske kan indstille vandmængden eller om det er noget andet, jeg skal gøre?

    Espressoen har heller ingen crema overhovedet, det bliver faktisk bare en halv SUPER stærk kop kaffe

    Er der mon nogle kloge hoveder herinde der har en ide om hvad jeg kan gøre?
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Så kommer standard spørgsmålene lige )

    Hvilken kværn bruger du
    Hvilken kaffe
    Hvor gammel/frisk er den
    Bruger du en pressurized kurv eller en normal, en normal har huller over hele bunden, og man kan se igennem

    Hvor meget kaffe putter du i , bruger du vægt eller ej (både til at veje kaffen og skudet )
    hvilke tider og mængder ender du med ?

    Hvilken tamper, passer den til kurven
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Det er synd du ikke får udbytte af din fine maskine

      En rigtig god ting er at få instaleret OPV i din Oscar II hvis den ikke har det, så maskinen brygger ved 9 Bar isteden for max, billid mod. og eneste nødvendige, men der skal lige være styr på de andre parametere først

      Vi har lige haft en tråd som stadig er aktiv, som du med fordel kan læse :-) http://www.espressobar.dk/forums/sho...single-boiler)
      Last edited by Jack; 21. July 2019, 16:29.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Muenster
        Lysristet
        • May 2019
        • 110

        #4
        Da jeg læste første indlæg, tænkte jeg, at Elisabeth er begynder og ikke ved så meget om kaffe. Jeg kan dog se, at hun har skrevet adskillige indlæg her i gruppen, så jeg ved ikke, om jeg tolker det forkert. Jeg er selv den glade ejer af en Oscar II, som jeg har haft i to år. Den har to knapper til hhv. én og to kopper. Fra fabrikken kører pumpen i hhv. 21 og 28 sekunder, når man aktiverer de to knapper. Det kan man omprogrammere, men det er nu meget gode tider at gå ud fra. Maskinen måler således ikke mængden af vand, der løber igennem, men blot tiden, vandet bliver pumpet igennem kaffen. Når man får for meget vand igennem på den tid, som du gør, så er det simpelthen fordi der er for lidt modstand i kaffen. Så simpelt er det. Og du får en fuldstændig vild mængde vand igennem. Prøv at tage tid på pumpen næsten gang. Start uret, når der lyder et lille klik fra ventilen to sekunder efter pumpen er gået igang. Normalt skal en espresso brygges på 20-30 sekunder afhængig af ens smag og kaffetypen.

        Der er to ting, der bestemmer modstanden i kaffen:
        1) Hvor fint kaffen er malet. Jo finere malet, des større modstand. Det er derfor, man selv skal male kaffen. Den vigtigste parameter er nemlig malegraden, som man stiller på sin kværn.
        2) Hvor hårdt man stamper kaffen med sin "tamper", som den hedder på engelsk. Her skal man helst have en god tung en i metal, der fylder filterkurven ud. Ikke den i plastic, der følger med maskinen. De fleste siger, det ikke er så vigtigt, hvor hårdt man stamper, bare man gør det ens fra gang til gang. Nogle angiver et tryk på 15 kg som passende.
        3) Hvor jævnt kaffen er fordelt i filterkurven. Det er ekstremt vigtigt, at vandet ikke kan danne kanaler, hvor det kan løber hurtigere igennem. Det giver uens ekstraktion af smagsstofferne fra kaffen rundt om i pukken, og der løber for meget vand igennem. Kaffen skal altså ligge helt jævnt i kurven uden huller, fordybninger eller toppe, før man stamper. Glat kaffen af med f.eks. en kniv eller en finger, så kaffen er jævn med kanten af filteret. Stamp derefter kaffen helt vandret. Du skal passe på ikke at holde tamperen skråt.

        Hov, det var jo hele tre ting. Yderligere kan nævnes, at hvis bønnerne ikke er friske, mangler espressoen crema, smager fladt osv. Og med friske menes indenfor uger fra brygning og minutter fra de er malet. I mellemtiden skal man opbevare bønnerne helt lys- og lufttæt. Ligger de i bønnebeholderen på kværnen bliver de hurtigt gamle. I løbet af en dag måske. Men OK, det afhænger jo nok lidt af, hvor stor en nørd du spørger. Jeg har ikke selv stor nok erfaring, men der bliver solgt masser af kaffe i supermarkeder fra velrenomerede italienske mærker, som er måneder eller måske et år fra ristedatoen. Men spørger du nørderne, er det altså ikke frisk nok.

        Jack har ret i, at det vil være godt at montere en overtryksventil eller OPV på din Oscar II. Espresso skal brygges ved et tryk på 9 bar. Uden en OPV går pumpen gladeligt op på 15 bar, hvilket altså er for højt. Hvis kaffen løber for langsomt igennem skal man ikke øge trykket. Man skal male kaffen grovere eller stampe mindre. Men det er meget vigtigt, at man kun ændrer én parameter ad gangen. Heldigvis ligger nogle af dem fast: Espresso skal brygges ved 9 bar. Vandet skal løbe igennem på 20-30 sekunder, så omkring 25 er ikke et dumt sted at starte. Fyld din filterkurv til randen med malet kaffe, der ikke er trykket sammen, og stamp så kaffen. Mængden af kaffe, der løber igennem, kan du så regulere ved at ændre, hvor fint du maler kaffen. Så er der sådan set bare én parameter at ændre i starten. Senere kan du så lege lidt med de andre parametre. Det er hundesvært, og jeg føler selv ofte, at det sejler rundt. Man skal faktisk stille kværnen lidt dagligt, efterhånden som ens kaffebønner bliver ældre.

        Der skal som tommelfingerregel komme dobbelt så meget espresso ud, som man har brugt kaffebønner. Så hvis du kan have 17-18 gram kaffe i din kurv, hvilket man kan i din dobbeltkurv, skal du have ca. 35 gram espresso ud. Måler du kaffen i milliliter i stedet for at veje, skal det fylde mere. Der er nemlig en del luftbobler i espresso, så det er mere sikkert at veje espressoen end at måle milliliter. Og glem enkeltkurven. Brug i stedet filterkurven til dobbelt espresso. Det er meget svært at få tider og det hele til at passe med enkeltkurven. Jeg kan til slut kun anbefale dig at se nogle videoer på Youtube. Der er ret mange med gode råd om at lave espresso.
        Med venlig hilsen
        Henrik M., Esbjerg
        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
        Eureka Mignon Specialita

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
          Fra fabrikken kører pumpen i hhv. 21 og 28 sekunder, når man aktiverer de to knapper. Det kan man omprogrammere,
          Ja og gør det endeligt, syntes ikke de er meget bevendt.. i min Oscar II tid om programmeret jeg straks den ene knap til 60 sek og brugte den som manuel start stop, andet giver bare ikke mening, da de køre på tid og måler ikke mængden af vand som en Musica gør

          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
          Fyld din filterkurv til randen med malet kaffe
          Jeg vil mene brug altid den samme mængde kaffe, dobbelt kurven i en Oscar II passer fint med 18 gram, hvilken også passer meget fint med hvad som du skriver under
          og brug en vægt, køb evt en Kina vægt (kan købes billigt på ebay hvis man kan vente og sikkert mange andre steder) https://www.kaffemekka.dk/shop/3130-...le-kaffevaegt/

          Men alt i alt godt skriv Muenster

          ps OPV kittet er ikke dyrt og ikke så svært at monterer, link med video https://www.elektros.it/dk/en/Oscar_..._oscar_II.html

          Bonus
          Last edited by Jack; 22. July 2019, 00:35.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Bonus 2

            Her finder man bla. ud af hvor meget kaffe som passer i sin kurv

            for de dovne gå 2:35m ind i videoen
            Last edited by Jack; 22. July 2019, 01:16.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • ElisabethFalck
              Grøn bønne
              • Jun 2016
              • 24

              #7
              Dæleme nogle gode, uddybende svar. Tak for det!!

              Jeg har egentligt lavet kaffe i mange år, men maskiner, kværningsgrad osv har altid været forudindstillet, og jeg har derfor bare kunne gå til maskinen. Fokus har derfor altid været mere på streamingen af mælk. Så jeg må i gang med at lege mere med espresso herhjemme - tror måske, at det er indstillingen på kværnen, den er gal med.

              Comment

              • Kvaksalver
                Stamgæst
                • Jul 2012
                • 802

                #8
                Oprindeligt indsendt af ElisabethFalck Se indlæg
                Dæleme nogle gode, uddybende svar. Tak for det!!

                Jeg har egentligt lavet kaffe i mange år, men maskiner, kværningsgrad osv har altid været forudindstillet, og jeg har derfor bare kunne gå til maskinen. Fokus har derfor altid været mere på streamingen af mælk. Så jeg må i gang med at lege mere med espresso herhjemme - tror måske, at det er indstillingen på kværnen, den er gal med.
                Lige inden du går i gang: Friskristede bønner! Og nej, dem fra supermarkedet duer ikke...
                Bezzera Strega
                Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                Comment

                Working...
                X