Hvor kommer det varme vand i en varmevekslermaskine fra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    Hvor kommer det varme vand i en varmevekslermaskine fra?

    Vi kender vel alle en varmevekslermaskine. Den består af en stor kedel, hvor vandet typisk varmes op til 124° under et tryk på 1,2 Bar. Kedlen er fyldt delvis op med vand, og over vandet er der vanddamp. Vand til at lave kaffe med løber gennem det varme vand i et kobberrør og varmes op til bryggetemperatur undervejs. Damp til damphanen kommer fra den varme vanddamp i kedlen, hvor røret til damp går ud øverst i kedlen.

    Sådan fungerer f.eks. en Nuova Simonelli Oscar II. Nu har jeg så fået en Nuova Simonelli Musica, der også har et udtag til varmt vand. Hvis jeg ser på diagrammer over varmevekslermaskiner som f.eks. dette:

    http://coffeetime.wikidot.com/heat-e...-how-they-work.

    kommer det varme vand til varmtvandshanen fra det varme vand, der ligger i kedlen. Mange videoer på Youtube går ud fra, at varmevekslermaskiner er indrettet sådan. Her tænker jeg især på videoer om vedligeholdelse og især afkalkning. Nu er jeg så faldet over et diagram over "vandvejene" i en Musica, og her ser det ud til, at vandet til varmtvandsudtaget i stedet tages fra det samme kobberrør, som leverer varmt vand til kaffe. Er varmevekslermaskiner forskellige fra model til model på dette punkt? Det er rart at vide, når man f.eks. skal afkalke maskinen. Så er det jo vigtigt, at der ikke kommer afkalker ind i kedlen, hvis man ikke kan tømme den ved at tappe varmt vand ud.

    Elektros.it har en uofficiel vejledning i at afkalke en Nuova Simonelli Oscar I og II liggende på deres hjemmeside. Her står, at man skal passe på ikke at få afkalker i kedlen.Til gengæld siger en tekniker fra Nuova Simonelli iflg. Elektros.it, at det faktisk ikke er nødvendigt at afkalke kedlen. Der går nemlig kun meget lidt vand gennem kedlen, da det vand kun bruges til vanddamp. Og kalken kommer jo med vandet. Er det rigtigt, at varmevekslermaskiner kan laves på begge måder og fungerer på begge måder?
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Begge måder andvendes,nogle kan endda blande koldt vand i det varme,alt efter ønske

    Hvad de gør i Musicaen ved jeg ikke
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Musica laver varmt vand på samme måde som til kaffen, kan ikke huske præcis hvordan, men det er frisk vand der leveres til tevand.
      Det er faktisk en sjælden feature på en HX maskine hvor de fleste er bygget som det første diagram du linker til.
      Med hensyn til afkalkning er det noget pladder at man ikke skal afkalke kedlen, med mindre man er lige glad med den ophobning af kalk der kommer.
      Jeg har renoveret et utal af espressomaskiner og fællesnævneren for 90% af problemerne er kalk.
      Og selvfølgeligt må der komme afkalker (jeg bruger citronsyre) i kedlen, det kan bare være besværligt at få ud uden at skille maskinen ad :-)

      Hvis du ikke har flair for rør og mekanik så sæt penge til side til at få den afkalket af en prof hvert 1.2 år
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • Muenster
        Lysristet
        • May 2019
        • 110

        #4
        Tak for oplysningerne. Egentlig tænkte jeg, at det var bedst, hvis det varme vand til te kom fra kedlen. Så kunne man jo tømme den via hanen til varmt vand, og det ville jo gøre det lettere at afkalke kedlen. På den måde er det jo også en rar tanke, at vandet i kedlen bliver skiftet lidt ud, så man ikke laver damp af tudsegammelt vand. Men måske er det trods alt bedre for smag og sundhed, at tevandet laves af frisk vand. Nogle har jo klaget over, at vandet var trist og misfarvet. Der må også komme mindre kalk på varmelegemet i kedlen, når der ikke kommer så meget nyt vand og dermed nyt kalk ind i kedlen.

        Når Elektros advarer mod at få afkalker ind i kedlen er det nok mest fordi, maskinen så skal adskilles for at tømme kedlen. Vedledningen til afkalkning er blot til hjemmebrug uden adskillelse af maskinen. Men du har måske ret, at jeg bør adskille maskinen og afkalke kedlen med mellemrum. Det er sådan set ikke svært. Jeg har set en film om det på Youtube. Der er en lille bundprop, man kan skrue ud og så hælde maskinen lidt til siden for at tømme kedlen. Heldigvis har vi nogenlunde blødt vand her i Esbjerg og i vores sommerhus i Henne. Der kommer nærmest ikke noget kalk i vores elkogekedel, mens vores familie i København har masser af kalk i en få uger gammel elkogekedel. Så selv om der selvfølgelig også kan komme kalk i kaffemaskiner og den slags herovre, er problemet langt mindre hos os.
        Med venlig hilsen
        Henrik M., Esbjerg
        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
        Eureka Mignon Specialita

        Comment

        Working...
        X