Langsom steamer på ECM Technika V Profi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Adelgren
    Mørkristet
    • Jul 2009
    • 368

    Langsom steamer på ECM Technika V Profi

    Jeg har lige anskaffet mig ovenstående maskine. Og hvor er jeg dog glad for jeg valgte at gå op i den klasse. Lækker at arbejde med. Og fantastisk lydsvag. Det eneste jeg kæmper lidt med, det er at steame mælk. Syntes ikke der er så meget steam power. Og skummet ligner mest en efterårsstorm ved Vesterhavet. (Det sidste er nok fordi jeg skal vænne mig til maskinen)
    På min Silvia kunne jeg steame den fineste mikroskum, på den samme tid, eller måske endda lidt hurtigere, end jeg kan nu.
    Så nu overvejer jeg at prøve en anden steam tip. Det er den originale 2 huls tip der er på nu. Hvilken en bør jeg vælge, hvis jeg både vil have lidt mere fart på, men også stadig kan styre det? Flere men mindre huller? Eller 1 huls tip og større hul?
    ECM Technika V Profi
    Eureka Atom 75

    ...and the trusty Moccamaster
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Ja, selvom en Silvia er en lille størrelse, kan den alligevel noget i rette hænder.

    Personligt, vil jeg gerne have så meget tryk som muligt, men på en hx kan man ikke bare skrue op, uden at det påvirker din brygtemperatur. Så skal der et andet lille (og meget nemt fix til)

    Du kunne du sagtens prøve at sætte en 1'er på.. Men i min verden er det blot din teknik du lige skal justere og ikke tænke i 1-huls.

    Hvad viser dit manometer af kedeltryk?
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Adelgren
      Mørkristet
      • Jul 2009
      • 368

      #3
      Jeg har lige smidt en 3 huls på. Det er vist den Risteriet selv har smidt på deres, som de bruger til kurser.
      Lige nu og her, føler jeg den er en del nemmere at arbejde med. Der er mere fart på, som gør at mælken nemmere roterer. Men ikke så meget fart, at man ikke kan nå at trække de store bobler ned. Nu passer hastigheden faktisk fint med skuddet.
      Jeg skal dog stadig lære den at kende. Men allerede en klar forbedring.

      Kedlen står på 1.2-1.3 bar. Temperaturen er sat 124 grader.

      Hvad består det lille fix af?
      ECM Technika V Profi
      Eureka Atom 75

      ...and the trusty Moccamaster

      Comment

      • Riis87
        Lysristet
        • May 2018
        • 125

        #4
        Oprindeligt indsendt af Adelgren Se indlæg
        Jeg har lige anskaffet mig ovenstående maskine.
        Må jeg spørge hvad du måtte slippe for sådan en lækker sag? Ny eller brugt?
        Venligst
        Riis87

        Comment

        • KristianK
          Administrator
          • Aug 2009
          • 4365

          #5
          Lyder godt.

          Fixet til en hx består i at indsætte en lille gicleur/restrictor i røret fra gruppehovedet over til kedlen.
          Det er en lille "skive" med et mindre hul i end røret normalt er. Man sætter normalt en på gruppen og en på kedlen.

          Det nedsætter cirkulationshastigheden i vandet og gør at temperaturen falder i dit gruppehoved, typisk et par grader.

          Når temperaturen nu er falder, kan man skrue op for trykket i kedlen og få et meget kraftigere damptryk, og så lande på dem temperatur, som du startede med.

          ... og SÅ er der damp!
          KristianK
          En del af EspressoBar


          Følg mig meget gerne på
          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

          Hjemmeside
          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

          Comment

          • Muenster
            Lysristet
            • May 2019
            • 110

            #6
            Smart trick. Det kræver vel at man eksperimenterer lidt for at finde den rigtige størrelse gicleur/restrictor, men når det så er gjort, kan man jo bare dele opskriften med andre.

            Noget andet er, at det da undrer mig, at så fin en maskine som en ECM Technika V Profi ikke har et ordentligt damptryk. Min lille Oscar II til en tredjedel af prisen kan nærmest gå i kredsløb om jorden. Er det helt udelukket, at der er noget galt med maskinen?
            Med venlig hilsen
            Henrik M., Esbjerg
            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
            Eureka Mignon Specialita

            Comment

            • Adelgren
              Mørkristet
              • Jul 2009
              • 368

              #7
              Okay. Jeg må lige lege lidt mere med maskinen, inden jeg går i gang med sådan et mod. Den er jo helt ny. Skidt hvis garantien ryger.
              Men umiddelbart er der fin fart med den nye steam tip. Så tror ikke der er noget galt.

              Jeg gav lige knabt 16.000 hos Risteriet. 😊
              ECM Technika V Profi
              Eureka Atom 75

              ...and the trusty Moccamaster

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                1,3 bar burde være rigeligt ang tryk
                Så er der dysen og ventilen tilbage som kan drille , og har den no burn steamarm, så ender trykket også med at være mindre ved dysen end en brænd mig arm

                Til sidst er der så det man nok burde starte med at checke, er hullerne rene for mælkrester ?
                stikker man en varm dyse ned i kold mælk, så suges der mælk op i armen, og mælk kan sætte sig i hullerne
                Jeg har altid ventilen en lille smule åben når jeg sænker dysen ned i mælken, så kan der ikke komme mælk op i armen
                det samme når jeg er færdig med at steame, jeg lukker ikke helt for dampen, før damparmen er rengjort
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Adelgren
                  Mørkristet
                  • Jul 2009
                  • 368

                  #9
                  En lille opfølgning. Har endnu ikke modificeret noget. Men har bare øvet mig. Og det meste handler helt klart om teknik. Og så hvordan steamtippen er vinklet. Har drejet den lidt på armen, så den rammer overfladen, på en måde så jeg kan styre det. Nu er der rigtig hæderligt microskum, stort set hver gang. Hastigheden er naturligvis stadig den samme, med 2 huls tippen. Men har affundet mig med det. For det giver lige lidt tid til at få gjort det ordentligt. Med 3 huls tippen, er der fin fart på. Men det er endnu lidt sværere at lave fin microskum hver gang. Men jeg tænker jeg skal øve lidt med den, nu hvor der er styr på det med 2 huls tippen.
                  Men hold nu op en maskine. Den er bare så stabil. Resultatet er lige i skabet hver gang. Og den taber aldrig pusten. Lige når jeg steamer, falder trykket en sjat. Men så snart PID sparker ind, er trykket hævet på meget kort tid. Fedt at se.
                  Og så har jeg købt en Eureka Atom 75 kværn. Det er lækkerier. Var skeptisk på om jeg kunne smage forskel, fra min Vario. Men der var ingen tvivl. Det har gjort en kæmpe forskel. Lækkert sæt, jeg håber jeg kan have i mange år.
                  ECM Technika V Profi
                  Eureka Atom 75

                  ...and the trusty Moccamaster

                  Comment

                  Working...
                  X