Håndkværn til aeropress og stempelkande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jay Jay
    Lysristet
    • Jun 2011
    • 128

    Håndkværn til aeropress og stempelkande

    Hej.

    Der er en del tråde med håndkværne, men jeg synes ikke, at jeg kan få det fulde overblik.

    Jeg overvejer at anskaffe en ny håndkværn til ferier med aeropress og stempelkande. Lige nu har jeg en Skerton med bøsning i bunden, men den giver ikke just et konsistent resultat.

    Jeg kan se, at Porlex bliver anbefalet som en mærkbar opgradering. Hvad med Rhinowares? Og er Lido, Comandante, Feldgrind og andre "dyre" håndkværne målrettet espresso og ikke brugbare til pour over?

    Jeg er åben overfor bud, der ikke er nævnt her

    Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
    Espressomaskine: Nuova Simonelli Oscar (ikke i brug)
    Kværn: Santos No 4
    Andet udstyr Bodum stempelkande, Bodum Pebo, aeropress.
  • aammat
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 64

    #2
    Jeg har holdt fast i "keep it simple" med en Lido 3 håndkværn og så stempelkande, Chemex og Aeropress og det set-up synes jeg fungere fint til mine 2 kopper om dagen herhjemme og når jeg er på tur er det Lido og Aeropress..
    Lido 3 er til sort kaffe og Lido E til Espresso, om det er kompakt nok til din kuffert ved jeg ikke - men det har fungere fint for mig de sidste 3-4 år.

    Comment

    • Jay Jay
      Lysristet
      • Jun 2011
      • 128

      #3
      Oprindeligt indsendt af aammat Se indlæg
      Jeg har holdt fast i "keep it simple" med en Lido 3 håndkværn og så stempelkande, Chemex og Aeropress og det set-up synes jeg fungere fint til mine 2 kopper om dagen herhjemme og når jeg er på tur er det Lido og Aeropress..
      Lido 3 er til sort kaffe og Lido E til Espresso, om det er kompakt nok til din kuffert ved jeg ikke - men det har fungere fint for mig de sidste 3-4 år.
      Super, tak. Altså lige meget hvad bliver kværnen mere kompakt end min Santos no 4. Lido er måske lidt til den dyre side i forhold til hvad jeg havde forestillet mig (og hvor mange gange om året jeg får den brugt). Men jeg kan i hvert fald holde udkig efter et godt tilbud

      Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
      Espressomaskine: Nuova Simonelli Oscar (ikke i brug)
      Kværn: Santos No 4
      Andet udstyr Bodum stempelkande, Bodum Pebo, aeropress.

      Comment

      • aammat
        Lysristet
        • Feb 2016
        • 64

        #4
        Nu har jeg så heller ikke en Santos eller lignende kværn stående så prisen er mere acceptabel for mig da det er den eneste kværn jeg har.. Hvis du ikke har metal filter til din Aeropress så er det en god måde at få en større "mundfylde" i smagen til de dage man har lyst til det..

        Comment

        • Jay Jay
          Lysristet
          • Jun 2011
          • 128

          #5
          Oprindeligt indsendt af aammat Se indlæg
          Nu har jeg så heller ikke en Santos eller lignende kværn stående så prisen er mere acceptabel for mig da det er den eneste kværn jeg har.. Hvis du ikke har metal filter til din Aeropress så er det en god måde at få en større "mundfylde" i smagen til de dage man har lyst til det..
          Jeg kan se på gamle salgsannoncer, at brugtprisen kan være meget fornuftig. Men de er vist ikke så nemme at få fat i. Kan de købes i Danmark fra ny?
          Jeg har metalfilter til aeropress, så jeg kan fint eksperimentere.

          Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
          Espressomaskine: Nuova Simonelli Oscar (ikke i brug)
          Kværn: Santos No 4
          Andet udstyr Bodum stempelkande, Bodum Pebo, aeropress.

          Comment

          • Lav
            Coffeeholic
            • Dec 2014
            • 1213

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jay Jay Se indlæg
            Jeg overvejer at anskaffe en ny håndkværn til ferier med aeropress og stempelkande. Lige nu har jeg en Skerton med bøsning i bunden, men den giver ikke just et konsistent resultat
            Hvis du stepper en smule op i kvalitet ifht Porlex ville jeg mene du skal kigge efter en Aergrind fra Made By Knock. Den er af god kvalitet og kværner fint til AeroPress som den passer ned i under transport. Pt kan du købe den hos The Barn i Berlin til 130€ + shipping. Jeg har selv en af de første Feldgrind fra MBK som jeg er glad for


            Sent from my iPad using Tapatalk
            Venligste hilsner, Steffen

            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
            Sort:
            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
            Rister: 2x
            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

            Comment

            • Jay Jay
              Lysristet
              • Jun 2011
              • 128

              #7
              Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
              Hvis du stepper en smule op i kvalitet ifht Porlex ville jeg mene du skal kigge efter en Aergrind fra Made By Knock. Den er af god kvalitet og kværner fint til AeroPress som den passer ned i under transport. Pt kan du købe den hos The Barn i Berlin til 130€ + shipping. Jeg har selv en af de første Feldgrind fra MBK som jeg er glad for


              Sent from my iPad using Tapatalk
              Jeg kan godt se det smarte i en Aergrind. Den er i hvert fald rejsevenlig. En umiddelbar søgning får mig umiddelbart til at være lidt skeptisk ift. byggekvaliteten, så jeg må lige undersøge det nærmere.

              I øvrigt kører din gamle Santos no 4 som en drøm! Med min kadence får jeg vist aldrig slidt den op.

              Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
              Espressomaskine: Nuova Simonelli Oscar (ikke i brug)
              Kværn: Santos No 4
              Andet udstyr Bodum stempelkande, Bodum Pebo, aeropress.

              Comment

              • Barly
                Lysristet
                • Aug 2017
                • 61

                #8
                James Hoffmann lavede for et stykke tid siden "The Ultimate Hand Grinder Showdown" https://www.youtube.com/watch?v=dn9OuRl1F3k som rimelig godt viser de forskellige krærne og hvad han mener om dem. Den kan være vær at se før du vælger.

                Comment

                • Benjoh
                  Lysristet
                  • May 2016
                  • 143

                  #9
                  Hej,

                  Jeg ejer flere håndkværne (også af dem James Hoffman nævner). Jeg er stor fan af håndkværne og der er nogle punkter der bør overvejes nærmere:

                  1. Hvad er behovet? Hvor mange kopper skal der kværnes til om dagen, og hvad er spændet på brygmetoder.
                  1.1 Mange håndkværne har en beholder kapacitet på mellem 30 og 40 g. Skal der bruges mere, skal der kværnes af flere omgange.
                  1.2 Du nævner rejsebehov, overvej hvor meget du vil slæbe på og hvor let det er at pakke kværnen sammen. Jeg bruger en feldgrind version 1 som min rejsekværn og den er jeg meget glad for.
                  - Note: Jeg bruger en comandante til det meste, og har brugt/dedikeret en feldgrind og en Kinu m47 til espresso.

                  2. Hvad er smertegrænsen ifht. kværningstid?
                  2.1 Det tager længere tid end man tror at kværne på håndkværn. Tiden er propotional med kværningsgradfinheden samt mængden der kværnes.
                  Min holdning er, at kværnen skal svare til ens behov.

                  3. Ergonomi (byggekvalitet, brugervenlighed og design)
                  3.1 Du bliver nødt til at stå med en håndkværn i hånden for at finde ud af hvad der virker for dig. Jeg har kværnet en gang på en Porlex. Det var første og sidste gang jeg gjorde det, det var simpelthen for dårlig ergonomi og bygkvalitet.

                  Hvis du har behov for at låne håndkværne til afprøvning, og kommer forbi København er du meget velkommen til at tage fat i mig. Jeg har en Aergrind, Feldgrind, Kinu m47 og en comandante - og brygger kun til filter. Feldgrind'en og Comandanten vil jeg ikke af med Så det siger noget om mine preferencer.

                  Mit oplagte bud til dine behov ville være en feldgrind, hvis du kan få fingrene i en. Den nye version kommer dog med et fast håndtag, så jeg ved ikke hvor rejsevenlig den er - og så er madebyknock notorisk dårlige for at have et lager, så man skal regne med at bestille andetsteds fra.
                  Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                  Comment

                  • Birk
                    Mellemristet
                    • Jul 2012
                    • 263

                    #10
                    Jeg købte først en Rhinowear - men kvaliteten er simpelthen for ring. Ødelagde faktisk håndtaget på en af dem. Ergonomien er også træls..og så synes jeg den tager virkelig lang tid at kværne på.
                    Fik en Feldgrind2 Honed i foråret - den er jeg rigtig glad for. Robust, pålidelig, hurtig og så synes jeg den er ok at rejse med selvom den fylder en smule.
                    Kan klart anbefale MBK Feldgrind2
                    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                    Comment

                    • T.Bidstrup
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 296

                      #11
                      Jeg har også haft en Skerton med ekstra stabiliseringsbøsning i. Det er virkeligt en lortekværn, for nu at sige det uden omsvøb Man får, hvad man betaler for ...
                      Der skal så til gengæld ikke meget til for at gøre det bedre. Ordentligt skarpe metal-knive og en stabiliseret aksel - så er man godt kørende.

                      Der er alle den kendte navne, som ofte er lidt halvstore og halvdyre, men man kan også "gå længere ind i sindet" og kigge på de mindre kendte alternativer.

                      Asser (The Coffe Chronicler) har fornyligt anmeldt 1Zpresso mini Q, som vist er en fin og relativt økonomisk overkommelig rejsekværn.

                      Selv er jeg lidt syndigt begejstret for AliExpress, som har et stort udvalg af håndkværn i alle prisklasser. her, her, her og her er nogle eksempler, som alle uden tvivl er bedre end Skerton OG Porlex, og som er til at betale.
                      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Håndkværn til aeropress og stempelkande

                        Alle de kendte HB kværne er det jeg ville tilråde, køber du en sådan behøver du aldrig købe en håndkværn igen! Min har holdt i mange år og har set ture til Asien og Afrika og er i fin stand, så de kan holde til lidt af hvert.

                        Made By Knock laver nogle af de billigste og mindste. Det skrevet kan du finde nogle med bedre ergonomi og bedre byggekvalitet, men det kommer til en pris og personligt syntes jeg ikke det er det værd som rejsekværn, havde det været til daglig brug kunne man nok argumentere for det når man ikke har en i forvejen, har man, er det som vist i videoen ikke det værd.

                        Personligt ville jeg ikke tilråde Lido dens måde at indstille på er frygtelig, den er stor og tung og egentligt ikke synderlig rejsevenlig. De andre har væsentligt bedre ergonomi og indstillings løsninger. Men hey folk rejser jo også med 4kg tunge objektiver så det kan lade sig gøre[emoji23]
                        Last edited by malling; 9. July 2019, 14:01.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Jay Jay
                          Lysristet
                          • Jun 2011
                          • 128

                          #13
                          Hov, der var da kommet flere svar på tråden. Beklager, at jeg ikke har fulgt op, men jeg har ikke fået notifikationer.

                          Barly: Tak, jeg vil bestemt prøve at se den video.

                          Benjoh: Jeg kan nok ikke stille mit behov helt simpelt op. Kværnen vil kun blive brugt på ferier, og her kværnes der primært til to personer, men også ofte til flere. Så der skal kværnes mellem 30 og 60 gram. Det vil være fint med en kværn, der kunne rumme mindst 60 gram bønner. Ja, det tager lidt tid, men det er terapi Også tak for tilbuddet om at prøve dine kværne. Det benytter jeg mig måske af.

                          Birk: Så er Rhinoware af listen. Feldgrind er bestemt stadig på måske-listen.

                          T.Bidstrup: Jeg har planer om at 3D printe nogle ekstra stabiliseringsdele til min Skerton i næste uge, men den er godt nok ringe fra fabrikken. De ser også interessante ud fra Kina, men jeg tænker det i sidste ende bliver for dyrt i told og moms. Så vil jeg hellere købe en gennemtestet kværn.

                          Malling: Nu er jeg ikke så kendt i kaffe-jargonen, så hvad er HB en forkortelse for? Lido'en er lidt stor og klodset, men det er ikke noget problem. Det er lidt mere træls, hvis den er svær at indstille. Der vil jeg lige kigge nærmere på.

                          Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
                          Espressomaskine: Nuova Simonelli Oscar (ikke i brug)
                          Kværn: Santos No 4
                          Andet udstyr Bodum stempelkande, Bodum Pebo, aeropress.

                          Comment

                          Working...
                          X