Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • peterw
    Lysristet
    • Feb 2017
    • 56

    #16
    Jeg har en Oscar II, og jeg kan bekræfte, at der står fuldstændig det samme, som du citerer fra din Musica. Men som nævnt af andre, er der vacuum breaker i begge maskiner, hvilket - til forskel fra Oscar I - betyder, at du ikke behøver at åbne steamarmen ved opvarmning.

    Comment

    • Muenster
      Lysristet
      • May 2019
      • 110

      #17
      Sjovt nok tændte jeg min Musica for første gang i dag. Den har jo manometer. På en ny maskine er tanken jo tom, og jeg kunne se, at trykket steg og steg, mens kedlen blev fyldt. Nu ville jeg jo ikke lade den gå over normalniveauet, så jeg åbnede damphanen, og straks faldt trykket til næsten ingenting.
      Med venlig hilsen
      Henrik M., Esbjerg
      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
      Eureka Mignon Specialita

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #18
        Vacum breakeren er til at bryde vacuumet i kedlen
        Dette vacum opstår når en kedel der KUN indeholder damp, afkøles
        Dampen kondenserer ,og bliver til vand , og der ville uden vacum breaker nu være vakuum i kedelen
        dette er stærkt uønsket, da kedlen i værste fald kunne begynde at bule indad , eller suge ting som mælk i en steamarm , ind i kedlen

        Ved en kold maskine hænger ventilen åben , når vandet begynder at boble ved opvamningen, så skubbes det meste af den luft der er over vandet i kedlen ud
        og når der kommer et tilstrækkelig kraftigt nok stød fra boblene , så smække vacumbreakeren i, som en dør der smækker ved gennem træk

        Dette er IKKE den oprindelige ide med ventilen, men blot en sidegevinst,, som så med en timer på maskinen er en ganske stor gevinst

        Lidt vanddamp og luft,som det ville være i en lukket maskine uden vacum breaker, der varmes op til ca 85 grader har samme tryk, som ren vanddamp ved den temp de fleste makiner kører med , det er det nogen kalder et falsk tryk, det er ikke falsk, men, materiet som det består af er falsk
        Men resultatet er at pressustaten slukker for varmen for tidligt i forhold til temperaturen, men ved det rigtige tryk

        men selvom maskinen har en vacum breaker, kan der være lidt luft tilbage i kedlen efter opvarmning
        Så det er en go ide altid lige at lufte lidt ud via steamarmen , better safe than sorry

        noget andet er at HVIS der er luft i kedlen, så vil det komme ud første gang man åbner for dampen, gør man det nede i mælken såøh ;o)

        Har man en maskine der står g fiser lidt;o) er den selvudluftendne ;o)

        Har man en gammeldag La Pavoni hjemme lever maskine, så fiser den mere en lidt, så den har ingen problemer med luft i kedlen
        Last edited by Coffee makes the world go; 9. July 2019, 02:29.
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        Working...
        X