Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emne: Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Vakuum breakeren sidder der for at lufte kedlen ud under opvarmning. Det er en tryk kedel, og den er temperatur styret via en pressostat ,(trykmåler) og hvis den første damp der produceres ikke luftes ud får du falsk tryk i kedlen.
    Det er ikke vigtigt at dampventilen står åben under hele opvarmningen, man kan også vælge at åbne den efter maskinen tror den er blevet varm. Vente 3-5 ,Min og så brygge sin kaffe.
    Men hvis den "fiser" ca midtvejs under opvarmningen betyder det at der er Vakuumbreaker i og så kan du glemme alt om at åbne dampventilen. (På nær når du skal steame mælk)
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Lysristet Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Tak for svarene. Jeg kan forstå, at jeg ikke skal være så bekymret for det. Det værste, der kan ske, er, at pressostaten slår fra, før kedlen er varm nok. Det går der jo ikke noget i stykker af. Jeg har aldrig bemærket den slags problem med min Oscar II. Jeg føler altid efter, om filterholderen føles varm nok, og jeg lukker altid et godt skud damp ud, før jeg begynder at lave kaffe. Skulle der være falsk tryk i kedlen, vil det jo blive lukket ud der.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

Coffeeholic Lav's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2014
    Sted
    Mørkhøj/Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    .....Tillad mig et ekstra spørgsmål: De elektriske diagrammer er jo spændende læsning. Er det dig eget eksemplar, du har sendt? Jeg kan se, at pumpen til 230V 50Hz er streget ud med rødt. Der er kun en 115V 60Hz og en 230V 60Hz tilbage. Som jeg har skrevet i en anden tråd, er min helt nye Musica til 230V 60Hz, og jeg er jo bange for, at jeg har fået sendt en forkert version. Skal det tolkes sådan, at Nuova Simonelli er holdt op med at lave udgaven med 230V 50Hz pumpen, og blot bruger 230V 60Hz, fordi den også fungerer? Hvis Kaffemekka nu svarer på min forespørgsel og siger, at 60Hz versionen fungerer fint her i Danmark, vil jeg naturligt nok være lidt skeptisk. I hvert fald vil jeg gerne have det bekræftet et andet sted, før jeg tør tro på det.
    Vibrationspumper kører på frekvensen. Dvs 50 pumpeslag pr sekund eller 60 afhængig af net frekvens. Med indbygget OPV over pressure valv så får du altid opbygget et tryk på 9 bar eller hvad den nu er indstillet til - uanset pumpen kører 50 eller 60 slag. Hvis ikke der var OPV i maskinen ville de fleste vibrationspumper levere op mod 16 bar. Så hvis en pumpe er rated til 60 hz men kun udsættes for 50 hz så leverer den stadig rigelig tryk. Men når det er sagt så burde der stå 230V 50/60hz på typeskiltet for lovligt at kunne sælges i dk

Sent from my iPad using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen
    kafferist.dk

Espro: Decent DE1PRO+, LM Linea Mini, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T, Salg: La Spaz Vivaldi II m. web-styring og lys
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, Bruer ColdBrew, MK EK43 SSP, MK Guatemala, Wilfa Uniform SSP, Feldgrind
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar, SKALE2, Brewista smart scale, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Citer Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
    Vibrationspumper kører på frekvensen. Dvs 50 pumpeslag pr sekund eller 60 afhængig af net frekvens. Med indbygget OPV over pressure valv så får du altid opbygget et tryk på 9 bar eller hvad den nu er indstillet til - uanset pumpen kører 50 eller 60 slag. Hvis ikke der var OPV i maskinen ville de fleste vibrationspumper levere op mod 16 bar. Så hvis en pumpe er rated til 60 hz men kun udsættes for 50 hz så leverer den stadig rigelig tryk. Men når det er sagt så burde der stå 230V 50/60hz på typeskiltet for lovligt at kunne sælges i dk

Sent from my iPad using Tapatalk
    Det var også det, der fik mig til at studse. Så kiggede jeg i maskinens "spare parts plan", og vibrationspumpen og en enkelt to-vejsventil findes faktisk i en speciel version på 220V 60Hz. Alle øvrige dele findes kun i to versioner til hhv. 110-120V og 220-240V. Men du har sikkert ret, at det gør ikke noget. Varmelegemet, som er meget væsentligt for damptrykket og hele maskinens funktion, virker ved både 50 og 60 Hz. Jeg var bare i tvivl om, hvor kraftig pumpen er. Hvis den har rigeligt med kraft, rammer den jo nemt OPV-ventilens tryk, uanset om den så yder 14, 15 eller 16 bar. Så hvis den falder fra f.eks. 16 til 14 bar i maks. tryk, er det jo ligemeget.

Gad vide om ikke fabrikken nogle gange bruger de dele, de har liggende. De har måske haft rigeligt med 60 Hz dele liggende. Der er jo ikke vildt mange lande, der har 220V 60 Hz i lysnettet. Måske har der været leveringsvanskeligheder for nogle 50 Hz dele. Hvis det kan være ligemeget for maskinens funktion, så sender de måske bare 60 Hz maskiner til os her i Danmark, hvis de fungerer lige så godt i praksis. Min Oscar II blev også leveret med en Sirai-pressostat, selv om det ellers er noget, folk modificerer den med bagefter. De har sikkert lige manglet de normale pressotater på fabrikken den dag. Gad vide hvor mange gange en butik har taget penge for at opgradere en Oscar II med en Sirai-pressostat, hvor maskinen i virkeligheden har været leveret fra fabrikken med en? ;-)
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Eureka Mignon Specialita

Lysristet
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Jeg har også en Musica, og jeg åbner aldrig for damp når jeg tænder den... Mærker ingen problemer. Min gamle Oscar (model 1) der skulle jeg tænde for dampen, når jeg tændte maskinen, og slukke for dampen igen, når den begyndte at sprutte..

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
    Nuova Simonelli Oscar
    Compak K6
    Behmor 1600
    Bodum French Press
    ...og alt det løse!

Lysristet
    Registreringsdato
    Feb 2017
    Sted
    Aarhus C
    Jeg har en Oscar II, og jeg kan bekræfte, at der står fuldstændig det samme, som du citerer fra din Musica. Men som nævnt af andre, er der vacuum breaker i begge maskiner, hvilket - til forskel fra Oscar I - betyder, at du ikke behøver at åbne steamarmen ved opvarmning.

Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Sjovt nok tændte jeg min Musica for første gang i dag. Den har jo manometer. På en ny maskine er tanken jo tom, og jeg kunne se, at trykket steg og steg, mens kedlen blev fyldt. Nu ville jeg jo ikke lade den gå over normalniveauet, så jeg åbnede damphanen, og straks faldt trykket til næsten ingenting.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Eureka Mignon Specialita

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Vacum breakeren er til at bryde vacuumet i kedlen
    Dette vacum opstår når en kedel der KUN indeholder damp, afkøles
    Dampen kondenserer ,og bliver til vand , og der ville uden vacum breaker nu være vakuum i kedelen
    dette er stærkt uønsket, da kedlen i værste fald kunne begynde at bule indad , eller suge ting som mælk i en steamarm , ind i kedlen

Ved en kold maskine hænger ventilen åben , når vandet begynder at boble ved opvamningen, så skubbes det meste af den luft der er over vandet i kedlen ud
    og når der kommer et tilstrækkelig kraftigt nok stød fra boblene , så smække vacumbreakeren i, som en dør der smækker ved gennem træk

Dette er IKKE den oprindelige ide med ventilen, men blot en sidegevinst,, som så med en timer på maskinen er en ganske stor gevinst

Lidt vanddamp og luft,som det ville være i en lukket maskine uden vacum breaker, der varmes op til ca 85 grader har samme tryk, som ren vanddamp ved den temp de fleste makiner kører med , det er det nogen kalder et falsk tryk, det er ikke falsk, men, materiet som det består af er falsk
    Men resultatet er at pressustaten slukker for varmen for tidligt i forhold til temperaturen, men ved det rigtige tryk

men selvom maskinen har en vacum breaker, kan der være lidt luft tilbage i kedlen efter opvarmning
    Så det er en go ide altid lige at lufte lidt ud via steamarmen , better safe than sorry

noget andet er at HVIS der er luft i kedlen, så vil det komme ud første gang man åbner for dampen, gør man det nede i mælken såøh ;o)

Har man en maskine der står g fiser lidt;o) er den selvudluftendne ;o)

Har man en gammeldag La Pavoni hjemme lever maskine, så fiser den mere en lidt, så den har ingen problemer med luft i kedlen
    Senest redigeret af Coffee makes the world go : 9. July 2019 kl. 02:29

9. De følgende 2 brugere siger tak til Coffee makes the world go for denne post:

Jack (9. July 2019),Muenster (9. July 2019)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •