Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emne: Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

Lysristet Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg

Skal damphanen være åben, når en varmevekslermaskine varmer op?

Jeg har lige fået min NS Musica til morgen og er så småt ved at pakke den ud. Desværre er det ikke helt let af finde ud af at montere BWT-filteret foran den med alle de slanger og fittings, der skal passe. Jeg skal desværre ud at købe nogle småting, før jeg kan montere den. Da jeg åbnede låget til vandbeholderen, som ikke er der, da maskinen er til ledningsvand, for at tage slangen op, kom jeg til at læse på indersiden af lågen. Der står, at man skal åbne damphanen, når man tænder maskinen og lader den varme op. Når der så kommer damp ud, skal man lukke hanen.

Jeg kan faktisk godt huske, at jeg nogle gange er stødt på den instruks, når jeg har læst om espressomaskiner på nettet. Jeg kan bare ikke huske, at det stod i vejledningen til min Oscar II. Den har jeg haft i to år, og jeg har aldrig åbnet damphanen, når jeg tændte for den. Det er der mig bekendt ikke sket noget ved. Hvilken procedure er den rigtige ved en varmevekslermaskine? Og hvorfor skal man åbne damphanen? Jeg synes, det er en smule mere besværligt. Så skal man jo være i nærheden for at lukke damphanen, når der kommer damp ud. Man kan ikke bare gå ud i bad og tage sig god tid eller køre efter morgenbrød, mens maskinen varmer op.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

2. De følgende brugere har takket Muenster for denne post:

Jack (6. July 2019)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Jeg synes, det er en smule mere besværligt. Så skal man jo være i nærheden for at lukke damphanen, når der kommer damp ud. Man kan ikke bare gå ud i bad og tage sig god tid eller køre efter morgenbrød, mens maskinen varmer op.
    Det tager altså ikke særligt længe at varme maskinen op, måske ca. 5 min, så kan du lukke igen :-) noget andet er at før maskinen er gennemvarm går der nok ca. 30 min

Men ja det lyder underligt, da maskinen sikkert var vacuum breaker som Oscar II, måske har de bare ikke fået det rettet i manualen, men ja der sker ikke noget ved at følge anvisningen
    Senest redigeret af Jack : 6. July 2019 kl. 04:03
    Pictures (or it didn't happen)

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    Er det ikke bare første gang man tænder for den? Sådan så den kan skubbe luften ud af tanken mens den fylder vand på?
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

5. De følgende brugere har takket Sinobi for denne post:

Jack (6. July 2019)

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Citer Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
    Er det ikke bare første gang man tænder for den? Sådan så den kan skubbe luften ud af tanken mens den fylder vand på?
    Det vil jeg også mene

Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Citer Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
    Der står på indersiden af låget: "Each time the machine is switched on, steam must be activated". Det lyder jo som om, det skal gøres hver gang. Der står så videre, at når der kommer damp ud, skal man lukke ventilen.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Eureka Mignon Specialita

Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde

Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    OK. Tak for info. Er der en, der kort kan forklare, hvad der kan gå galt, hvis damphanen ikke er åben under start (og maskinen ikke har en vacuum breaker)?
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Eureka Mignon Specialita

Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    OK. Tak for info. Er der en, der kort kan forklare, hvad der kan gå galt, hvis damphanen ikke er åben under start (og maskinen ikke har en vacuum breaker)?
    Der kan ikke gå noget galt, som sådan (så længe din pressostat virker)

Vacuum breakeren er der for at lukke trykket ud, når din maskinen slukkes og bliver kold.

Din maskines tryk i kedlen (og derved varmen), styres af din pressostat, og hvis ikke dit tryk udlignes, så vil der være et "falsk" tryk i din kedel, når du tænder den igen.

Det vil betyde, at din pressostat slår fra, ganske kort tid efter, at du tænder den, for så er trykket højt igen. Problemet er bare, at din maskine slet ikke er varm, da det er "gammelt" tryk der er i kedlen.

Hvis en hx-maskine ikke har en vacuum-breaker, så lukkes det "falske" tryk ud gennem steamarmen (kræver kun lige at der bliver lukket op og lukket igen) og din maskine vil varme op helt normalt.

Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Citer Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Tak for svar. Så kan man i virkeligheden blot åbne hanen kortvarigt for at lukke tryk ud, og så ellers gå i bad eller gå efter morgenbrød, mens maskinen varmer op. Det er jo fint. Jeg har som sagt heller aldrig haft nogen problemer med min Oscar II.

Tillad mig et ekstra spørgsmål: De elektriske diagrammer er jo spændende læsning. Er det dig eget eksemplar, du har sendt? Jeg kan se, at pumpen til 230V 50Hz er streget ud med rødt. Der er kun en 115V 60Hz og en 230V 60Hz tilbage. Som jeg har skrevet i en anden tråd, er min helt nye Musica til 230V 60Hz, og jeg er jo bange for, at jeg har fået sendt en forkert version. Skal det tolkes sådan, at Nuova Simonelli er holdt op med at lave udgaven med 230V 50Hz pumpen, og blot bruger 230V 60Hz, fordi den også fungerer? Hvis Kaffemekka nu svarer på min forespørgsel og siger, at 60Hz versionen fungerer fint her i Danmark, vil jeg naturligt nok være lidt skeptisk. I hvert fald vil jeg gerne have det bekræftet et andet sted, før jeg tør tro på det.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Eureka Mignon Specialita

Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Ja, til udluftning.
    Strøm, det er jeg ikke 100-meter mester i, men ved at der sidder nogle kloge hoveder derude.
    Måske de lige skal vågne.
    Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det er som det skal være.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •