Hvor dyr en kværn kan betale sig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #31
    Hvor dyr en kværn kan betale sig?

    Forklaringen er en kombination af at disse ikke er produceret til hjemmeforbrug men til professionelle, hvor ting som robusthed, holdbarhed og levere et nogenlunde konsistent niveau traditionelt har haft større betydning. Samtidigt har der ikke været en fokus eller opmærksomhed på dette aspekt i samme grad, formentligt pga. man traditionelt har kørt med mørkristet højopløselige blends hvor en mere ujævn distribuering ikke forhindre en god og høj nok ekstraktion, hvorfor koniske blev hypet så meget. Men med mere og mere krævende lavt opløselige bønner der kræver jævn høje ekstraktioner er sådan noget blevet dybt problematisk. Men producenterne er ekstrem langsomme til at ændre på dette nok fordi special industrien er stadig er så relativ lille og der dermed ikke er den efterspørgsel endnu der får dem til at forbedre dette. Man skal huske på at jo lavere tolerance jo mere stiger omkostninger, så enten skal de sælge flere eller hæve prisen på produktet for at bibeholde samme omsætning.
    Last edited by malling; 10. July 2019, 12:54.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #32
      Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
      Jeg bliver næsten helt dårlig over at høre sådan noget. Som forbruger har jeg svært ved at forstå, at en dyr, fin kværn ikke er i orden fra fabrikken. Hvis så det bare var noget, man kunne ordne nemt, men man skal skille kværnen ad og som minimum lægge små stykker sølvpapir under, efter man har tegnet på kværnebladene og ladet dem kollidere, mens kværnen kører. Det skal man gøre adskillige gange, før man er færdig. Og det er egentlig noget klamphuggeri. Hvis det skal gøres ordentligt, skal man slibe på anlægsfladen mellem kværn og kværneblad med flere grader af slibepapir med olie og alt muligt. Gad vide hvordan man bagefter er stillet med garanti på sin nyindkøbte kværn til måske kr. 10.000,-. Hvad gør professionelle baristaer i caféer og den slags? Bruger de ikke bare den kværn, de har stående?

      Internettet er jo fyldt med anmeldelser af kværne fra adskillige sites og butikker, hvor de lader til at være eksperter og have stor erfaring. Jeg synes ikke, der er nogen af dem, der taler om alignment. Har de misforstået noget? Kan de ikke smage forskel? Eller hænger du og andre sig for meget i småting? OK, jeg kan faktisk godt huske i min barndom, hvor jeg læste anmeldelser af kameraer. De var analoge med film og næsten uden elektronik dengang. Dengang stod der tit i anmeldelserne, at kameraet var dårligt justeret fra fabrikken, så lukkertider og den slags ikke passede. Det skulle lige omkring et værksted først og justeres. Det var heller ikke noget, man nogensinde hørte om hos fotohandleren eller andre involverede.
      Det er de færeste som begiver sig ud i alignment af deres kværne, tror kun det er de er kun de største nødder, nogen af dem møder du bla. her på ebar og nogen af andre udenlanske forums, jeg fatter heller ikke et firma som mahlkonig smider 10 kr lejer i deres kværne, men som malling også er inde på er lyse bønner mere hård ved isenkrammet og noget som er kommet mere og mere de senere år, gernerelt syntes jeg Eureka ligge i den høje ende af marked, skal du ha en 'næsten' perfekt kværn, bliver den dyr.. jeg har kun kendskab til Titus egen, Lynweber EG-1 og måske Ceado E37Z-Hero, hvor den sidste stadig er ret ny og uprøvet men til en pris på lige under 5000,- euro

      Det positive er så at nogen kværne kan modes, så de bliver fine
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #33
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        jeg har kun kendskab til Titus egen, Lynweber EG-1 og måske Ceado E37Z-Hero, hvor den sidste stadig er ret ny og uprøvet men til en pris på lige under 5000,- euro
        Så er der selvfølgelig også Monolith fra www.kafatek.com (ved ikke lige hvorfor de ikke kom med) med fælles for overstående er de alle er ret dyre
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #34
          Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
          Jeg har ikke en endnu, men er stærkt på vej til at købe. Tænker måske at købe standardudgaven Atom Specialty 75 med standardknivene, og efterfølgende indkøbe nogle opgraderede knive. Vil dog godt finde lidt mere evidens i forhold til om opgraderede knive er prisen og indsatsen værd - og dvs. også at finde de rigtige opgraderede knive. Måske er det SSP-knive, men jeg mangler nogle links/kilder til deres effektivitet. Måske har jeg fundet et godt sted at købe kværnen og til en god pris. Måske vi kan hente lidt på at lave en samlet bestilling...
          Jeg har set på de italienske netbutikker Elektros.it og Espressocoffeeshop.com, hvor jeg har købt min Eureka Mignon Specialita. Den koster omkring €1.000,-. Titaniumblade koster €90 ekstra og Red Speed €122. Den koster også €90 mere i krom, som jeg gerne vil have. Har du fundet en lavere pris? Der er en dansk hjemmeside kaldet Spinchy.com. Jeg kender ikke firmaet bag. De har Atom 75 til kr. 9.500,- i sort eller hvid og kr. 10.300,- i krom. De nævner specialknive, men har ikke nogen pris. Selv om jeg sådan set gerne vil handle i Danmark, så er det trods alt et par tusinde dyrere end de italienske netbutikker.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Jakobankerhansen
            Lysristet
            • Mar 2012
            • 115

            #35
            Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
            Har du fundet en lavere pris?
            Jeg har skrevet til dig direkte...

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #36
              Hvis jeg var dig ville jeg smide en mail til SSP og høre ham ad, hans knive er af langt højere kvalitet end nogle af disse.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jakobankerhansen
                Lysristet
                • Mar 2012
                • 115

                #37
                Hej Alle,

                Jeg har fundet et godt sted at købe Eureka Atom kværne og til gode priser, som er lavere end laveste netpris. Vi taler om Eureka Atom Specialty 65, 75 eller Pro, og disse kan leveres med Eurekas forskellige coatede knive (længere holdbarhed, men næppe bedre smag i koppen) og evt. med Eurekas blow-up-bønnebeholder-system.

                I første omgang er vi nok to der bestiller, men jeg har forespurgt på bedre priser ved en større samlet bestilling. Dvs. hvis I er tæt på at være interesseret i en sådan kværn, så giv lige lyd til mig.

                For god ordens skyld skal jeg lii bemærke at jeg ikke selv har økonomisk interesse eller personlig vinding ved at involvere mig i denne sag. Dvs. ikke andet end at jeg også selv kan købe en Eureka Atom kværn til den samme lavere pris som jer andre.

                Comment

                • Jakobankerhansen
                  Lysristet
                  • Mar 2012
                  • 115

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Hvis jeg var dig ville jeg smide en mail til SSP og høre ham ad, hans knive er af langt højere kvalitet end nogle af disse.
                  Hvem er SSP egentlig ? Og hvordan skal jeg kontakte "ham" ?

                  Det jeg kan se er, at producenten er et Koreansk firma der hedder Sung Sim precision med CEO : Lee Seonggeun.

                  Web site: http://www.sspgrind.com

                  Netshop: http://www.espressotool.com

                  Dvs. som jeg umiddelbart ser det, er SSPgrind og espressotool tæt relaterede firmaer - måske samme firma ?...

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #39
                    første link som du poster
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #40
                      Præcis første link og ja det er korea, hvilket ikke er synderligt overraskende det ligger der!
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      Working...
                      X