Nutation revisited

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    Nutation revisited



    Da jeg begyndte mit kaffe eventyr for godt et år siden, læste jeg blandt meget andet om nutation på Matt Pergers blog.
    Jeg har naturligvis også læst alt, hvad der er skrevet om det i dette forum over årene, også fra pre-Perger.
    Pergers blog indlæg lader jo mere eller mindre læseren i den overbevisning, at nutation er en dårlig ting (i hvertfald i en café med flere baristaer).
    Men for nylig i forbindelse med DE1 på en messe ser man ham bruge nutation, så det er ikke noget han helt har lagt på hylden.
    Man kan se herinde at bl.a. Malling for mange år siden brugte teknikken en del, men ikke mere (?).
    Jeg ved Kaffe T har brugt (bruger?) teknikken indenfor det seneste år.
    Efter jeg selv nåede til en stabil kværne-udjævnemedslagmodkantenmedhånden-stampe teknik, tænkte jeg at prøve nutation af.
    Efter sigende, når man læser om det, skulle idéen være at grindet bliver mere ensartet kompakt, måske med en ulempe op mod kanten af kurven, grundet trykfordeling.
    Lommer af mere løst grind skulle elimineres og ekstraktionen skulle blive mere ensartet maksimeret, og bryggetiden skulle som følge her af stige.

    Efter at have brugt teknikken mere permanent i et par uger nu på 3 forskellige bønner i den lysere ende, har jeg observeret følgende;
    Det er lidt sværere at få et ensartet resultat.
    Bryggetiden stiger 2-5 sekunder.
    Puk granskningen bagefter viser normalt at den yderste 1½ mm af pukken i bunden af kurven er overestraheret, hvilket er klart minimeret med nutation.
    Espressoen smager, på min Izzo Alex Duetto IV+ med 20gr VST kurv, mere som et lever skud end uden nutation, dvs. smagen bliver ikke så hård/lidt mere blød.
    Flow'et starter lidt lavere og stiger ikke ret meget gennem skud tiden, dvs der er mere konstant flow, hvilket passer ret godt sammen med den blødere smag.

    Det sidste har jeg ikke læst om nogen steder.
    Men jeg kender smagsforskellene fra når jeg leger med flow/pressure profilering på min Handpresso.
    På en maskine med konstant tryk, og en puk hvor du trækker opløselige partikler ud af, vil flowet normalt stige.
    Det gør det det også med nutation, men i mindre grad, ser det ud til...

    Hvad er jeres oplevelser med nutation?
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister
Working...
X