Hjælp til en upcomming espresso nørd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BaristaDK
    Master Brewer
    • Nov 2007
    • 1643

    #91
    Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

    Ro9 wrote:

    Så er spørgsmålet bare hvilken pris man kan få det til her i DK - de 6000 kroner i italien bliver nok svære at slå, men omvendt så er det bare meget mere bekvæmmeligt at handle i DK..
    Hos Kaffemekka kan du finde til knap 7K, ved ikke hvor meget andet du også skal have, tamper, børster, knockbox etc... men moon ikke Nielse er til at snakke med og finde en fornuftig pris på det hele...
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

    Comment

    • plyngby
      Lysristet
      • Jun 2008
      • 132

      #92
      Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

      Nu sender Elektros heldigvis ikke med Posten. Så havde jeg sq også overvejet det en gang mere inden jeg bestilte mit oscar+grinta set fra Italien.

      Det er derimod fragtfirmaet DPD der fragter den hjem fra Italien. Og den er i dobbelt papkasse. Den yderste havde klart set bedre dage. Men den inderste havde ikke en skramme.

      Gianni gav iøvrigt yderligere 20€ rabat da jeg henviste til vores favorit forum. Han havde vist fået en del kunder af denne kanal

      Så prøv at høre ham om prisen for det setup du vil have. Og så er det tilbage i tænke boksen...

      Det var ikke nogen nem beslutning

      Grunden til at jeg valgte Oscar over Silvia, var at jeg ikke gad og stå og vente på at maskinen blev klar til at steame. Da vi drikker en del latte og cappu her i hytten. Og grunden til at jeg valgte at købe den i Italien var at jeg jo fik en kværn med til samme pris som for en oscar her hjemme.

      Held og lykke med overvejelserne
      Sage espressomaskine BES920UK
      Nuova Simonelli Oscar
      Mahlkönig Vario
      Xpressivo Stamper
      Gene Cafe
      Bodum Antigua kværn

      Comment

      • Ro9
        Lysristet
        • Feb 2009
        • 140

        #93
        Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

        Yep... det er ret billigt dernede i Italien, og fedt at de sender dem forsvarligt med DPD...
        Har haft skrevet med ham gutten dernede fra, og sjovt nok skrev han også ciao hej hej - han er vidst haft talt med flere her fra DK ....

        Indtil videre er beslutningen også at det bliver en Oscar med en MCF kværn...

        Comment

        • Ro9
          Lysristet
          • Feb 2009
          • 140

          #94
          Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

          så er jeg på vej hjem fra århus. Konen vækkede mig i morges for at høre om vi ikke skulle tage en familietur til århus. Så efter en tur i den gamle by, samt ikke mindst en tur hos kaffemekka, ja så sidder jeg nu i bilen med to børn, en kone, en oscar og en eureka mignon! Nu er der bare langt til aalborg

          Comment

          • HenrikP
            Master Brewer
            • Jul 2008
            • 1593

            #95
            Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

            Hej Ro

            Der skal lyde et stort tillykke herfra. Så er det bare at gi den gas og få brygget noget kaffe!!

            Hilsen Henrik
            Henrik Palshøj

            Comment

            • tyfon
              Mørkristet
              • Jul 2008
              • 309

              #96
              Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

              Ro9 wrote:
              så er jeg på vej hjem fra århus. Konen vækkede mig i morges for at høre om vi ikke skulle tage en familietur til århus. Så efter en tur i den gamle by, samt ikke mindst en tur hos kaffemekka, ja så sidder jeg nu i bilen med to børn, en kone, en oscar og en eureka mignon! Nu er der bare langt til aalborg
              Dejligt at konen så var medbestemmende:woohoo:
              Samme som \"INTET BØVL MED HENDE\" :P Iøvrigt så er Hasselager da kun sølle 120 km fra Aalborg!!!


              Tillykke med dyret
              Astoria Sibilla
              Bestmax Filter
              Mazzer Major Electronic
              JURA X9

              Comment

              • Kleen™
                Espresso
                • Jan 2009
                • 511

                #97
                Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                Tillykke med din nye combo. Håber den vil tjene dig vel...:-)
                Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

                Comment

                • Ro9
                  Lysristet
                  • Feb 2009
                  • 140

                  #98
                  Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                  Hejsa!
                  Ja så er børnene puttet, og konen faldet om på sofaen, og jeg har fået sat liv til de 2 \"nye\".

                  Nå men historien er den at jeg har lidt svært ved at vågne om morgenen, og natten til idag havde jeg taget vores lille ny (3 uger gammel). Så natten var altså lidt afbrudt af bleskift og sutteflaske.

                  Normalt plejer jeg at skulle trækkes ud af sengen af min ældste søn som synes at kl. 7 er formiddag :silly:

                  Kl. 07:30, vækkede min kone mig, og spurgte om vi ikke skulle køre til Århus - Så kunne vi besøge den gamle by, efter vi havde besøgt den der kaffebutik du taler om... Jeg skal love for at jeg vågnede .

                  Afsted til Århus, og ja 120 km. det tog ingen tid .

                  Da vi kom ned til Kaffemekka, talte jeg de første 20 min. med en af Niels\' kombisser - som startede med at spørge :\" er det din første?\" jeg svarede \"ja, det kan man godt sige\".. noget min kone har grint meget af idag :-).

                  Men hold da op nogle flikle fyrer dernede hos kaffemekka.. jeg købte som sagt en Oscar, kombineret med en Eureka Mignon i matchende farver:


                  Jeg har lavet mit første \"shot\"... en anelse bittert, og lidt for hurtig gennemløbstid.. ikke at jeg havde forventet andet .

                  Men nu skal der til at trænes, for hold da på der er mange parametre at skrue på

                  Nå men tilbage til kaffen

                  Comment

                  • Ro9
                    Lysristet
                    • Feb 2009
                    • 140

                    #99
                    Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                    Glemte lige billedet:



                    Er der nogen som kender nogle sider med ressourcer til forskellig info omkring
                    kværn indstilling, backflush opstart osv...

                    Og er der noget med at man skal åbne for dampdysen på en Oscar når den startes?

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                      Nice ... te\'løgge .. bedre end juleaften .. ik\'??
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      • Ro9
                        Lysristet
                        • Feb 2009
                        • 140

                        Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                        Hej og tak. Jo det er helt vildt.
                        Jeg har nu forsøgt mig med den første latte, og det mindede faktisk lidt om juleaften...
                        ihvertfald spredte der sig en duft af risengrød over hele køkkenet... men som de siger rom blev ikke brygget på en dag :P

                        Comment

                        • Brownie
                          Stamgæst
                          • Jul 2007
                          • 765

                          Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                          Tillykke - jeg synes det er et sejt sæt du har fået det - og frækt at kværnen er creme som maskinen ...

                          Og øvelse skal der til - men det er til gengæld sjovt. Ja, der er noget med at Oscaren lige skal tryk-udlignes når den er under opvarmning!

                          Go\' fornøjelse...
                          Vibiemme Domobar Inox
                          Baratza Sette 270

                          ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                          Comment

                          • OleMar.
                            Mellemristet
                            • Mar 2008
                            • 162

                            Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                            Ro9 wrote:

                            Er der nogen som kender nogle sider med ressourcer til forskellig info omkring
                            kværn indstilling, backflush opstart osv...
                            Det velansete Espressobar.dk´s forum er jo altid et godt sted at begynde søgningen :laugh:

                            Men mon ikke der er andre Oscar og Eureka ejere i forum´et der glædeligt deler ud af deres erfaringer?!

                            -Tilløk´ med sættet og selvfølgelig også jeres lille ny.

                            /Ole
                            Mvh. Ole


                            Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

                            Comment

                            • Lars_K
                              Lysristet
                              • Jan 2009
                              • 51

                              Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                              Tillykke - det er et rigtigt flot sæt, du har fået dér.

                              Du kan også berolige dig selv med, at nu er resten op til dig Med den rette betjening skulle du kunne nå op i kaffehimlen med det dér...

                              Lidt for bitter tyder nok på, at det er brygget lidt for varmt - og så skulle der nok have været flushet lidt mere på denne HX maskine - men jeg har nu egentlig ikke forstand på det...det er der nok andre, der har.

                              Jeg brugte selv den taktik at overdrive et par parametre for at se effekten. F.eks. stampe meget hårdt, kværne meget fint - så får man nogle aha-oplevelser, og kan rette ind efter dem, eller måske rammer man rigtigt. Min Silvia giver bedst, hvis hun er lige ved at kvæles i starten.

                              Mvh
                              Lars
                              Rancilio Silvia - PID
                              Rancilio Rocky
                              Gene Café
                              I-Roast
                              Stempelkande
                              Koge- og kaffekande...

                              Comment

                              • Ro9
                                Lysristet
                                • Feb 2009
                                • 140

                                Re:Hjælp til en upcomming espresso nørd

                                Yep, det er super interresant at justere en parameter eller to.. indtil videre er målet at få den til at løbe langsommere, samt smage lidt mindre bitter.. super spændene

                                Comment

                                Working...
                                X