Erfaring med Eureka kværne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trine
    Grøn bønne
    • Jun 2019
    • 38

    Erfaring med Eureka kværne

    Hejsa

    Jeg skal have en ny kværn. Den skal passe sammen med en NS Oscar II og laver 2-4 shots om dagen. Har kigget på forskellige Eureka kværne og vil høre jeres erfaringer med disse:

    Eureka Mignon Specialita
    Eureka Zenith Club E
    Eureka Zenith 65

    Hvad får jeg reelt mere for pengene ved den dyrere Zenith 65 frem Specialita? Vil det være mærkbart? Mener, nogen gange forkøber man sig jo ift hvad man egentlig har brug for

    Er der andre kværne der vil være et bedre køb?

    Trine
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    OBEL Mito og Quamar er også bud i den klasse

    Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Henrikaa
      Mellemristet
      • May 2014
      • 238

      #3
      Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
      Hejsa

      Jeg skal have en ny kværn. Den skal passe sammen med en NS Oscar II og laver 2-4 shots om dagen. Har kigget på forskellige Eureka kværne og vil høre jeres erfaringer med disse:

      Eureka Mignon Specialita
      Eureka Zenith Club E
      Eureka Zenith 65

      Hvad får jeg reelt mere for pengene ved den dyrere Zenith 65 frem Specialita? Vil det være mærkbart? Mener, nogen gange forkøber man sig jo ift hvad man egentlig har brug for

      Er der andre kværne der vil være et bedre køb?

      Trine
      Hej Trine

      Du får større knive og en anderledes kværn. Har du pengene, og synes du om designet, så gå efter en Zenith.

      Comment

      • Trine
        Grøn bønne
        • Jun 2019
        • 38

        #4
        Jeg har pengene men gider ikke smide mere efter Zenith hvis den ikke er mærkbart bedre

        Designet, tja den er stor
        Er der andre i klassen med Zenith som jeg lige skal kigge på inden min ordre bliver sendt afsted?

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
          Jeg har pengene men gider ikke smide mere efter Zenith hvis den ikke er mærkbart bedre

          Designet, tja den er stor
          Er der andre i klassen med Zenith som jeg lige skal kigge på inden min ordre bliver sendt afsted?
          Alt i alt laver Eureka nogen gode kværne, større knive giver mere ensartethed (et bedre grind) hastighed, mindre klumper og nemmere at skyde ind

          Måske er Eureka Atom mere wife venlig og findes med 60, 65 og 75mm knive, det skulle være samme knive som i Zenith / Olympus serien,

          60mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
          65mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
          75mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html

          Men hvordan de er mht. retention er jeg ikke klar over, jeg ved med Olympus som er med 75mm er retention meget lav og Zenith som er med 65mm knive er noget større

          En Review af Eureka olympus kan findes her, hvor der også ligges vægt på retention https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...DER-REVIEW.pdf
          Last edited by Jack; 19. June 2019, 11:40.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Henrikaa
            Mellemristet
            • May 2014
            • 238

            #6
            Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
            Jeg har pengene men gider ikke smide mere efter Zenith hvis den ikke er mærkbart bedre

            Designet, tja den er stor
            Er der andre i klassen med Zenith som jeg lige skal kigge på inden min ordre bliver sendt afsted?
            Du vil kunne mærke og smage forskel. Spørgsmålet er så om du synes det er nok til at du vil betale for det. Bor du i Københavnsområdet kan du eventuelt tage forbi Spinchy og prøve, de har dem derinde.

            Comment

            • Muenster
              Lysristet
              • May 2019
              • 110

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Alt i alt laver Eureka nogen gode kværne, større knive giver mere ensartethed (et bedre grind) hastighed, mindre klumper og nemmere at skyde ind

              Måske er Eureka Atom mere wife venlig og findes med 60, 65 og 75mm knive, det skulle være samme knive som i Zenith / Olympus serien,

              60mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
              65mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
              75mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html

              Men hvordan de er mht. retention er jeg ikke klar over, jeg ved med Olympus som er med 75mm er retention meget lav og Zenith som er med 65mm knive er noget større

              En Review af Eureka olympus kan findes her, hvor der også ligges vægt på retention https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...DER-REVIEW.pdf
              Jeg har set meget på en Eureka Atom, da den er mere kompakt og elegant. Det skulle ikke undre mig, om ikke den indeholder stort set samme teknologi som Zenith- og Olympos-modellerne. Baseret på anmeldelser på Youtube, hvor der er mange gode videoer, virker det som om, at jo større knivene er, des bedre fylder de kammeret ud. Med 60 mm knive er der en del luft ud til indervæggen af kværnekammeret. Selv om der er nogle små arme, der kører med rundt for at skrabe kammeret tomt, bliver der alligevel en del malet kaffe liggende. Med 75 mm knive er kværnekammeret stort set fyld ud af knivene, og der er næsten ikke plads til retention af kaffe udenom knivene. Jeg har da set en anmeldelse, hvor Eureka Atom Specialita 75 blev fremhævet som velegnet til single-dosing netop pga. af den lave retention. Bevares, den slog ingen rekorder. Jeg huske ikke tallene, men den havde vist en retention på 2-3 gram kværnet kaffe. De bedste var nede på 0,2-0,3, hvilket jo kun er 1/10. Men mange kværne ligger på 5-6 gram retention, og dem kaldte de også kværne med lav retention. Mange kværne har åbenbart meget højere retention.
              Med venlig hilsen
              Henrik M., Esbjerg
              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
              Eureka Mignon Specialita

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                Jeg har set meget på en Eureka Atom, da den er mere kompakt og elegant. Det skulle ikke undre mig, om ikke den indeholder stort set samme teknologi som Zenith- og Olympos-modellerne. Baseret på anmeldelser på Youtube, hvor der er mange gode videoer, virker det som om, at jo større knivene er, des bedre fylder de kammeret ud. Med 60 mm knive er der en del luft ud til indervæggen af kværnekammeret. Selv om der er nogle små arme, der kører med rundt for at skrabe kammeret tomt, bliver der alligevel en del malet kaffe liggende. Med 75 mm knive er kværnekammeret stort set fyld ud af knivene, og der er næsten ikke plads til retention af kaffe udenom knivene. Jeg har da set en anmeldelse, hvor Eureka Atom Specialita 75 blev fremhævet som velegnet til single-dosing netop pga. af den lave retention. Bevares, den slog ingen rekorder. Jeg huske ikke tallene, men den havde vist en retention på 2-3 gram kværnet kaffe. De bedste var nede på 0,2-0,3, hvilket jo kun er 1/10. Men mange kværne ligger på 5-6 gram retention, og dem kaldte de også kværne med lav retention. Mange kværne har åbenbart meget højere retention.
                10 gram er også lav retention, du vil slet ikke vide hvad en af de store koniskiske mazzer har, men det betyder bare ikke så meget på en cafe som laver 200 skud om dagen.
                nu skal man også ta hvad som er angivet mht. retention med et gram salt, som forummet før har været inde på, bliver nyt blandet med gammelt nogen gange før indstillingen er slået 100% igennem

                Jeg tror på de fleste kværne fra Eureka er okay til prisen, Atom er det ydre også større på dem med større knive
                Last edited by Jack; 21. June 2019, 01:05.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Mht. rentention, så er det noget som der er kommet mere fokus på

                  Se lige med her fra 3:21 Eureka Mignon Specialita, der er dæleme ikke meget plads til det


                  ved 4:46 ser man hvor meget plads der er til rentention i en Eureka Zenith 65E
                  Last edited by Jack; 21. June 2019, 01:20.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Trine
                    Grøn bønne
                    • Jun 2019
                    • 38

                    #10
                    Tak for svar. Har kigget lidt mere og fundet andre modeller som jeg ikke havde fundet før.
                    Hvad siger I til Ceado e37j og Rocket Fausto ift Eureka? Synes Ceado’en er pæn
                    Jeg synes det er en jungle at finde ud af hvad der er bedst i samme klasse og hvad jeg bør købe.

                    Comment

                    • Trine
                      Grøn bønne
                      • Jun 2019
                      • 38

                      #11
                      Nå jeg er endt med at bestille en Ceado e37j. Håber den lever op til gorbentningerne

                      Comment

                      • Trine
                        Grøn bønne
                        • Jun 2019
                        • 38

                        #12
                        He he. FORVENTNINGERNE skulle der stå

                        Comment

                        • Muenster
                          Lysristet
                          • May 2019
                          • 110

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                          Nå jeg er endt med at bestille en Ceado e37j. Håber den lever op til gorbentningerne
                          De kan rigtig godt lide Ceado hos Whole Latte Love, men du har måske set videoerne.


                          Med venlig hilsen
                          Henrik M., Esbjerg
                          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                          Eureka Mignon Specialita

                          Comment

                          • Trine
                            Grøn bønne
                            • Jun 2019
                            • 38

                            #14
                            Ja dem har jeg set tak

                            Jeg er endt med at købe en Ceado fra Tyskland. Håber jeg bliver glad for den. Så mangler jeg bare at beslutte mig for en maskine.

                            Comment

                            • Vesto
                              Grøn bønne
                              • Jun 2013
                              • 6

                              #15
                              Tillykke med den nye kværn! Vi glæder os til at høre om den lever op til forventningerne. Du må meget gerne lave en mini-anmeldelse, når du får skudt dig ind
                              Hvor købte du den fra?

                              Comment

                              Working...
                              X