Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emne: Erfaring med Eureka kværne

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jun 2019

Erfaring med Eureka kværne

Hejsa

Jeg skal have en ny kværn. Den skal passe sammen med en NS Oscar II og laver 2-4 shots om dagen. Har kigget på forskellige Eureka kværne og vil høre jeres erfaringer med disse:

Eureka Mignon Specialita
    Eureka Zenith Club E
    Eureka Zenith 65

Hvad får jeg reelt mere for pengene ved den dyrere Zenith 65 frem Specialita? Vil det være mærkbart? Mener, nogen gange forkøber man sig jo ift hvad man egentlig har brug for

Er der andre kværne der vil være et bedre køb?

Trine

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    OBEL Mito og Quamar er også bud i den klasse

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
    Izzo Alex Duetto 2 Custom Black/Mazzer Major Arduino mod/La San Marco sm97
    Hario drip scale/Brewista smart kettle
    AeroPress/Hario v60/Mahlkönig Guatemala
    Bullet R1

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Citer Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
    Hejsa

Jeg skal have en ny kværn. Den skal passe sammen med en NS Oscar II og laver 2-4 shots om dagen. Har kigget på forskellige Eureka kværne og vil høre jeres erfaringer med disse:

Eureka Mignon Specialita
    Eureka Zenith Club E
    Eureka Zenith 65

Hvad får jeg reelt mere for pengene ved den dyrere Zenith 65 frem Specialita? Vil det være mærkbart? Mener, nogen gange forkøber man sig jo ift hvad man egentlig har brug for

Er der andre kværne der vil være et bedre køb?

Trine
    Hej Trine

Du får større knive og en anderledes kværn. Har du pengene, og synes du om designet, så gå efter en Zenith.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jun 2019
    Jeg har pengene men gider ikke smide mere efter Zenith hvis den ikke er mærkbart bedre

Designet, tja den er stor
    Er der andre i klassen med Zenith som jeg lige skal kigge på inden min ordre bliver sendt afsted?

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Jeg har pengene men gider ikke smide mere efter Zenith hvis den ikke er mærkbart bedre

Er der andre i klassen med Zenith som jeg lige skal kigge på inden min ordre bliver sendt afsted?
    Alt i alt laver Eureka nogen gode kværne, større knive giver mere ensartethed (et bedre grind) hastighed, mindre klumper og nemmere at skyde ind

Måske er Eureka Atom mere wife venlig og findes med 60, 65 og 75mm knive, det skulle være samme knive som i Zenith / Olympus serien,

60mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
    65mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
    75mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html

Men hvordan de er mht. retention er jeg ikke klar over, jeg ved med Olympus som er med 75mm er retention meget lav og Zenith som er med 65mm knive er noget større

En Review af Eureka olympus kan findes her, hvor der også ligges vægt på retention https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...DER-REVIEW.pdf
    Senest redigeret af Jack : 19. June 2019 kl. 12:40

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014

Du vil kunne mærke og smage forskel. Spørgsmålet er så om du synes det er nok til at du vil betale for det. Bor du i Københavnsområdet kan du eventuelt tage forbi Spinchy og prøve, de har dem derinde.

Lysristet Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Alt i alt laver Eureka nogen gode kværne, større knive giver mere ensartethed (et bedre grind) hastighed, mindre klumper og nemmere at skyde ind

Måske er Eureka Atom mere wife venlig og findes med 60, 65 og 75mm knive, det skulle være samme knive som i Zenith / Olympus serien,

60mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
    65mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html
    75mm https://www.bellabarista.co.uk/brand...der-white.html

Men hvordan de er mht. retention er jeg ikke klar over, jeg ved med Olympus som er med 75mm er retention meget lav og Zenith som er med 65mm knive er noget større

En Review af Eureka olympus kan findes her, hvor der også ligges vægt på retention https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...DER-REVIEW.pdf
    Jeg har set meget på en Eureka Atom, da den er mere kompakt og elegant. Det skulle ikke undre mig, om ikke den indeholder stort set samme teknologi som Zenith- og Olympos-modellerne. Baseret på anmeldelser på Youtube, hvor der er mange gode videoer, virker det som om, at jo større knivene er, des bedre fylder de kammeret ud. Med 60 mm knive er der en del luft ud til indervæggen af kværnekammeret. Selv om der er nogle små arme, der kører med rundt for at skrabe kammeret tomt, bliver der alligevel en del malet kaffe liggende. Med 75 mm knive er kværnekammeret stort set fyld ud af knivene, og der er næsten ikke plads til retention af kaffe udenom knivene. Jeg har da set en anmeldelse, hvor Eureka Atom Specialita 75 blev fremhævet som velegnet til single-dosing netop pga. af den lave retention. Bevares, den slog ingen rekorder. Jeg huske ikke tallene, men den havde vist en retention på 2-3 gram kværnet kaffe. De bedste var nede på 0,2-0,3, hvilket jo kun er 1/10. Men mange kværne ligger på 5-6 gram retention, og dem kaldte de også kværne med lav retention. Mange kværne har åbenbart meget højere retention.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

8. De følgende brugere har takket Muenster for denne post:

Jack (21. June 2019)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Jeg har set meget på en Eureka Atom, da den er mere kompakt og elegant. Det skulle ikke undre mig, om ikke den indeholder stort set samme teknologi som Zenith- og Olympos-modellerne. Baseret på anmeldelser på Youtube, hvor der er mange gode videoer, virker det som om, at jo større knivene er, des bedre fylder de kammeret ud. Med 60 mm knive er der en del luft ud til indervæggen af kværnekammeret. Selv om der er nogle små arme, der kører med rundt for at skrabe kammeret tomt, bliver der alligevel en del malet kaffe liggende. Med 75 mm knive er kværnekammeret stort set fyld ud af knivene, og der er næsten ikke plads til retention af kaffe udenom knivene. Jeg har da set en anmeldelse, hvor Eureka Atom Specialita 75 blev fremhævet som velegnet til single-dosing netop pga. af den lave retention. Bevares, den slog ingen rekorder. Jeg huske ikke tallene, men den havde vist en retention på 2-3 gram kværnet kaffe. De bedste var nede på 0,2-0,3, hvilket jo kun er 1/10. Men mange kværne ligger på 5-6 gram retention, og dem kaldte de også kværne med lav retention. Mange kværne har åbenbart meget højere retention.
    10 gram er også lav retention, du vil slet ikke vide hvad en af de store koniskiske mazzer har, men det betyder bare ikke så meget på en cafe som laver 200 skud om dagen.
    nu skal man også ta hvad som er angivet mht. retention med et gram salt, som forummet før har været inde på, bliver nyt blandet med gammelt nogen gange før indstillingen er slået 100% igennem

Jeg tror på de fleste kværne fra Eureka er okay til prisen, Atom er det ydre også større på dem med større knive
    Senest redigeret af Jack : 21. June 2019 kl. 02:05

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Mht. rentention, så er det noget som der er kommet mere fokus på

Se lige med her fra 3:21 Eureka Mignon Specialita, der er dæleme ikke meget plads til det
    https://youtu.be/3_eWwZbEhrI?t=201

ved 4:46 ser man hvor meget plads der er til rentention i en Eureka Zenith 65E
    Senest redigeret af Jack : 21. June 2019 kl. 02:20

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jun 2019
    Tak for svar. Har kigget lidt mere og fundet andre modeller som jeg ikke havde fundet før.
    Hvad siger I til Ceado e37j og Rocket Fausto ift Eureka? Synes Ceado’en er pæn
    Jeg synes det er en jungle at finde ud af hvad der er bedst i samme klasse og hvad jeg bør købe.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •