Indkøb af ny maskine+kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trine
    Grøn bønne
    • Jun 2019
    • 38

    #16
    Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Det er spøjst at høre, at kaffemekka ikke længere vil montere OPV. De har tilsyneladende ikke fået en ny "David".

    Trine: hvis du oplyser, hvilken del af landet, som I bor i, kunne der være en venlig ekspert her på forum, som vil sætte en OPV i jeres kommende maskine. Det er en meget smal sag, når man har prøvet det før. Jeg kan desuden varmt anbefale elektros, som altid har en fantastisk service!
    Bor i Nordsjælland. Må lige overveje om maskinen skal købes i Kaffemekka eller Elektros. Er nok bare mest tryg ved dansk forhandler men måske Elektros giver lidt rabat hvis jeg også køber kværn der?

    Jeg er vant til en mereeeeget langsom steamer fra Sage og kan læse mig til at Oscar har meget power. Hvilken steam-tip kan anbefales til at få det til at gå lidt langsommere og give mikroskum?

    Comment

    • Hegnet
      Mørkristet
      • Sep 2017
      • 387

      #17
      Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
      Bor i Nordsjælland. Må lige overveje om maskinen skal købes i Kaffemekka eller Elektros. Er nok bare mest tryg ved dansk forhandler men måske Elektros giver lidt rabat hvis jeg også køber kværn der?

      Jeg er vant til en mereeeeget langsom steamer fra Sage og kan læse mig til at Oscar har meget power. Hvilken steam-tip kan anbefales til at få det til at gå lidt langsommere og give mikroskum?
      Jeg ville selv tendere mod at købe maskinen i DK og så handle dele hos Elektros: OPV, måske steam tip (4 x Ø1.2 WBC steam tip, hvis ikke maskinen allerede kommer med dette), etc. Elektros har en fin guide til at installere OPV selv.
      DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
      MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
      Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
      Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
        Bor i Nordsjælland. Må lige overveje om maskinen skal købes i Kaffemekka eller Elektros. Er nok bare mest tryg ved dansk forhandler men måske Elektros giver lidt rabat hvis jeg også køber kværn der?

        Jeg er vant til en mereeeeget langsom steamer fra Sage og kan læse mig til at Oscar har meget power. Hvilken steam-tip kan anbefales til at få det til at gå lidt langsommere og give mikroskum?
        Jeg ville ikke røre ved steam tip, hvis det var mig.. tror hurtigt du bliver glad for den som den er :-)

        Pricerunner er din ven https://www.pricerunner.dk/pl/82-321...menlign-Priser



        Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
        Jeg ville selv tendere mod at købe maskinen i DK og så handle dele hos Elektros: OPV, måske steam tip (4 x Ø1.2 WBC steam tip, hvis ikke maskinen allerede kommer med dette), etc. Elektros har en fin guide til at installere OPV selv.
        Oscar II har allerede den fine wbc steam tip fra ny :-)
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Fedt du kommer med dine erfaringer der er 3 variabler man kan styre sine skud, flow, pressure og grind, hvis man låser de 2 første er der kun kværnen tilbage, der for er en OPV vigtig, den koster nu heller ikke meget så hvorfor undværer den? hvorfor NS ikke instalerer den fra ny har vel både noget med økonomi og distance til næste maskine i kataloget "Musica" at gøre.

          Noget andet er mange samtidig får instaleret en bedre Pressurestat fra SIRAL, den ville jeg meget hellere undvære end OPV da det tros alt er en HX maskine, ikke at den ikke betyder noget, men OPV giver bare rigtig god mening

          Den næste store upgrade du skulle prøve "Muenster" er gode frisk ristede bønner (ca. 7 dage fra rist) maskinen kan ikke lave kaffen bedre end hvilken kvalitet bønnerne er af ;-)

          Mht. Oscar II og stream, giver jeg dig ret.. der er virkelig power på og passer perfekt sammen med den wbc dyse den leveres med, helt sikkert en fin maskine, som jeg også selv gerne giver gode ord med på vejen
          Tak for rådet. Jeg er godt klar over, at kaffen kan være det svage led. Jeg har jo haft en superautomatisk maskine i årevis og min Oscar II i to år. Jeg har faktisk i mange år købt god kaffe på nettet. Problemet er bare, at nu har jeg kun min Oscar II i sommerhuset. Nogle gange, tager vi derop uplanlagt, og andre gange aflyser vi en planlagt tur derop. Så er det altså svært at planlægge med at købe friskristet kaffe. Hvis jeg har frisk kaffe, står den tit og bliver gammel. Eller også løber vi tør for kaffe og må købe noget deroppe. Og udvalget i Nørre Nebel er trods alt begrænset. Nu var der Filsø Fødevarefestival i pinsen. Her benyttede jeg lejligheden til at købe en pose kaffebønner hos Ækvatorkaffe, som havde en stand der. Det var jo fint nok. Men siden har vi ikke været i sommerhuset, og der går måske et par uger endnu. Så er kaffen jo ikke helt nyristet mere, men helt slem er den vel heller ikke. Hvis ellers det er godt nok, at den bare står i posen. Jeg har overvejet at købe en vakuumkaffedåse for at bevare bønnerne bedst muligt.

          I mine bestræbelser på at blive bedre til det der med at lave kaffe, så er turen vist kommet til at fokusere mere på kaffebønnerne. Jeg har nok tit haft dem for længe og ikke opbevaret dem ordentligt. Jeg har f.eks. haft en del bønner i kværnens beholder ("hopper"). Den så da ret tæt ud. Så har vi måske været væk fra sommerhuset i en, to eller måske flere uger. Når man så endelig kommer tilbage, så kan I jo gætte på, hvor friske bønnerne i kværnen er.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Muenster
            Lysristet
            • May 2019
            • 110

            #20
            Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
            Tak for at dele dine erfaringer. Hvor købte du OPV’en til din maskine? Kan se at Kaffemekka tager små 700kr. Det er også en pæn slat oveni synes jeg. Min mand er nok bare pænt ræd for at komme til at ødelægge maskinen ved at montere selv��. Han er super fiks på hænderne og ingeniør så det lyder som om at det burde han kunne.
            Mht steamtippen går det så for hurtigt til at man som relativt nybegynder kan nå at få noget ordentlig ud af det?
            Jeg købte OPV'en hos Kaffemekka, men først efter at have haft min Oscar II i to år. Jeg skulle lige studere lidt mere om kaffe på nettet og finde ud af, at der er noget, der hedder en OPV ;-)
            Der følger en rigtig god vejledning med sættet fra Kaffemekka. To steder skal man skære en slange over og montere et T-stykke. Det ene sted skal man fjerne et stykke slange, da der ikke er plads til, at det bliver længere. Her skal man passe på ikke at fjerne for langt et stykke slange. Det gør Kaffemekka opmærksom på, men alligevel lykkedes det mig at fjerne lige i overkanten, men det går lige akkurat. Jeg ville hellere have haft en millimeter eller to at give af. Det andet lidt kritiske punkt er at få plads til det ekstra stykke slange, der er en del af OPV-sættet, så det ikke kommer i klemme eller rører ved noget meget varmt. Jeg synes alt i alt ikke, det var svært med den gode vejledning. Man bliver gjort opmærksom på alle de steder, man skal være opmærksom på en tynd ledning osv. Jeg er sikker på, at din mand sagtens kan klare det, hvis han er ingeniør og fiks på fingrene.

            jeg synes, det er skønt, at det går hurtigt at skumme mælk op. Der er ikke noget værre end at skulle bruge 2-3 minutter på det på en simpel hjemmemaskine. Med Oscar II tager det den tid, det skal tage, som det også tager på caféerne med de professionelle maskiner. Ofte kan det gøres på den tid, det tager at brygge kaffen. En ordentlig kande mælk til to store caffelatte tager vel 20 sekunder. En lille kande til en enkel cappuccino tager kun få sekunder. Men det er rigelig tid til at skumme mælken op med tippen i overfladen og derefter sænke tippen ned i mælken, når mælken begynder at blive varm. Find nogle videoer på Youtube med gode råd om mælkeskumning. Så svært er det heller ikke, når man lige har lært den rigtige metode.

            Her er et godt eksempel:
            Last edited by Muenster; 19. June 2019, 00:36.
            Med venlig hilsen
            Henrik M., Esbjerg
            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
            Eureka Mignon Specialita

            Comment

            • scs
              Mellemristet
              • Apr 2016
              • 237

              #21
              Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
              Tak for at dele dine erfaringer. Hvor købte du OPV’en til din maskine? Kan se at Kaffemekka tager små 700kr. Det er også en pæn slat oveni synes jeg. Min mand er nok bare pænt ræd for at komme til at ødelægge maskinen ved at montere selv��. Han er super fiks på hænderne og ingeniør så det lyder som om at det burde han kunne.
              Mht steamtippen går det så for hurtigt til at man som relativt nybegynder kan nå at få noget ordentlig ud af det?
              Den Oscar II jeg har købt til kontoret, kørte også en periode uden OPV, men jeg kunne simpelthen ikke få den til at lave stabile og gode skud, da den hamrer afsted med 15 bar i hovedet. Jeg købte OPV sættet ved Mekka, og det er altså en simpel installation (jeg er ikke tekniker) - så hvis man kan bruge en skruetrækker og en hobbykniv er det simpelt at installere. OPV fra mekka er sat til 9 bar, men kan justeres. Jeg har ikke justeret den, og efter installation er konsistensene af skudene blevet meget bedre. Vi er en lille flok med forskellige forudsætninger der bruger maskinen, og alle kan nu få fornuftige skud - og der ikke justeres på kværnen i tide og utide.
              _______________________________________________
              MK Vario - Rancilio Silvia
              Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

              Comment

              • Trine
                Grøn bønne
                • Jun 2019
                • 38

                #22
                Tak for jeres svar. Jeg overvejer at købe fra Elektros. Hvis de alligevel skal installere en OPV er det så de ekstra penge værd at få en Sirai pressostat i? Hvad gør den helt præcist?

                Comment

                • Morten Müller
                  Administrator
                  • Apr 2017
                  • 208

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                  Tak for jeres svar. Jeg overvejer at købe fra Elektros. Hvis de alligevel skal installere en OPV er det så de ekstra penge værd at få en Sirai pressostat i? Hvad gør den helt præcist?
                  Du kunne evt også overvejs at købe en simonelli musica. Den har jo alle de stumper og lidt mere til, end den omtalte Oscar ll som du overvejer at tilkøbe ekstra til.

                  Bare en tanke (-;


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • Trine
                    Grøn bønne
                    • Jun 2019
                    • 38

                    #24
                    Den er bare lige en del dyrere �� men gad godt

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                      Tak for jeres svar. Jeg overvejer at købe fra Elektros. Hvis de alligevel skal installere en OPV er det så de ekstra penge værd at få en Sirai pressostat i? Hvad gør den helt præcist?
                      I sin tid valgte jeg af få den instaleret, så har ingen erfaringer uden ;-) 50€ er da en slags penge, det som en pressostat gør er indstilling af keddel temperaturen / tryket i kedlen (jo højere temperatur jo højere tryk) det ville være vigtigere på en maskine med 2 kedler (dual boiler) end på en HX, OPV er i vert fald vigtigst
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Hegnet
                        Mørkristet
                        • Sep 2017
                        • 387

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        I sin tid valgte jeg af få den instaleret, så har ingen erfaringer uden ;-) 50€ er da en slags penge, det som en pressostat gør er indstilling af keddel temperaturen / tryket i kedlen (jo højere temperatur jo højere tryk) det ville være vigtigere på en maskine med 2 kedler (dual boiler) end på en HX, OPV er i vert fald vigtigst
                        Mht Sirai skriver Gianni ved Elektros selv, at den ikke ændrer på koppen; Sirai’s pressostat er bare meget pålidelig, dvs. går sjældent i stykker.
                        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #27
                          I 110 volt lande, der er kontaktfladerne i pressostaten, nød til at håndtere det dobbelte antal ampere, end i et 220 volt land
                          Det for at opnå samme watt antal i varmelegmet

                          Der er sirai bedre end det lille der originalt sidder i en Oscar
                          Nogle siger så at det originalen endda er bedre til at holde sig inden for et lille område, end sirai kan, men det skal jeg ikke kunne sige om det passer , da der er i tidens løb , har været forskel på hvad der har været i maskinen fra fabrikken

                          men da maskinen alligevel skal flushes, er det ikke sååå vigtigt
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • Trine
                            Grøn bønne
                            • Jun 2019
                            • 38

                            #28
                            Tror det ender med at jeg sender en ordre afsted til Italien. Er der andre dimser og tilbehør jeg bør købe (reservedele?). Skal selvfølgelig have et blindfilter og en tamper. Hvad med bundløst PF? Og er det nødvendigt med andre kurve hvis jeg køber et bundløst filter eller passer de medfølgende kurve?

                            Kan godt mærke at Sage har været den nemme løsning. Der er jo tusind ting som mange kan købe sig fattig i men hvad har jeg egentlig brug for?

                            Tak

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                              Tror det ender med at jeg sender en ordre afsted til Italien. Er der andre dimser og tilbehør jeg bør købe (reservedele?). Skal selvfølgelig have et blindfilter og en tamper. Hvad med bundløst PF? Og er det nødvendigt med andre kurve hvis jeg køber et bundløst filter eller passer de medfølgende kurve?

                              Kan godt mærke at Sage har været den nemme løsning. Der er jo tusind ting som mange kan købe sig fattig i men hvad har jeg egentlig brug for?

                              Tak
                              Mener bestemt blindfilter følger med til maskinen, bundløst PF er en god ide at få med (jeg bruger aldrig andet) de org. kurvende passer fint, det gør alle 58mm kurve

                              Måske du også kunne få stor glæde af et Coffee distributor tool som den her fra Motta
                              Last edited by Jack; 22. June 2019, 23:47.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              • Trine
                                Grøn bønne
                                • Jun 2019
                                • 38

                                #30
                                [QUOTE=Morten Müller;142438]Du kunne evt også overvejs at købe en simonelli musica. Den har jo alle de stumper og lidt mere til, end den omtalte Oscar ll som du overvejer at tilkøbe ekstra til.

                                Bare en tanke (-;


                                Har set en brugt Musica til salg som skulle være fra 2017 og kun have kørt ca 500 shots. Kan se sælgeren sælger den som noget erhverv og giver 1 års garanti. Nogen der har købt af ham på DBA? Han hedder Vasyl.

                                Så valget er mellem den brugte Musica og en ny Oscar med OPV/Sirai. Hvad ville I vælge???

                                Comment

                                Working...
                                X