Indkøb af ny maskine+kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trine
    Grøn bønne
    • Jun 2019
    • 38

    Indkøb af ny maskine+kværn

    Hej

    Efter at have læst en del herinde er det på tide at få jeres råd

    Pt har jeg en Sage Barista Express som har fungerer fint for mig/min mand i de sidste 4 pr, men nu er tiden inde til en opgradering. Derfor har jeg kigget på markedet og tænker at en ny NS Oscar II nok er det bedste valg ift. pris og at vi stort set kun drikker mælkebaseret kaffe.
    Men kan jo læse at en såkaldt OPV er et must for denne maskine. Når man ikke har prøvet at åbne en espressomaskine før og ellers ikke kender noget til det er det så noget I mener man selv kan montere?
    Og er der andet der “bør” gøres? Hvad med steam-armen, skal den skiftes til en no-burn eller en anden steam-tip?

    Og kværn skal der jo også til. Har kigget på Mazzer Mini, Eureka Club E og Obel Mito 64. Hvad siger I til dem og er der andre forslag???
    Vil gerne have noget der holder i mange år og som er forholdsvist nemt at indstille og som giver samme resultat hver gang.

    Tak på forhånd.
    Trine
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Mht OPV ville jeg vælge en forhandler som kan monterer den fra ny (sikker på kaffemekka.dk kan, hvis de vil)

    Mht. kværn ville jeg droppe Mazzer mini, den var hot engang, men der er sket lidt siden, de to andre som du nævner er bare bedre, Eureka er nok den nemmeste at justerer

    En anden kværn mulighed i samme pris klasse eller til ca. 5k hvis i kunne tænke jer at single dose, kunne være værd at overveje "Niche Zero" arbejdsgangen er en smule anderledes og kræver anskaffer en vægt og man afvejer bønnerne manuelt, men til gengæld har man minimalt kaffe spild og kan skifte bønnerne imellem hver kop

    Last edited by Jack; 17. June 2019, 17:32.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Muenster
      Lysristet
      • May 2019
      • 110

      #3
      Jeg tør næsten ikke sige det her i dette forum af kaffe-feinschmeckere. Jeg er relativt ny indenfor kaffe. Jeg er nok ikke kræsen nok, eller har nok forstand på god kaffe. Vi bruger normalt også masser af mælk i kaffen, hvilket også slører smagen lidt. MEN: Jeg har haft min Oscar II i to år og har først lige sat OPV i den her i foråret. Den virkede ærligt talt fint de første to år uden OPV. Vi fik da glimrende kaffe ud af den. Et velrennomeret firma som Nuova Simonelli har også sat den på markedet uden OPV, så der er vel grænser for, hvor livsvigtigt det er. Nuova Simonelli vil i hvert fald gerne lægge navn til den uden OPV. Nu har jeg ikke haft så meget tid til at nørde med maskinen på det sidste, og jeg har ikke lige fået skaffet noget lækker kaffe. Det har mest været noget halvgammel supermarkedskaffe. Men umiddelbart har jeg altså ikke mærket den store forskel på før og efter OPV. Faktisk har jeg nok slet ikke mærket nogen forskel. Hverken på smagen eller maskinens funktion. Så jeg ved alså ikke, hvor bange I skal være for at bruge maskinen uden OPV. Måske vil nogen af de mere erfarne uddybe fordelen ved en OPV. Noget andet er, at det såmænd er meget let at montere en OPV. Selv jeg kan finde ud af det.

      Hvad damparmen angår, er den da fin. Den er ikke no-burn, men det er heller ikke et must. Masser af dyre professionelle maskiner har ikke no-burn arme. De har en gummimuffe på ligesom på Oscar II, og det fungerer helt fint. Jeg har vist aldrig brændt mig på den. Det er helt naturligt at en damparm bliver meget varm, så man rører instinktivt ikke ved den. I stedet tager man om gummiet, når man skal flytte den. Steam-tippen er da også fin. Den har fire huller. Nogen skriver, det er den samme, der bruges til barista-verdensmesterskaberne. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men mig bekendt er det en fin steam-tip. Den har fire huller. Den kan naturligvis godt skiftes. Om hele armen kan skiftes, tør jeg ikke sige. Der er nogle, der skifter steamarme, men om der findes andre til lige en Oscar II, ved jeg ikke.
      Med venlig hilsen
      Henrik M., Esbjerg
      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
      Eureka Mignon Specialita

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
        Jeg tør næsten ikke sige det her i dette forum af kaffe-feinschmeckere. Jeg er relativt ny indenfor kaffe. Jeg er nok ikke kræsen nok, eller har nok forstand på god kaffe. Vi bruger normalt også masser af mælk i kaffen, hvilket også slører smagen lidt. MEN: Jeg har haft min Oscar II i to år og har først lige sat OPV i den her i foråret. Den virkede ærligt talt fint de første to år uden OPV. Vi fik da glimrende kaffe ud af den. Et velrennomeret firma som Nuova Simonelli har også sat den på markedet uden OPV, så der er vel grænser for, hvor livsvigtigt det er. Nuova Simonelli vil i hvert fald gerne lægge navn til den uden OPV. Nu har jeg ikke haft så meget tid til at nørde med maskinen på det sidste, og jeg har ikke lige fået skaffet noget lækker kaffe. Det har mest været noget halvgammel supermarkedskaffe. Men umiddelbart har jeg altså ikke mærket den store forskel på før og efter OPV. Faktisk har jeg nok slet ikke mærket nogen forskel. Hverken på smagen eller maskinens funktion. Så jeg ved alså ikke, hvor bange I skal være for at bruge maskinen uden OPV. Måske vil nogen af de mere erfarne uddybe fordelen ved en OPV. Noget andet er, at det såmænd er meget let at montere en OPV. Selv jeg kan finde ud af det.

        Hvad damparmen angår, er den da fin. Den er ikke no-burn, men det er heller ikke et must. Masser af dyre professionelle maskiner har ikke no-burn arme. De har en gummimuffe på ligesom på Oscar II, og det fungerer helt fint. Jeg har vist aldrig brændt mig på den. Det er helt naturligt at en damparm bliver meget varm, så man rører instinktivt ikke ved den. I stedet tager man om gummiet, når man skal flytte den. Steam-tippen er da også fin. Den har fire huller. Nogen skriver, det er den samme, der bruges til barista-verdensmesterskaberne. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men mig bekendt er det en fin steam-tip. Den har fire huller. Den kan naturligvis godt skiftes. Om hele armen kan skiftes, tør jeg ikke sige. Der er nogle, der skifter steamarme, men om der findes andre til lige en Oscar II, ved jeg ikke.
        Fedt du kommer med dine erfaringer der er 3 variabler man kan styre sine skud, flow, pressure og grind, hvis man låser de 2 første er der kun kværnen tilbage, der for er en OPV vigtig, den koster nu heller ikke meget så hvorfor undværer den? hvorfor NS ikke instalerer den fra ny har vel både noget med økonomi og distance til næste maskine i kataloget "Musica" at gøre.

        Noget andet er mange samtidig får instaleret en bedre Pressurestat fra SIRAL, den ville jeg meget hellere undvære end OPV da det tros alt er en HX maskine, ikke at den ikke betyder noget, men OPV giver bare rigtig god mening

        Den næste store upgrade du skulle prøve "Muenster" er gode frisk ristede bønner (ca. 7 dage fra rist) maskinen kan ikke lave kaffen bedre end hvilken kvalitet bønnerne er af ;-)

        Mht. Oscar II og stream, giver jeg dig ret.. der er virkelig power på og passer perfekt sammen med den wbc dyse den leveres med, helt sikkert en fin maskine, som jeg også selv gerne giver gode ord med på vejen
        Last edited by Jack; 18. June 2019, 00:52.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Trine
          Grøn bønne
          • Jun 2019
          • 38

          #5
          Tak for at dele dine erfaringer. Hvor købte du OPV’en til din maskine? Kan se at Kaffemekka tager små 700kr. Det er også en pæn slat oveni synes jeg. Min mand er nok bare pænt ræd for at komme til at ødelægge maskinen ved at montere selv��. Han er super fiks på hænderne og ingeniør så det lyder som om at det burde han kunne.
          Mht steamtippen går det så for hurtigt til at man som relativt nybegynder kan nå at få noget ordentlig ud af det?

          Comment

          • Trine
            Grøn bønne
            • Jun 2019
            • 38

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Mht OPV ville jeg vælge en forhandler som kan monterer den fra ny (sikker på kaffemekka.dk kan, hvis de vil)

            Mht. kværn ville jeg droppe Mazzer mini, den var hot engang, men der er sket lidt siden, de to andre som du nævner er bare bedre, Eureka er nok den nemmeste at justerer

            En anden kværn mulighed i samme pris klasse eller til ca. 5k hvis i kunne tænke jer at single dose, kunne være værd at overveje "Niche Zero" arbejdsgangen er en smule anderledes og kræver anskaffer en vægt og man afvejer bønnerne manuelt, men til gengæld har man minimalt kaffe spild og kan skifte bønnerne imellem hver kop

            http://www.espressobar.dk/forums/sho...ighlight=niche
            Tak. Det vil jeg kigge på. Tror umiddelbart det er for “besværligt” for mig.
            Har gost set at Mazzeren ikke er så rost herinde. Er nok også mest til de andre

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
              Tak for at dele dine erfaringer. Hvor købte du OPV’en til din maskine? Kan se at Kaffemekka tager små 700kr. Det er også en pæn slat oveni synes jeg. Min mand er nok bare pænt ræd for at komme til at ødelægge maskinen ved at montere selv��. Han er super fiks på hænderne og ingeniør så det lyder som om at det burde han kunne.
              Mht steamtippen går det så for hurtigt til at man som relativt nybegynder kan nå at få noget ordentlig ud af det?

              OVP kunne måske være et forhandlings grundlag, det er set før, men man ved jo aldrig

              Jeg er fortaler for at købe hos de danske forhandlere, det er også nemmere hvis man får brug for service, I sin tid købte jeg maskine fra Italien hos Elektros, de danske forhandlere var længe om at få den gang nye Oscar II på lager, Elektros tager 40€ ekstra for at monterer (men kun hvis man køber maskinen på samme tid) https://www.elektros.it/it/en/elektr..._OSCAR-ii.html

              Mht steamtippen.. tror jeg ikke i skal være mere urolig, end på en hver anden maskine, syntes den virker rigtig fin.. andre maskine ejere snakker nogen gange om hvilken der passer bedre til deres maskine end den orginale, det har jeg aldrig hørt fra en Oscar II ejer
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Trine
                Grøn bønne
                • Jun 2019
                • 38

                #8
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                OVP kunne måske være et forhandlings grundlag, det er set før, men man ved jo aldrig

                Jeg er fortaler for at købe hos de danske forhandlere, det er også nemmere hvis man får brug for service, I sin tid købte jeg maskine fra Italien hos Elektros, de danske forhandlere var længe om at få den gang nye Oscar II på lager, Elektros tager 40€ ekstra for at monterer (men kun hvis man køber maskinen på samme tid) https://www.elektros.it/it/en/elektr..._OSCAR-ii.html

                Mht steamtippen.. tror jeg ikke i skal være mere urolig, end på en hver anden maskine, syntes den virker rigtig fin.. andre maskine ejere snakker nogen gange om hvilken der passer bedre til deres maskine end den orginale, det har jeg aldrig hørt fra en Oscar II ejer

                Havde tænkt at købe maskinen hos Kaffemekka. Får nok ikke mere rabat da den står til 5000kr. Har det også bedst med at købe i dansk forretning og købte også min Sage i sin tid hos Kontra

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                  Havde tænkt at købe maskinen hos Kaffemekka. Får nok ikke mere rabat da den står til 5000kr. Har det også bedst med at købe i dansk forretning og købte også min Sage i sin tid hos Kontra
                  Hvis man er jyde, er det aldrig et problem at forsøge, ellers en fair pris
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Trine
                    Grøn bønne
                    • Jun 2019
                    • 38

                    #10
                    Kan man købe OPV kittet andre steder end hos Kaffemekka?

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                      Kan man købe OPV kittet andre steder end hos Kaffemekka?
                      Jeg ville nu forsøge at lave en fornuftig aftale med forhandleren som jeg skulle købe maskinen fra (ingen som siger det skal være gratis)

                      Mon ikke de fleste forhandlere sælger kits, Elektros sælger også kit (dog ikke på lager, men det får de hurtigt hvis man tager kontakt, evt ved at taste email ved besked når varen er på lager igen) https://www.elektros.it/it/en/Oscar_..._oscar_II.html
                      Last edited by Jack; 18. June 2019, 11:28.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        Jeg ville nu forsøge at lave en fornuftig aftale med forhandleren som jeg skulle købe maskinen fra (ingen som siger det skal være gratis)

                        Mon ikke de fleste forhandlere sælger kits, Elektros sælger også kit (dog ikke på lager, men det får de hurtigt hvis man tager kontakt, evt ved at taste email ved besked når varen er på lager igen) https://www.elektros.it/it/en/Oscar_..._oscar_II.html
                        PS. monterer i selv, vil i også få brug for værktøj til justering af OPV (tryk) lidt små dyrt at anskaffe for en enkelt gang
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Trine
                          Grøn bønne
                          • Jun 2019
                          • 38

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          PS. monterer i selv, vil i også få brug for værktøj til justering af OPV (tryk) lidt små dyrt at anskaffe for en enkelt gang
                          Har spurgt hos Kaffemekka og de vil ikke montere. Hvad er det for noget værktøj? På Kaffemekkas side står der at den er sat til 9 bar og man kun skal bruge en skruetrækker, kniv og fastnøgle. Skal man bruge andet end det?

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Trine Se indlæg
                            Har spurgt hos Kaffemekka og de vil ikke montere. Hvad er det for noget værktøj? På Kaffemekkas side står der at den er sat til 9 bar og man kun skal bruge en skruetrækker, kniv og fastnøgle. Skal man bruge andet end det?
                            Så ville jeg finde dæleme et andet sted at handle, kaffemekka har services værksted om ikke andet så hos Elektroes i Italien, deres service fejler ikke noget og prisen på maskinen er den samme,
                            men er der ikke flere danske forhandlere? Kaffemekka plejer ellers at være til at snakke med.

                            Du får brug for et manometer til at indstille tryket til de 9 bar, kan man så stole på den er indstillet på forhånd, jeg ville ikke sætte mine penge på det, but who knows

                            Last edited by Jack; 18. June 2019, 14:08.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Hegnet
                              Mørkristet
                              • Sep 2017
                              • 387

                              #15
                              Det er spøjst at høre, at kaffemekka ikke længere vil montere OPV. De har tilsyneladende ikke fået en ny "David".

                              Trine: hvis du oplyser, hvilken del af landet, som I bor i, kunne der være en venlig ekspert her på forum, som vil sætte en OPV i jeres kommende maskine. Det er en meget smal sag, når man har prøvet det før. Jeg kan desuden varmt anbefale elektros, som altid har en fantastisk service!
                              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                              Comment

                              Working...
                              X