Farve-skala til ristning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ormurin
    Grøn bønne
    • May 2011
    • 7

    Farve-skala til ristning

    Hej alle,

    Jeg har ristet kaffe til hjemmebrug i et par år nu og det går sådanset fint nok. En ting som jeg syntes er lidt svær at vurdere er at finde ud af hvornår man skal stoppe risningen. Farven går jo glidende fra en grøn til en mørk brun farve, så at se på farven kan være lidt udfordrende syntes jeg; det kan gøre bedre tænker jeg.

    Jeg har set i en kaffe-bog at man kan få nogle farve-kort, noget ala det som man kigger på når man køber maling og skal vælge imellem nuancer af fx hvid. Jeg kunne godt tænke mig at få fat i sådan en farve-skala for at gøre min kaffe-ristning lidt mere systematisk. Hvad tænker I om det, er det måske helt ved siden af at kigge så meget på farven? Temperaturen i selve bønnen kan være svær at aflæse

    Nogen som ved om man kan købe sådan en farve-skala i Danmark eller udlandet?
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2


    Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
      https://coffee-mind.com/product/colour-palette/

      Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
      Jeg tror han mener mere ala et farve kort som her

      Click image for larger version

Name:	18936464-city-roast-coffee-bean-colour-palette-with-complimentary-swatches-part-of-a-series-of-f.jpg
Views:	1
Size:	70,8 KB
ID:	231255

      Det giver bare ikke meget mening at downloade det selv, som her https://www.123rf.com/photo_18936464...images-sh.html
      fordi man ikke kan være særlig sikker på farverne passer, hverken på skærm eller print (alt efter indstillinger)

      Der findes et colour roast meter som eks Tonino, det er bare pokkers dyrt til hjemme brug og virker lidt billigt til prof.. https://my-tonino.com/shop/en/tonino
      Last edited by Jack; 14. June 2019, 20:13.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4


        Så er der også den dyre sca agtron mappe

        Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • Ullum
          Mørkristet
          • Sep 2013
          • 401

          #5
          Jeg står med samme udfordring og hutler mig igennem lidt på tilfældigheder.
          Men tråden her giver mig en ide, find et eller andet relevant farvekort på nettet og print det.
          Under hver rist sammenligner man og når man er færdig krydser man hvor det endte. Efterhånden er der et godt statistisk materiale.
          Om det hedder det ene eller andet vil for mig være komplet ligegyldigt
          Mvh ullum

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Giver ikke meget for de farvekort fordi samme udvikling trods alt vil give forskelle i farven for samme udvikling.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Sinobi
              Mellemristet
              • Mar 2018
              • 188

              #7
              Jeg prøver et par ret forskellige riste profiler og rister 160 gram i x antal tid efter første knæk. F.eks. 45 sek 58 sek 1:10 og 1:20.
              Efter 5-7 dage cupper jeg alle ristningerne. Efter 12-15 dage cupper jeg dem igen. Det giver en ret god idé om hvad jeg skal vælge. Så holder jeg mig til den profil og det antal sekunder efter første knæk og ved også om det er en bønne der skal hvile kortere eller længere.
              Så altså bruger jeg ristetid efter første knæk med en given profil.
              Resultaterne derefter bliver ret ensartede, både hvad angår farve og smag.
              Jeg noterer ved hvilken temperatur og hvornår bønnerne skifter fra grøn til gul, men bruger det ikke til noget. Kun tid efter første knæk.
              Min fordel er måske også at jeg bruger en fluid bed rister med automatisk følgning af profilen i forhold til tid og temperatur, så jeg ved at profilen bliver fulgt til punkt og prikke, og ikke er en ukendt variabel.
              Last edited by Sinobi; 16. June 2019, 10:55.
              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
              Brewista Smart Scale v2.0
              DIY Fluidbed 300 gr. rister

              Comment

              • Jakobankerhansen
                Lysristet
                • Mar 2012
                • 115

                #8
                Har tit tænkt over de her knæk-referencer..., så nu stiller jeg lii et par spørgsmål.

                Bønner gennemgår jo et forløb som: 1. Opvarmning 2. Første knæk 3. Videre opvarmning 4. Andet knæk.

                Når man refererer til første knæk, menes der så første knæk for første bønne eller første knæk for sidste bønne, eller første knæk for de fleste bønner, dvs. et godt gennemsnitligt tidspunkt for hvornår de fleste bønner har knækket første gang mellem første knæk for første bønne og første knæk for sidste bønne...

                ... Fordi jeg tænker, at når første bønne knækker anden gang, så er der vel stadig andre bønner der endnu ikke har knækket første gang, og hvis man så stopper ristningen der, er der jo bønner der har ristet for lidt og bønner der har ristet for meget.

                Kan man identificere andet knæk ved en anden knæk lyd end lyden ved første knæk ?

                Man siger jo typisk, at man stopper ristningen f.eks. 50 sek efter første knæk eller 2 min efter første knæk afhængig af hvilken ristningsgrad man ønsker. Men hvornår startes denne timer ?

                Er temperatur ikke en bedre reference end første knæk. Ie. at man forstsætter ristningen i x sek. efter at temperaturen har nået f.eks. 190 grader ? Eller man kunne også sige, at man stopper ristningen når temperaturen er steget 5 eller 10 grader efter at første knæk i første bønne har lydt - fordi det evt. kan være svært at identificere andet knæk i første bønne...?

                Comment

                • Sinobi
                  Mellemristet
                  • Mar 2018
                  • 188

                  #9
                  Typisk er der et par bønner der knækker lidt tidligt (10-20 sekunder før) så en god tommelfinger regel er at definere første knæk når de begynder at knække to tre stykker lige i rap eller oven i hinanden og typisk ruller resten jævnt derefter i et minuts tid eller to. Andet knæk lyder mere som gnister og der er typisk et par minutters tavshed inden det sker. Jeg går dog aldrig så langt. Synes det smager for meget af forkulning og aske og man går glip af bønnens delikate karakteristika.
                  Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                  Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                  Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                  Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                  KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                  Brewista Smart Scale v2.0
                  DIY Fluidbed 300 gr. rister

                  Comment

                  • Sinobi
                    Mellemristet
                    • Mar 2018
                    • 188

                    #10
                    Nogle ristere går mere efter temperaturen, men jeg synes ikke helt der er samme sammenhæng til en ens smag hver gang så jeg holder fast i tid fra 1. knæk. Kan se temperaturen varierer to-tre grader på dump tidspunktet.
                    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                    Brewista Smart Scale v2.0
                    DIY Fluidbed 300 gr. rister

                    Comment

                    • ormurin
                      Grøn bønne
                      • May 2011
                      • 7

                      #11
                      Tak for de mange svar, jeg sad også og overvejede om jeg nu fik startet en helt generel snak om hvordan man bedst rister sin kaffe. Mange gode inputs, så tak for det.

                      Der er simpelthen så mange variable (tid, temperatur, temperatur-ændring, første knæk, andet knæk osv), så jeg tænker mest at bruge min sunde fornuft og at holde lidt logbog over resultaterne.

                      Farve-skalaen fra SCA lyder som et rigtig godt bud, men jeg starter lige med at printe en brun farveskala ud med hjemmeprinteren. Der er selvfølgelig problemer med farve-korrigering, men et udprint kan jeg bruge til at sammenligne mine egne rist med.

                      Tak

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Det at vurderer farven på øjemål er svært at være præcis omkring.

                        Og fra bønnen er varm i risteren (omkring 200 C) til den er kølet ned, trækker den sig lidt sammen - og farven ændrer sig. Så man ikke stå med en tidligere rist og så bare sigte efter samme farve.

                        Der er en skole indenfor ristning, som rister efter farve - og det er hvad SCA ristekurser underviser i. Efter alt hvad jeg har oplevet, så er det bedst egnet til mørke rist (hvilket også er det, der ristes mest af i verden og det SCA har fokus på).

                        Lysristet kaffe, som ikke går meget videre end hvor første knæk slutter ... der er det al for upræcist at kigge efter farve.

                        Jeg har altid gået efter tid fra FC start (FC = første knæk). Der får jeg superpræcise resultater i smagen på min lille 200 gram rister.

                        Men på større ristere kan det være sværere at høre den præcise start af FC ... og der er lissom en anden dynamik i ristningen, så der har jeg Bønnetemperatur med ... Det seneste år er jeg gået meget på at tage bønner ud til allersidst ... mens FC ruller .. og tygge dem ... der kan jeg afgøre om de er udviklede (splintre nemt, når jeg tygger dem - fremfor at være hårde) ... og følge aroma-udviklingen.

                        Lydoptagelse til det med at afgøre hvornår FC starter: http://coffeenavigated.net/when-do-first-crack-start/

                        Nå, jeg har lavet en hel podcast serie om det: http://coffeenavigated.net/podcast-roasting-navigated/
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Jakobankerhansen
                          Lysristet
                          • Mar 2012
                          • 115

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Der får jeg superpræcise resultater i smagen på min lille 200 gram rister.
                          Hvilken 200g's rister har du ?

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            En gammel Hottop.

                            Jeg glemte at sige til det med at tage bønner ud og tygge ... man brænder sig nemt ... så jeg har en kop med lidt koldt vand i, som jeg smider bønnerne ned i ... det køler dem lynhurtigt. For at ku bruge denne parameter til at afgøre hvornår man slutter risten, skal det jo gå hurtigt.

                            Og det er jo ikke alle ristere, hvor man nemt kan tage lidt bønner ud, mens risten er igang.

                            Umiddelbart kan man ikke på Hottop'en. Måske ku man stikke en smal ske ind, når man tager låget af ... problemet er bare at man mister varme. Især fordi låget sidder i toppen af ristekammeret. Så det vil jeg ikke anbefale.

                            Min 1-kilos rister har indbygget "trier", så det er nemt at tage lidt bønner ud.

                            Jeg fortæller om at tygge bønner i det her podcast-afsnit: http://coffeenavigated.net/podcast/e...-taste-change/
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            Working...
                            X