Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    #61
    Tak Jack!

    Coffee Collective ser lækkert ud, og er relativt tæt på. Men priserne er da vist klassisk Frederiksberg (jeg er faktisk jyde, men har bl.a. boet 8 år på Frb C, så jeg burde ikke være overrasket).

    Comment

    • texas
      Lysristet
      • Jun 2019
      • 98

      #62
      Mine Holy Bean bønner ligger klar hos min lokale GLS shop ;-)

      Det bliver spændende at prøve nyligt ristede bønner!

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #63
        Ellers er du velkommen hos mig [emoji4]


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #64
          Det er jo nærmest lokalt ;-)

          Er det kun webshop, eller sælger du også fra adresse i Husum?

          Comment

          • texas
            Lysristet
            • Jun 2019
            • 98

            #65
            Ah, det kan jeg jo selv læse. Super! Og åbent om aftenen. Perfekt ;-)

            Comment

            • texas
              Lysristet
              • Jun 2019
              • 98

              #66
              Nu har jeg fået mine Saquarema fra Holy Bean.

              Jeg har kværnet, tampet og brygget. Det går egentligt fint. Jeg er bare ikke helt tilfreds. Smag er naturligvis en meget subjektiv ting. Jeg synes blot, at smagen er meget syrlige / citrusagtig.

              Er der andre, der har smagt disse bønner (som espresso)? Har I samme opfattelse af smagen?

              Mine præferencer er mere til noget bitterhed (tænk mørk chokolade). Er der måske noget I vil anbefale?

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #67
                Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                Nu har jeg fået mine Saquarema fra Holy Bean.

                Jeg har kværnet, tampet og brygget. Det går egentligt fint. Jeg er bare ikke helt tilfreds. Smag er naturligvis en meget subjektiv ting. Jeg synes blot, at smagen er meget syrlige / citrusagtig.

                Er der andre, der har smagt disse bønner (som espresso)? Har I samme opfattelse af smagen?

                Mine præferencer er mere til noget bitterhed (tænk mørk chokolade). Er der måske noget I vil anbefale?
                Det er en ny kaffe, som har afløst den kendte "Blue Diamond" som ligner meget tæt på samme beskrivelse, men måske er kaffen "til en afveksling" stadig er for frisk ;-)
                hvad er riste datoen? syntes den gamle var bedst på 7 - 10 dagen efter rist

                Hvad siger din opskrift.. hvor mange gram kaffe ind til gram kaffe ud.. og hvor lang er tiden for din bryg, hvornår kommer den første dråbe fra du starter din maskine?

                Click image for larger version

Name:	Brasil-Blue-web-1.wm.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	231288 Click image for larger version

Name:	brasilien-saq-espresso-lille.jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	231289
                Last edited by Jack; 5. July 2019, 12:08.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • texas
                  Lysristet
                  • Jun 2019
                  • 98

                  #68
                  Jeg indrømmer, at jeg ikke er gået helt videnskabeligt til værks.

                  Mængde kaffebønner, mængde kaffe og gennemløbstid er ikke målt præcist.

                  Jeg oplever dog ikke, at jeg har ændret væsentligt på disse forhold, set i forhold til tidligere bønner.

                  De malede bønner er væsentligt lysere i farven, end dem jeg havde tidligere.

                  Dato for ristning er 26/6 som jeg lige husker det.

                  Comment

                  • texas
                    Lysristet
                    • Jun 2019
                    • 98

                    #69
                    Tidligere bønner (der som skrevet var væsentligt mørkere i farven efter de var blevet malet) var Kimbo Espresso Nepoletano

                    Blot nogle "industri" hele espresso bønner, som formentligt er ristet for mange måneder siden.

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #70
                      Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                      Jeg indrømmer, at jeg ikke er gået helt videnskabeligt til værks.

                      Mængde kaffebønner, mængde kaffe og gennemløbstid er ikke målt præcist.

                      Jeg oplever dog ikke, at jeg har ændret væsentligt på disse forhold, set i forhold til tidligere bønner.

                      De malede bønner er væsentligt lysere i farven, end dem jeg havde tidligere.

                      Dato for ristning er 26/6 som jeg lige husker det.
                      Alt spiller ind, afvejer og kværner du ikke dine bønner rigtigt, må du tilbage til Pressurized Portafilter, der er det nemlig lidt lige meget ;-)


                      Tror du skal prøve at ta et kik tilbage i tråden her og se video i post #10
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • texas
                        Lysristet
                        • Jun 2019
                        • 98

                        #71
                        Ja ja, jeg ved det godt ;-)

                        Men jeg er jo stadig helt ny ud i disse detaljer ift espresso.

                        Comment

                        • texas
                          Lysristet
                          • Jun 2019
                          • 98

                          #72
                          Ristedato 27. juni 2019 for de nye Holy Bean, Brasilien Saquarema

                          Comment

                          • Sinobi
                            Mellemristet
                            • Mar 2018
                            • 188

                            #73
                            Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

                            Min oplevelse med blue diamond var, at de skulle hvile 12-14 dage før de var afgasset færdige. Derefter udviklede de sig yderligere i smagen frem til dag 23 hvor de toppede og var stabile på toppen i en uge eller to. Den fyldige mørke smag voksede først frem i dagene fra 14-23, så inden da var det mest de syrlige lyse noter sammen med den aftagende co2 der dominerede. Sine, deres rister, siger at de nye bønne opfører sig meget på samme måde, og hun rister den på næsten samme profil.
                            Last edited by Sinobi; 6. July 2019, 06:58.
                            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                            Brewista Smart Scale v2.0
                            DIY Fluidbed 300 gr. rister

                            Comment

                            • texas
                              Lysristet
                              • Jun 2019
                              • 98

                              #74
                              Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                              Min oplevelse med blue diamond var, at de skulle hvile 12-14 dage før de var afgasset færdige. Derefter udviklede de sig yderligere i smagen frem til dag 23 hvor de toppede og var stabile på toppen i en uge eller to. Den fyldige mørke smag voksede først frem i dagene fra 14-23, så inden da var det mest de syrlige lyse noter sammen med den aftagende co2 der dominerede. Sine, deres rister, siger at de nye bønne opfører sig meget på samme måde, og hun rister den på næsten samme profil.
                              Spændende. Jeg tror, at jeg vil gå tilbage til mine andre bønner den næste uges tid, og så smage mine Saquarema igen.

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #75
                                Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                                Spændende. Jeg tror, at jeg vil gå tilbage til mine andre bønner den næste uges tid, og så smage mine Saquarema igen.
                                Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til de friske bønner og få styr på dial in prosessen, det er altså ikke så svært
                                så kan du også følge med i udvilklingen af dine bønner

                                9 ud af 10 gange når en ny bruger har problemer er fordi de bruger gamle supermarkeds bønner, så det ville være et stort skridt tilbage
                                Last edited by Jack; 6. July 2019, 11:33.
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X