Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    #16
    @Henrik Tak for et godt svar! Jeg er kommet en god kop meget nærmere. Min post var skrevet efter tre kopper.

    Lige pt tror jeg, at jeg trykker min kaffe (med min tamper) ret forskelligt fra gang til gang. På min tidligere maskine, var det ret lige meget. Den havde kun et lille hul i filteret, så det var i virkeligheden det, der styrede x bars tryk og gennemløbstid.

    Nu oplever jeg, at jeg kan påvirke gennemløbstid ret meget ved tilsigtet/utilsigtet at ændre måden jeg anvender min tamper.

    Jeg har læst et eller andet sted, at man bør trykke med 15 kg tryk. Er I enige i, at det er et godt udgangspunkt?

    Comment

    • SweetBrikka
      Espresso
      • Dec 2012
      • 591

      #17
      Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
      ...

      Nu oplever jeg, at jeg kan påvirke gennemløbstid ret meget ved tilsigtet/utilsigtet at ændre måden jeg anvender min tamper.

      Jeg har læst et eller andet sted, at man bør trykke med 15 kg tryk. Er I enige i, at det er et godt udgangspunkt?
      Det er vigtigere at distribuere kaffen jævnt i filterkurven inden du tamper, end trykkets vægt. Om du trykker med 7 eller 16 kg er ikke afgørende, bare du gør det nogenlunde med samme kraft fra gang til gang - motorisk er dette ikke så vanskeligt at lære.
      Distributionen i filterkurven behøver heller ikke være så vanskeligt. Tap lidt på siderne af portafilteret så kaffen spreder sig ligeligt i kurven og tryk tamperen bestemt, hårdt og lige ned én gang - når du har trykket én gang brygger du kaffen - ikke noget med at efterfølgende slå på siderne eller trykke flere gange.

      Comment

      • texas
        Lysristet
        • Jun 2019
        • 98

        #18
        Ok. Det er ikke langt fra, hvad jeg gør allerede.

        Jeg tror i virkeligheden, at det mest er et spørgsmål om kun at ændre på en parameter ad gangen. Lige nu er det indstilling på min Mazzer kværn jeg leger med. Det oplever jeg, har den største betydning på det endelige resultat.

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #19
          ... på min Mazzer er der en række tal, så der kan jeg være sikker på indstillingen. Så er der da EN ting jeg kan kontrollere præcist!

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
            @Henrik Tak for et godt svar! Jeg er kommet en god kop meget nærmere. Min post var skrevet efter tre kopper.

            Lige pt tror jeg, at jeg trykker min kaffe (med min tamper) ret forskelligt fra gang til gang. På min tidligere maskine, var det ret lige meget. Den havde kun et lille hul i filteret, så det var i virkeligheden det, der styrede x bars tryk og gennemløbstid.

            Nu oplever jeg, at jeg kan påvirke gennemløbstid ret meget ved tilsigtet/utilsigtet at ændre måden jeg anvender min tamper.

            Jeg har læst et eller andet sted, at man bør trykke med 15 kg tryk. Er I enige i, at det er et godt udgangspunkt?
            Det er mere vigtigt du tamper lige end hvor mange kg, se med her fra 5:34

            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • holberg19
              Lysristet
              • Jan 2016
              • 135

              #21
              Du kan også bare starte med at købe almindelig flaskevand som eksempelvis Denice fra Fakta. Bare husk det skal være den uden brus

              Den indeholder et acceptabelt kalk-niveau der sikrer, at du ikke skal afkalke indenfor de første mange år.

              Comment

              • texas
                Lysristet
                • Jun 2019
                • 98

                #22
                Så er jeg ved at nå en indstilling på min Mazzer :2 + "en prik".

                MEN jeg forstår ikke helt, at mit manometer viser ca 12 - 13 bar når jeg brygger min (næsten perfekte) espresso?

                Comment

                • texas
                  Lysristet
                  • Jun 2019
                  • 98

                  #23
                  ... for den løber relativt hurtigt igennem

                  Comment

                  • texas
                    Lysristet
                    • Jun 2019
                    • 98

                    #24
                    Så lige en youtube video om at rense min Mazzer. Jeg kan godt se, at min 2 + en smule setting er lidt ubrugelig viden for alle andre end mig.

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                      Så er jeg ved at nå en indstilling på min Mazzer :2 + "en prik".

                      MEN jeg forstår ikke helt, at mit manometer viser ca 12 - 13 bar når jeg brygger min (næsten perfekte) espresso?
                      Hvor meget er tryket med "blind filter" i
                      Kunne godt lyde som din OPV trænger til at blive justeret, så du rammer 9 bar

                      Men løber skudet for hurtigt, skal du kværne finere.. nu er hurtigt mange ting.. hvor mange sek er hurtigt hos dig? ;-)
                      Last edited by Jack; 15. June 2019, 15:58.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • texas
                        Lysristet
                        • Jun 2019
                        • 98

                        #26
                        Jeg har ikke noget blind filter (er på vej fra Kina, købt på ebay)

                        Måske 10-15 sek for et shot

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                          Jeg har ikke noget blind filter (er på vej fra Kina, købt på ebay)

                          Måske 10-15 sek for et shot
                          Kina kan jo nemt ta en måned+, et blind filter er svært at undværer og ik særligt dyrt

                          Så må du kværne finere, for at komme op på et sted imellem 25 til 35 sek, men men men har du fået købt noget ordenligt "frisk ristede" Kaffe?
                          ellers kæmper du måske forgæves
                          Last edited by Jack; 15. June 2019, 16:24.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • texas
                            Lysristet
                            • Jun 2019
                            • 98

                            #28
                            Nej, jeg er stadig på hele hele bønner, så de er ikke nødvendigvis særligt frisk ristede.

                            Jeg må lige tage mere præcis tid. Skal jeg starte uret, når jeg vipper håndtaget op? Eller først når det begynder at løbe ud af PF?

                            Comment

                            • texas
                              Lysristet
                              • Jun 2019
                              • 98

                              #29
                              Er det her (altså det hul man kan se foran vandtank) jeg stiller på OPV?

                              Vibiemme Domobar SINGLEBOILER OPV https://imgur.com/gallery/AqMY7SY

                              Comment

                              • texas
                                Lysristet
                                • Jun 2019
                                • 98

                                #30
                                Det er disse bønner jeg bruger
                                Espresso bønner https://imgur.com/gallery/LmzIZiv

                                Comment

                                Working...
                                X