Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    #31
    Kan se på div youtube videoer, at det nok måles først til sidst dråbe espresso ;-)

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #32
      Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
      Det er disse bønner jeg bruger
      Espresso bønner https://imgur.com/gallery/LmzIZiv
      Jeg føler lige behov for at gentage post #2 (skal ikke ske igen ;-) )

      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      men kom ud og køb frisk ristede bønner.. for uden dem kommer du ingen vejne ;-)

      forslag til kaffe
      Blue Diamond (som har været ret populær) fra Holybean er blevet udskiftet med denne


      eller andre fra et micro risteri, vigtigst er det bønnerne er friske, hos mig smager de bedst ca. 7 dage efter rist og ryger ud inden de når 5 uger, flere micro risterier siger også holbarhed max 6 uger efter riste datoen
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • texas
        Lysristet
        • Jun 2019
        • 98

        #33
        Ja, ja jeg skal nok ;-)

        Jeg er ved at ramme mange gode shots. Det undrer mig dog, at mit manometer viser 14 bar når den brygger.

        Jeg kan ikke helt finde en god tegning eller beskrivelse, der viser hvor jeg stiller på OPV på min Vibiemme Domobar single boiler. Er der nogle, der har erfaring med Vibiemme og indstilling af OPV?

        (se evt mit billede i tidligere post, men jeg er ret meget i tvivl om, om det er OPV skruen jeg har fundet)

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #34
          Så vidt jeg husker er det ned i venstre hjørne af maskinen, når du tager skallen af. En større messingskrueting... Men post evt dit billede igen, for jeg kan ikke se det...

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #35
            Click image for larger version

Name:	24645178ga.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	231260

            Comment

            • texas
              Lysristet
              • Jun 2019
              • 98

              #36
              Tak, det vil jeg prøve at undersøge.

              Her er mit billede igen
              Vibiemme Domobar SINGLEBOILER OPV https://imgur.com/gallery/AqMY7SY

              Der er et hul, hvor man kan se ned til en lille messing skrue. Man skal blot løfte låget til vandtank af, så kan man se en hullet plade foran vandtank. I denne plade er det så ET større hul, hvor jeg kan se ned til nævnte skrue.

              Comment

              • texas
                Lysristet
                • Jun 2019
                • 98

                #37
                ... beklager at det "blot" er et link til et gratis image upload site. Jeg ved ikke lige hvordan jeg tilføjer et billede, når jeg skriver fra en telefon

                Comment

                • pingel
                  Coffeeholic
                  • Jan 2012
                  • 1007

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                  Tak, det vil jeg prøve at undersøge.

                  Her er mit billede igen
                  Vibiemme Domobar SINGLEBOILER OPV https://imgur.com/gallery/AqMY7SY

                  Der er et hul, hvor man kan se ned til en lille messing skrue. Man skal blot løfte låget til vandtank af, så kan man se en hullet plade foran vandtank. I denne plade er det så ET større hul, hvor jeg kan se ned til nævnte skrue.
                  Det er til temperaturen. Her kan du skrue op og ned for kedlen, og bestemme hvilket interval kedlen skal så til og fra på. Og skruer du først på den, så skal du have termometer og god tålmodighed før du rammer hvor du vil være - det taget tid før den stabiliserer sig.

                  Du skal have hele bagdelen af, for at finde OPV. Hvis du skruer to skruer af kan du nøjes med at vippe den op - tror jeg nok...
                  Last edited by pingel; 18. June 2019, 14:33.

                  Comment

                  • texas
                    Lysristet
                    • Jun 2019
                    • 98

                    #39
                    Jeg har lagt mærke til, at når jeg brygger mine shots kommer der en form for pakning (måske nærmest en gummislange) til syne mellem håndtag jeg vipper op for at brygge og så selve bryghoved. Altså på den stang der går vandret fra bryghoved til håndtag. Når jeg bare laver et flush uden bønner i PF, kommer der ikke nogen pakning til syne.

                    Det er altså på en eller anden måde trykket (x bar) der presser pakningen ud mod håndtaget. Jeg håber min forklaring giver mening.

                    Er det normalt? Er der andre med Vibiemme maskiner, der oplever dette?

                    PS Jeg har endnu ikke stillet på OPV. Ud fra manometer ser det ud som om, at jeg brygger med 14 bar. Det er jeg klar over, er alt for meget. Mine shots smager nu meget godt alligevel ;-)

                    Comment

                    • texas
                      Lysristet
                      • Jun 2019
                      • 98

                      #40
                      Her er lige et link til billede
                      Vibiemme Domobar pakning https://imgur.com/gallery/D7Qffk7

                      Øverste mens jeg brygger, nederst når maskinen bare er tændt.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #41
                        Jeg har først gemt og uploadet dine billeder via iPhone, kunne ikke forstå hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre ;-)

                        Click image for larger version

Name:	2F4FE446-27EB-4E1A-AC52-36DB954E536D.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	231261 Click image for larger version

Name:	75008B08-A81E-4F3A-8F4F-3FC536A950A1.jpg
Views:	1
Size:	38,8 KB
ID:	231262
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • texas
                          Lysristet
                          • Jun 2019
                          • 98

                          #42
                          Tak for det - jeg er på en android telefon, men det må jo også kunne lade sig gøre for mig. En eller anden dag må jeg finde ud af det ;-)

                          ... men er det underligt, at pakning bliver synlig (se nederste billede) når jeg brygger et shot?
                          Last edited by texas; 19. June 2019, 20:45. Årsag: Tilføjet mere tekst

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                            Tak for det - jeg er på en android telefon, men det må jo også kunne lade sig gøre for mig. En eller anden dag må jeg finde ud af det ;-)

                            ... men er det underligt, at pakning bliver synlig (se nederste billede) når jeg brygger et shot?
                            Sikker på det virker på Android, du skal bare trykke på den knap "Indsæt billede" over tekst boksen ;-) iPhone er noget af det mest lukkede system, så kan den så kan din også
                            Hvis der virker og håndtaget ikke er utæt, ville jeg ikke bekrymre mig :-) Vibiemme bruger ikke et orginalt E61 bryghoved, og ser noget anderledes ud end det som de andre mærker bruger
                            Last edited by Jack; 19. June 2019, 20:57.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • texas
                              Lysristet
                              • Jun 2019
                              • 98

                              #44
                              Lyder godt, så lader jeg være med at bekymre mig.

                              Jeg har ikke nogen knap, når jeg nu skriver i besked.

                              Nå, jeg skruede skallen af. Det må være denne store messing skrue, der styrer OPV.

                              Bør jeg skrue på den, så jeg brygger med ca 9 bar (lige nu brygger jeg med 13 bar)?

                              Og skal jeg skrue med eller mod uret for at få mindre tryk (aka OPV åbner ved lavere tryk)?

                              Vibiemme Domobar singleboiler, OPV skrue https://imgur.com/gallery/ZKdFlhD

                              Comment

                              • texas
                                Lysristet
                                • Jun 2019
                                • 98

                                #45
                                Nå, fandt selv denne forklaring på home-barista.com

                                " To adjust the OPV, turn the screw counterclockwise to lower and clockwise to increase"

                                Giver meget god mening. Jeg tror lige, at jeg afventer, at jeg har modtaget mit blindfilter fra Kina. Så må jeg kunne måle mere præcist, om min OPV skal indstilles lidt anderledes.

                                Comment

                                Working...
                                X