Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • texas
    Lysristet
    • Jun 2019
    • 98

    Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

    Efter mange år med div små maskiner, har jeg for et år siden købt en Mazzer kværn. I går har jeg så købt en Vibiemme Domobar single boiler (den model der typisk kaldes Piccolo - med tre røde knapper med lys i + en lille rød diode i top højre hjørn).

    Det betyder, at jeg skal finde mig en ny grind størrelse på min Mazzer. Jeg kæmpede en del med det her til morgen (nogle gange alt for hurtigt gennemløb/ alt for lidt crema, andre gange næsten ingen gennemløb). Er der nogen, der har et godt bud på en indstilling til min Mazzer (som jeg så kan arbejde videre fra)?

    Tidligere har jeg altid bare brugt alm vand. Da jeg bor i København, betyder det MEGET kalk, og afkalkning relativt ofte. Nu har jeg købe en fem liters deminiraliseret vand, men hvad bør jeg bruge? Jeg kan se, at der mange steder sælges nogle kande + filter og tabs løsninger. Jeg vil gerne finde en løsning, der kræver meget lidt plads (da både køleskab og køkken generelt er meget lille).
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Du er nød til at skifte grind settings hele tiden, kaffen forandres næsten hver dag ;-)

    Hvilken espressomaskine kommer du fra, kunne lyde som en maskine med Pressurized Portafilter? da det lyder til du har kørt med samme settings :-)

    Men først og vigtigst af alt ! Hvilken kaffe og hvor længe siden er det den er ristet?
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • texas
      Lysristet
      • Jun 2019
      • 98

      #3
      Jeg kommer fra en DeLonghi Icona EC311.

      Kaffen er købt som hele bønner. Jeg har ikke selv ristet. Det er Kimbo Espresso Nepoletano.

      Jeg har kørt med en setting omkring 2 på min Mazzer mini (manual on-off).
      Last edited by texas; 11. June 2019, 11:53.

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #4
        Lad være med at bruge rent demineraliseret vand, det smager ikke godt er dyrt, og så er det vidst heller ikke sundt for maskinen. Bland evt 20 procent(meget cirka....) postevand i, eller bedre endnu - noget helt andet... Søg her på forum, der er al den info du kan ønske dig vedrørende vand og espresso.
        Last edited by pingel; 11. June 2019, 14:57.

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #5
          Tak for råd vedr vand. Jeg må i gang med at blande

          Umiddelbart (uden at jeg søgt fx herinde) er der mange steder de sælger "BRITA Marella" og tilhørende filter. Ifølge div "salgsprosa" kan et filter klare ca 100 liter, MEN max "holde sig" i 4 uger.

          Er der nogen, der har erfaringer med holdbarhed? Jeg kommer på ingen måde til at bruge 100 liter vand i løbet af fire uger - så jeg håber på, at et sådant filter stadig vil have en effekt efter fx 3-6 måneder. Jeg bor i København, så der er meget kalk i vandet, hvilker er den primære gundt til, at jeg gerne vil bruge noget "andet" end vand fra hanen.

          Comment

          • texas
            Lysristet
            • Jun 2019
            • 98

            #6
            Damn, jeg fortjener "grøn bønne" status. Det er ikke helt entydigt hvad der er godt vand

            Jeg må vist gøre mig mine egne erfaringer. Som ex svømmer, kan jeg måske bruge mine oplevelser med klorvand. Jeg kunne tydeligt smage forskel på basinvandet i forskellige svømmehaller.
            Last edited by texas; 11. June 2019, 15:26.

            Comment

            • pingel
              Coffeeholic
              • Jan 2012
              • 1007

              #7
              Med fare for at blive upopulær - så synes jeg bare at du skal starte med en Brita kande, og så skifte hver anden måned. Og kig så i øvrigt på Amazon UK, der er priserne langt bedre end her i DK...

              Din Vibiemme er i øvrigt temmelig nem at afkalke, så hvis du får det gjort en gang imellem, så går det nok :-)

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #8
                Og så kan du jo overveje friskristet kaffe - det gør det hele lidt bedre...

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                  Jeg kommer fra en DeLonghi Icona EC311.

                  Kaffen er købt som hele bønner. Jeg har ikke selv ristet. Det er Kimbo Espresso Nepoletano.

                  Jeg har kørt med en setting omkring 2 på min Mazzer mini (manual on-off).
                  Tænkte det nok, den måde din gamle maskine virker på, er den lidt ligeglad med hvordan kaffen er kværnet, og kan bruge færdig kværnet kaffe fra super marked "føj"

                  Du kan læse lidt om hvordan Pressurized Filter Baskets virker i denne tråd post #16 og frem



                  Når du lære din nye maskine at kende og finder ud af hvordan du styre den med kværnen (det er kværnen som bestemmer) vil du få rigtig meget bedre kaffe, men kom ud og køb frisk ristede bønner.. for uden dem kommer du ingen vejne ;-)

                  forslag til kaffe
                  Blue Diamond (som har været ret populær) fra Holybean er blevet udskiftet med denne


                  eller andre fra et micro risteri, vigtigst er det bønnerne er friske, hos mig smager de bedst ca. 7 dage efter rist og ryger ud inden de når 5 uger, flere micro risterier siger også holbarhed max 6 uger efter riste datoen
                  Last edited by Jack; 11. June 2019, 16:42.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                    Tak for råd vedr vand. Jeg må i gang med at blande

                    Umiddelbart (uden at jeg søgt fx herinde) er der mange steder de sælger "BRITA Marella" og tilhørende filter. Ifølge div "salgsprosa" kan et filter klare ca 100 liter, MEN max "holde sig" i 4 uger.

                    Er der nogen, der har erfaringer med holdbarhed? Jeg kommer på ingen måde til at bruge 100 liter vand i løbet af fire uger - så jeg håber på, at et sådant filter stadig vil have en effekt efter fx 3-6 måneder. Jeg bor i København, så der er meget kalk i vandet, hvilker er den primære gundt til, at jeg gerne vil bruge noget "andet" end vand fra hanen.
                    Max 4 uger. effekten aftager med tiden uanset hvor lidt som du bruger dem, og hurtiger jo mere kalk som der er i postevandet, men ikke alle steder er filterne dyre, for eks her, 4 stk for 139 kr https://kapselkongen.dk/shop/13-tass...-4-stk-filtre/

                    How to Dial In Your Grinder for Espresso
                    Last edited by Jack; 11. June 2019, 16:53.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • SweetBrikka
                      Espresso
                      • Dec 2012
                      • 591

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg

                      Det betyder, at jeg skal finde mig en ny grind størrelse på min Mazzer. Jeg kæmpede en del med det her til morgen (nogle gange alt for hurtigt gennemløb/ alt for lidt crema, andre gange næsten ingen gennemløb). Er der nogen, der har et godt bud på en indstilling til min Mazzer (som jeg så kan arbejde videre fra)?

                      Tidligere har jeg altid bare brugt alm vand. Da jeg bor i København, betyder det MEGET kalk, og afkalkning relativt ofte. Nu har jeg købe en fem liters deminiraliseret vand, men hvad bør jeg bruge? ...
                      Vedr. kværnen - Mazzer er ikke den letteste at indstille og der er ingen "bud" som vil virke på lige præcis dine bønner og deres liggetid. Du må gøre dig dine egne erfaringer.
                      Vedr. vand - Køb et omvendt osmose anlæg hos www.RentPostevand.dk (de fås fra 500kr) og bland 15% postevand I. Det er billigere i længden og patroner til kander er dårligt nok effektive til en uges alm. brug i København.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
                        Køb et omvendt osmose anlæg hos www.RentPostevand.dk (de fås fra 500kr) og bland 15% postevand I. Det er billigere i længden og patroner til kander er dårligt nok effektive til en uges alm. brug i København.
                        God ide, men virker det.. har ikke kunne finde nogen steder om hvordan virkningen er mht. kalk
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • texas
                          Lysristet
                          • Jun 2019
                          • 98

                          #13
                          Tak for de mange gode råd og links. Jeg må vist i gang med en masse forsøg.

                          Comment

                          • SweetBrikka
                            Espresso
                            • Dec 2012
                            • 591

                            #14
                            RO fjerner typisk mere end 95% af alt opløst tørstof (TDS) i vandet - incl kalk. Så ja det virker. Der er så lidt mineralindhold tilbage at det ikke er muligt at måle GH og KH med en dråbetest. Det er med andre ord demineraliseret og skal derfor have tilsat mineraler. Det letteste er at tilsætte postevand, hvis vandet ellers smager OK. København har en ppm omkring 450, KH på 16 og GH omkring 19-20.

                            Comment

                            • Muenster
                              Lysristet
                              • May 2019
                              • 110

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
                              Efter mange år med div små maskiner, har jeg for et år siden købt en Mazzer kværn. I går har jeg så købt en Vibiemme Domobar single boiler (den model der typisk kaldes Piccolo - med tre røde knapper med lys i + en lille rød diode i top højre hjørn).

                              Det betyder, at jeg skal finde mig en ny grind størrelse på min Mazzer. Jeg kæmpede en del med det her til morgen (nogle gange alt for hurtigt gennemløb/ alt for lidt crema, andre gange næsten ingen gennemløb). Er der nogen, der har et godt bud på en indstilling til min Mazzer (som jeg så kan arbejde videre fra)?
                              Jeg stod også i det for to år siden. Selv om jeg havde set en masse videoer på Youtube og læst råd på nettet, var det ikke så nemt. Der er simpelthen så mange faktorer at indstille: Kværnegrad, dosis, gennemløbstid, tamping og ikke mindst kaffebønnerne. Jeg prøvede at gå lidt videnskabeligt til sagen. I stedet for at flagre rundt i alle parametrene, skal man kun ændre én ting ad gangen. Find f.eks. en dosis, der fylder din filterkurv passende op. Stamp kaffen ens fra gang til gang. Hold dig enten til en fast gennemløbstid, hvis din maskine er sådan en, eller en fast mængde kaffe f.eks. 30 ml eller endnu bedre 30 gram på espresso. Så kan du bruge kværnegraden som den eneste variabel og stille og roligt eksperimentere dig frem til noget passende. Løber det for hurtigt igennem, så kværn finere. Løber det langsomt eller slet ikke igennem, så kværn grovere. Når du er i nærheden af det rigtige, så skal der kun meget små æneringer til.

                              Der er desværre mange andre variable, som det også er nævnt i denne tråd. Der er forskel på kaffebønner, og når man så har købt nogen, ændrer de sig med tiden. De bliver mere tørre, mens du har dem, og de ældes måske på andre måder. Luftfugtigheden og måske barometerstanden påvirker dem også. Så man kan ikke bare køre med den samme indstilling på kværnen hele tiden. Jeg tror også, som det er sagt, den enkelte kværn og mange andre faktorer gør, at du ikke bare kan få opgivet et passende tal. På nogle kværne, som min, kan bare dreje hjulet til indstilling af kværnegrad rundt og rundt. Det giver derfor ikke meget mening at sige, at den måske skal stå på "3", for det rammer den en gang på hver omgang. Jeg ved, at andre kværne indstilles på andre måder, så her kan det måske bedre give mening. På de to kværne, jeg har haft, har det nu ikke taget ret mange forsøg at komme meget tæt på det ideelle.

                              Hvis du synes, gennemløbet varierer fra gang til gang og ikke følger din ændring af kværnegrad, sådan lyder det lidt på din forklaring, så må der være noget andet, der ændrer sig fra gang til gang. Typisk kan det være din dosering, eller hvor hård du tamper. Eller måske får du ikke fordelt den malede kaffe ordentligt i filterkurven, så vandet løber gennem kanaler i kaffen.
                              Med venlig hilsen
                              Henrik M., Esbjerg
                              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                              Eureka Mignon Specialita

                              Comment

                              Working...
                              X