Mazzer grind indstilling (til Vibiemme Domobar single boiler)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.mathiasen
    Grøn bønne
    • May 2019
    • 22

    #91
    Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Nu er jeg en forfærdelig nørd, der elsker at søge rundt på nettet og ikke mindst finde videoer på Youtube. Man kan finde og lære utroligt meget om kaffe. Man finder også ud af, at ikke alle er enige, og der er vel heller ikke en entydig sandhed. Tingene kan gøres på forskellige måder, og smag og behag varierer også.

    Som jeg skrev tidligere, så lærte jeg i starten, at en espresso er på 25-30 ml, og et dobbeltshot er dermed på 50-60 ml. Bryggetiden skal være de der 20-30 sekunder, og dosis kaffe pr. shot skal være 7-8 g. Men nu virker det som om, de fleste anbefaler at få meget mindre espresso ud af meget mere kaffe. "Min" opskrift giver jo en 1:4 ratio, men mange nævner 1:2, som du gør, eller endda 1:1.

    Dobbeltkurven, der følger med Nuova Simonellis maskiner, rummer knap 18 g. 17,5-17,8 g kan jeg få i den. Nogle gange har jeg vejet den, efter jeg har glattet kaffen ud og måske fået skubbet lidt ud over kanten. Så kan jeg godt være helt nede på 16,1 g. OK, jeg bruger en rigtig dårlig kværn, der kværner ret klumpet, og som kun kan stilles i trin. Jeg er i færd med at anskaffe en ny. Men bortset fra det, hvis jeg skal følge dine retningslinier, skal jeg have maskinen til at sende halvt så meget vand gennem kaffen på den samme tid. Bryggetiden skal jo ligge i det rigtige interval. Maskinen brygger ved fast tryk, og jeg tamper, som jeg skal, mener jeg da. De parametre kan jeg ikke ændre på. Den eneste løsning må derfor være at male kaffen finere, så vandet løber langsommere igennem. Det må jeg prøve i morgen. Det er jo altid sjovt at eksperimentere. Måske bliver jeg glædeligt overrasket :-)
    Jeg har lige været inde i samme udfordring med at få kaffen til at løbe langsommere, og jeg har heller ikke en særlig god kværn. (Opgraderer til Sette 270 snart, på tilbud til 2500,- men det er en anden sag).

    Jeg endte med at lave kaffe i 4 timer og fik lavet 8 shots på min NS Oscar II. Det bedste skud var på 16,3gr. kværnede bønner, som blev til 32,6gr. espresso på 25 sekunder (!).

    Jeg var helt oppe og ringe. Nu tør jeg ikke røre ved min kværn, men kører til gengæld ret konsistente skud på 1:2 ratio indenfor 20-26 sekunder.

    Det' en fed process, held og lykke!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #92
      Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
      Jeg tror ikke, der er ret mange Youtube-videoer om espresso, som jeg ikke har set ;-) Det er en fin video, der forklarer det hele enkelt og overskueligt.

      Jeg har vist i øvrigt fundet lidt af en forklaring på forskellene i brew ratio. Da jeg først lærte om espresso målte man mængden i ml i et målebæger. Nu vejer man på en vægt og måler i gram. Da der er en del luftbobler i en espresso, især i crema'en, er espresso lettere end vand. Jeg læste i går, at 30 g espresso kan fylde fra 30 til 60 ml. Så passer det bedre, at jeg lærte, at 2 espresso fylder 60 ml, mens man i dag siger, at 18 g kaffebønner skal blive til 36 g espresso. I virkeligheden er det stort set det samme. Så jeg har vist lige et par kaffemaskiner, jeg skal have justeret lidt på.
      Du går all in nogen risterrier har også en anbefalet opskrift til deres bønner som for eks StillersCoffee kik evt. under "Espresso Brewing Method" https://stillerscoffee.dk/collection...roducts/panama
      og Clevercoffee https://clevercoffee.dk/brygguide-espresso/
      Ingen er ens, det handler også om vores egen smag, men nogen fine guides
      Last edited by Jack; 18. July 2019, 20:46.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Muenster
        Lysristet
        • May 2019
        • 110

        #93
        Man keder sig ikke med den her hobby. Jeg er begyndt at stå tidligere op for at kunne nå at lave kaffe om morgenen, så jeg kan eksperimentere og justere lidt. Der er trods alt grænser for, hvor meget kaffe jeg kan drikke om aftenen, hvis jeg også skal sove.
        Med venlig hilsen
        Henrik M., Esbjerg
        Nuova Simonelli Oscar II og Musica
        Eureka Mignon Specialita

        Comment

        • texas
          Lysristet
          • Jun 2019
          • 98

          #94
          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
          Man keder sig ikke med den her hobby. Jeg er begyndt at stå tidligere op for at kunne nå at lave kaffe om morgenen, så jeg kan eksperimentere og justere lidt. Der er trods alt grænser for, hvor meget kaffe jeg kan drikke om aftenen, hvis jeg også skal sove.
          Meget enig! Kender kun alt for godt det der med lige at drikke en ekstra espresso lidt for sent på aftenen.

          ... men så kan man jo altid følge nogle af de mange rigtigt gode links denne tråd har budt på (hvis man ikke kan sove).

          Lidt sjovt at mine naive spørgsmål om indstilling på min Mazzer kværn nu er nået til side 10 ;-)

          Comment

          • texas
            Lysristet
            • Jun 2019
            • 98

            #95
            Mit 58 mm blindfilter er forsvundet på vej fra Kina (købt på eBay). Hvor i København er der en butik, der lige sælger den slags?

            Eller er en dansk webshop i virkeligheden det nemmeste? (jeg tænkte bare, at jeg kunne spare fragt ved at købe i en fysisk butik)

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #96
              Oprindeligt indsendt af texas Se indlæg
              Mit 58 mm blindfilter er forsvundet på vej fra Kina (købt på eBay). Hvor i København er der en butik, der lige sælger den slags?

              Eller er en dansk webshop i virkeligheden det nemmeste? (jeg tænkte bare, at jeg kunne spare fragt ved at købe i en fysisk butik)
              Måske en anelse OT
              men hvis du kan hente i Vanløse, kan det nok lade sig gøre herfra.

              Skriv en PM hvis det er
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              Working...
              X