Brugt E61 maskine med kalk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Riis87
    Lysristet
    • May 2018
    • 125

    Brugt E61 maskine med kalk

    Hej folkens,

    Hvor stort et problem er det hvis man på brugtmarkedet køber en E61 maskine der har kørt på kogt vand og ikke filtreret vand?
    Jeg synes at have hørt at det er lidt en større sag at afkalke en espressomaskinen (læs; det skal gøres på et værksted og koster $), men måske I har erfaringer?
    Venligst
    Riis87
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    #2
    Kogning af vand er ikke en demineraliseringsmetode som har nogen virkning i espresso sammenhæng.
    Hvis du ikke er komfortabel med ideen om selv at afkalke en maskine og udskifte smådele, så vil jeg ikke anbefale at du køber en tilkalket maskine.
    Prisen på en værkstedsafkalkning er umulig at gætte på, det afhænger ikke kun af den specifikke maskine men også hvilken skade tilkalkningen har gjort.
    Jeg vil råde dig til at købe en maskine som virker uden problemer, og bruge et effektivt filter.

    Comment

    • Riis87
      Lysristet
      • May 2018
      • 125

      #3
      Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
      Kogning af vand er ikke en demineraliseringsmetode som har nogen virkning i espresso sammenhæng.
      Hvis du ikke er komfortabel med ideen om selv at afkalke en maskine og udskifte smådele, så vil jeg ikke anbefale at du køber en tilkalket maskine.
      Prisen på en værkstedsafkalkning er umulig at gætte på, det afhænger ikke kun af den specifikke maskine men også hvilken skade tilkalkningen har gjort.
      Jeg vil råde dig til at købe en maskine som virker uden problemer, og bruge et effektivt filter.
      Hej SweetBrikka,

      Tak for dit input. Godt lige at få slået fast at kogning af vand ikke kan erstatte et vandfilter.
      Brugtmarkedet er ikke altid helt nemt når man ikke er den mest erfarne barista (endnu).

      En maskine uden problemer er at foretrække :-)
      Venligst
      Riis87

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        jeg lavede et forsøg for nogle år siden:

        Det var med Københavnsk vand.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Fint forsøg, med at bruge et ppm meter, men fortæller det særligt præcist hvor meget kalk som der er i Vandet?

          Da jeg forhørte mig om det, fik jeg at vide "som jeg forstod det" det målte hvor mange partikler som der er i vandet, og grænsen for hvad der måtte være i drikke vand var omkring 500ppm (men helst så lavt som muligt, hvis jeg husker rigtigt) fik at vide ppm godt kunne ligge højt selv om der ingen kalk var i vandet?? så jeg hoppede over at købe et ppm meter og satsede i stedet på de dyre og mere besværlige strips som skifter farve
          Last edited by Jack; 9. June 2019, 22:50.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Fint forsøg, med at bruge et ppm meter, men fortæller det særligt præcist hvor meget kalk som der er i Vandet?

            Da jeg forhørte mig om det, fik jeg at vide "som jeg forstod det" det målte hvor mange partikler som der er i vandet, og grænsen for hvad der måtte være i drikke vand var omkring 500ppm (men helst så lavt som muligt, hvis jeg husker rigtigt) fik at vide ppm godt kunne ligge højt selv om der ingen kalk var i vandet?? så jeg hoppede over at købe et ppm meter og satsede i stedet på de dyre og mere besværlige strips som skifter farve
            Nej, ppm er ikke udtryk for mængden af kalk, men det vi taler om er kognig som metode til at fjerne mineraler fra vandet. Hvis Københavnsk postevand er kalkfattigt ville det vedblive med at være det efter kogning, men københavnsk vand er ikke kalkfattigt og det har kogning ikke ændret på.

            Comment

            • Moe
              Lysristet
              • Sep 2011
              • 116

              #7
              ...men hvad så med kildevand? Er det ok? Kan se at alle skriver at man skal bruge filter/filterkande - betyder det at kildevand ikke er godt nok? Jeg ved godt at der er kalk i kildevand, men det er i en meget lille grad i forhold til det vand vi har i min kommune (Holbæk), og når vi bruger kildevand i elkedlen, så er den aldrig kalket til, som når vi bruger postevand...

              Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
              Nuova Simonelli Oscar
              Compak K6
              Behmor 1600
              Bodum French Press
              ...og alt det løse!

              Comment

              • SweetBrikka
                Espresso
                • Dec 2012
                • 591

                #8
                Kildevand er generelt godt. Check varedeklarationen, den samlede mængde tørstof skal helst ligge under 200 mg/L. Denice og AquaD’or er OK. Filterkande er spild af penge efter min mening.

                Comment

                Working...
                X