Problemer med en lys kenya

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hedegaard
    Grøn bønne
    • Apr 2019
    • 5

    Problemer med en lys kenya

    Jeg har fået problemer med at brygge espresso med lyse bønner fra kenya. Jeg har tidligere brygget lyse kenya, men nu kan jeg ikke engang komme i nærheden af et ordentlig skud.

    Mit setup er som følger:
    Rancilio Silvia m. 20g vst kurv, bottomless.
    Baratza vario.
    Bønner fra kenya
    20g ind, 40g ud.

    Tidligere har jeg kørt med kværnen på ca. 2K-2E for en gennemløbstid på ca. 27sek. For 40g.

    Nu har jeg skiftet bønne, stadigvæk fra kenya, men nu skal kværnen helt ned på 1G, og skuddet er på 14sek. For 40g. Stiller jeg kværnen finere, så jammer den fordi den pakker sig. Har haft den skilt og rengjort uden succes, samme resultat.

    Kan det være fordi bønnerne er for friske? De er 2 dage gamle, eller har jeg bare ramt grænses for hvad min kværn kan? De andre afrikanere jeg har brugt har jeg sagtens kunne kværne fint nok. Plejer aldrig at skulle ned under indstilling 2A.

    Det skal til sidst siges at jeg gik fra den ene kenya til den der nu giver problemer, og skifter jeg til andre bønner er der heller ingen problemer....

    Hjælp!
  • LQmmel
    Grøn bønne
    • Apr 2015
    • 18

    #2
    Det kan meget vel være fordi, de er for friske, som du selv nævner det. Til espresso kan du med fordel vente 2-3 uger inden du tager bønnerne i brug, i hvert fald hvis det er omniroast du har købt. Har ikke stor erfaring med mørke riste.

    Comment

    • NielsN
      Lysristet
      • Dec 2013
      • 78

      #3
      Et par observationer:
      Baratza Vario/Mahlkönig Vario Home er ikke så glad for meget lyse bønner, så pas på du ikke overanstrenger den hvis dine bønner er meget lyse.
      Vario har det med at skulle re-kalibreres fra tid til anden - måske er det tid for din? Check youtube for vejledninger.
      Bønner som kun har ligget 2 dage vil være svære at bruge. Generelt har jeg sjældent gode erfaringe med espresso når bønnen er friskere end 10 dage.
      Kenyanske bønner har som oftes glæde af at hvile ret lang tid - specielt de lysristede - 1 måned eller mere. Det er muligt at cremaen bliver lidt tynd, men smagen vil være mere harmonisk og veludviklet.
      ______________
      Niels

      Forloren Espresso

      Comment

      Working...
      X