Mulig opgradering af kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mokkadølle
    Grøn bønne
    • Sep 2018
    • 13

    Mulig opgradering af kværn

    Hej med jer.

    Jeg blev efter jeres vejledning ledt ud i købet af en Obel Mito M75, sidste år, som jeg egentlig er udmærket tilfreds med som begynderkværn.
    Desværre er jeg stadig ramt af den evige sygdom opgraditis.. og nu sonderer jeg terrænet for et bedre alternativ, hvis det skulle være.

    Som der b.la. er nævnt herinde er min eneste anke ved min nuværende at stepsene er meget brede mellem de enkelte kværntrin.
    Derfor kan det godt være en udfordring at få finindstillet kværnen, hvis ikke man som restaurant kører et kilo igennem om dagen. Jeg er egentlig af opfattelsen at det er en ganske god kværn ellers.

    Mine tanker går nu på følgende, og i må endelig gerne komme med andre forslag, hvis jeg mangler nogen væsentlige alternativer.

    Eureka Olympus 75E HS
    Mahlkönig K30 ES/Vario, brugt
    Expobar Pulse 75mm

    Sidstnævnte er ikke nem at finde noget omtale om, og jeg søger derfor andres viden omkring den.

    Jeg talte med kompagnonen fra Kristians Kaffe omkring den, til DCF 2019, hvor de faktisk havde samme Obel ved siden af og roste Expobar Pulse for dens ensartethed angående behov for finindstilling mod Obel'en.

    Lad mig høre hvad i andre har at sige.

    Mvh Frederik
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Jeg ville klart gå efter Eureka som først (i dit segment) der efter K30 vario, med ES er du lige vidt med steps som på din fine Obel, Expobar hmm.. får de dem ikke bare lavet ude i byen og rebrandet som OEM, Nogen af deres kværne er jo fra Eureka, så hvorfor ikke købe de orginale https://www.cremtechnical.co.uk/grinders.html
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • holberg19
      Lysristet
      • Jan 2016
      • 135

      #3
      Hvad er det der får dig til at sætte Eureka før Mahlkönig K30? Umiddelbart er den ikke særligt egnet til single dose? Lavere retention?

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
        Hvad er det der får dig til at sætte Eureka før Mahlkönig K30? Umiddelbart er den ikke særligt egnet til single dose? Lavere retention?
        Der er ingen af dem som er særligt egnet som SD, rentention er meget lav i Olympus :-) Begge er fine kværne, syntes tekniken fra Eureka er ret fin, samme som Mythos, K30 har 65mm knive (som dog er skåret godt) men Olympus er med 75mm (jeg ville vælge den udgave m/ titanium fra Mythos eller måske nogen fra SSP) der ud over er her flere som har haft defekte K30 hvor der skulle skiftes kværnhus, det har jeg aldrig hørt om hos olympus.. det kan da nemt være de K30'erne har haft en hårdt liv på en cafe først..
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Hegnet
          Mørkristet
          • Sep 2017
          • 387

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Der er ingen af dem som er særligt egnet som SD, rentention er meget lav i Olympus :-) Begge er fine kværne, syntes tekniken fra Eureka er ret fin, samme som Mythos, K30 har 65mm knive (som dog er skåret godt) men Olympus er med 75mm (jeg ville vælge den udgave m/ titanium fra Mythos eller måske nogen fra SSP) der ud over er her flere som har haft defekte K30 hvor der skulle skiftes kværnhus, det har jeg aldrig hørt om hos olympus.. det kan da nemt være de K30'erne har haft en hårdt liv på en cafe først..
          Blot en opklarende kommentar ang. kværnhusene på K30, som mange allerede kender. De første modeller fra ca. 2005(?) til ca. 2010(?) kom med det "gamle" kværnhus, hvor emnerne med gevind til indstilling af formaling begge var af samme materiale, aluminum, hvilket kunne give en risiko for, at emnerne koldsvejsede sammen i gevindet. Siden kom et opdateret kværnhus, hvor der er tale om kontakt mellem alu-messing. Det nye kværnkammer faciliterede desuden en silikone-flapper. Alu-alu-kontakten er simpelt hen en dum designfejl.

          Det er mit indtryk, at mange private brugere har skiftet kværnhus udelukkende for at kunne bruge en silikone-flapper (som dog også kan monteres på det gamle hus med lidt fingersnilde). Risikoen for koldsvejsning af emnerne må skalere med volumen (værst ved restauration) og dårlig omfang af maskin-service. Hvis gevindet holdes smurt i et privat miljø, ser jeg risikoen som meget, meget lav. Hvis gevindet i en brugt kværn kan bevæges, kan det renses op.
          K30 er en fantastisk espressokværn, og de andre, nyere, kværne er sikkert ligeså. Mht. K30 er der dog et rimeligt volumen på brugtmarkedet, hvor man endda kan være meget heldig mht. pris og stand.
          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Kværnhuset i K30 er et indbygnings hus/kværnenhed, de var oprindeligt tiltænkt til proff kaffe maskiner

            og de var ikke tiltænkt at skulle stilles på dagligt (gør man det gror/klistrer de ikke sammen)
            Næ der kunne en kværnenhed sagtens sidde i et par år uden der blev stillet på dem
            det er DENNE kværnenhed der er blevet opgraderet
            nu kan man bare skrue messing delen ud , og remontere uden at ha stillet på indstillingen

            At den så også sidder i K30 , er ikke K30s skyld , den bruger bare hvad der nu er tilgængeligt

            De fleste andre espressokværne bruger lystigt alu alu gevind

            Og der er tusindvis gamle K30 med alu au der har det fint,, hos en ejer der bare bruger alm sund fornuft ang rengring og smørelse
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Oprindeligt indsendt af Mokkadølle Se indlæg
              Hej med jer.

              Jeg blev efter jeres vejledning ledt ud i købet af en Obel Mito M75, sidste år, som jeg egentlig er udmærket tilfreds med som begynderkværn.
              Desværre er jeg stadig ramt af den evige sygdom opgraditis.. og nu sonderer jeg terrænet for et bedre alternativ, hvis det skulle være.

              Som der b.la. er nævnt herinde er min eneste anke ved min nuværende at stepsene er meget brede mellem de enkelte kværntrin.
              Derfor kan det godt være en udfordring at få finindstillet kværnen, hvis ikke man som restaurant kører et kilo igennem om dagen. Jeg er egentlig af opfattelsen at det er en ganske god kværn ellers.

              Mine tanker går nu på følgende, og i må endelig gerne komme med andre forslag, hvis jeg mangler nogen væsentlige alternativer.

              Eureka Olympus 75E HS
              Mahlkönig K30 ES/Vario, brugt
              Expobar Pulse 75mm

              Sidstnævnte er ikke nem at finde noget omtale om, og jeg søger derfor andres viden omkring den.

              Jeg talte med kompagnonen fra Kristians Kaffe omkring den, til DCF 2019, hvor de faktisk havde samme Obel ved siden af og roste Expobar Pulse for dens ensartethed angående behov for finindstilling mod Obel'en.

              Lad mig høre hvad i andre har at sige.

              Mvh Frederik
              Hej Frederik,

              Du er velkommen i Kvistgård, hvor vi har et par stykker stående. Så kan du prøve den ligeså meget du vil.

              Jeg har også en demo, som du evt. kunne låne med hjem over en weekend.

              Vi har netop været på World of Coffee hvor kværnene fra Eureka var udstillet.

              De ser meget ens ud, men Crem fastholder at der er specielt udviklet i alle dele. Jeg har ikke undersøgt det endnu.

              Det er en dejlig kværn, det er der ingen tvivl om og smider 18 gram på 2,7-2,9 sekunder.

              Og ja, vi har også Obel, men denne er lige et par klasser over.

              God pinsesøndag!
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • Mokkadølle
                Grøn bønne
                • Sep 2018
                • 13

                #8
                Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                Hej Frederik,

                Du er velkommen i Kvistgård, hvor vi har et par stykker stående. Så kan du prøve den ligeså meget du vil.

                Jeg har også en demo, som du evt. kunne låne med hjem over en weekend.

                Vi har netop været på World of Coffee hvor kværnene fra Eureka var udstillet.

                De ser meget ens ud, men Crem fastholder at der er specielt udviklet i alle dele. Jeg har ikke undersøgt det endnu.

                Det er en dejlig kværn, det er der ingen tvivl om og smider 18 gram på 2,7-2,9 sekunder.

                Og ja, vi har også Obel, men denne er lige et par klasser over.

                God pinsesøndag!
                Hej Kristian, og mange tak for din tid til at svare.

                Så er Expobar Pulse bygget af Eureka?

                Går nemlig også med tanken om en Eureka Olympus 75E HS, med SSP Red Speed Burrs, samt en bønnebeholder med deres "blow up system". Tænker at den bliver en svær konkurrent til Expobar Pulse?

                Kunne meget vel være at jeg ville kigge forbi, i løbet af måneden.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment

                • KristianK
                  Administrator
                  • Aug 2009
                  • 4365

                  #9
                  Det kan jeg ikke svare dig på, men de ligner hinanden meget og fås også med Redspeed.
                  Crem siger dog, at den er udviklet af dem fra bunden... Men det er jeg ikke helt så sikker på.
                  Der er dog nogle fine ting (f. eks. kan man tage toppen af, der kun sidder fast med velcro) for at komme til knivene

                  Pulse, vil jeg sige er no nonsens kværn. Den kan ikke meget mere end "det den skal".
                  Der er 2 knapper til skud, skuddet aktiveres med tryk knap (af portafilteret) og så er der drejeknappen til at indstille finhed... That's it.. og så lige en manuel knap også.

                  Vi så på World of Coffee at Eureka lavede nogle single doser modeller med blæsebælg på låget. Det har Pulse ikke. Den fås i flere farver.
                  Jeg har sort og hvid stående
                  KristianK
                  En del af EspressoBar


                  Følg mig meget gerne på
                  https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                  https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                  Hjemmeside
                  www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Billede fra deres stand
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • Muenster
                      Lysristet
                      • May 2019
                      • 110

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Mokkadølle Se indlæg
                      Så er Expobar Pulse bygget af Eureka?

                      Går nemlig også med tanken om en Eureka Olympus 75E HS, med SSP Red Speed Burrs, samt en bønnebeholder med deres "blow up system". Tænker at den bliver en svær konkurrent til Expobar Pulse?
                      Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon. Hvad Pulse angår, har den langt hen ad vejen sit eget design, men justerskruen til kværnegraden sidder fuldstændig samme sted som hos Eureka. Den er meget karakteristisk for Eureka. På de fleste andre kværne skal man dreje hele den krans, bønnebeholderen sidder på. Det tyder jo på, det er Eurekas teknologi, der er inde bag. Bønnebeholderen ligner også fuldstændig en af Eurekas bønnebeholdere. Hvis det er tilfældet, kan man bare købe en Eureka bønnebeholder med "Blow Up System" og montere, hvis det er det, man gerne vil. Endelig minder holderen til filterholderen samt udmundingen for det malede kaffe også meget om Eurekas.

                      Personligt ved jeg nu ikke, hvor overbevist jeg er om effekten af Eurekas "Blow Up System". Kan man virkelig være sikker på at få alt ud med et kort pust? Får man den samme mængde med ud hver gang? Er det ikke lidt besværligt i brug? Men jeg har ikke prøvet det, ikke læst nogen pålidelig anmeldelse og har strengt taget nok ikke erfaring nok til at vurdere det. Umiddelbart vil jeg synes, det er mere pålideligt og stabilt fra gang til gang at køre et par gram friske bønner igennem for at rense den gamle kaffe ud. Det siges også iflg. anmeldelser, at en Eureka kværn med 75 mm knive ikke har ret mange grams retention af kaffe, da knivene fylder kværnekammeret næsten helt ud.
                      Med venlig hilsen
                      Henrik M., Esbjerg
                      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                      Eureka Mignon Specialita

                      Comment

                      • KristianK
                        Administrator
                        • Aug 2009
                        • 4365

                        #12
                        Fyren på standen sagde klart, at det selvfølgelig kun er relevant med blow up/out system, hvis man singler doser. Det giver jo god mening.
                        KristianK
                        En del af EspressoBar


                        Følg mig meget gerne på
                        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                        Hjemmeside
                        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                        Comment

                        • Birk
                          Mellemristet
                          • Jul 2012
                          • 263

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                          Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon.
                          Billedet af varioen på Crem hjemmeside har også Mahlkönig logo - og billedet af Mignon har også Eureka logo - det er blot tonet

                          ..Det er rigtigt at Pulse har sit eget kabinet design - men jeg ville sætte mine penge på at det er en Eureka Specialty inden under skørterne
                          Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2019-06-10 kl. 07.57.37.jpg
Views:	1
Size:	32,2 KB
ID:	231253
                          ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
                          masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

                          Comment

                          • KristianK
                            Administrator
                            • Aug 2009
                            • 4365

                            #14
                            Tror jeg også
                            KristianK
                            En del af EspressoBar


                            Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                            Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
                              Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon. Hvad Pulse angår, har den langt hen ad vejen sit eget design, men justerskruen til kværnegraden sidder fuldstændig samme sted som hos Eureka. Den er meget karakteristisk for Eureka. På de fleste andre kværne skal man dreje hele den krans, bønnebeholderen sidder på. Det tyder jo på, det er Eurekas teknologi, der er inde bag. Bønnebeholderen ligner også fuldstændig en af Eurekas bønnebeholdere. Hvis det er tilfældet, kan man bare købe en Eureka bønnebeholder med "Blow Up System" og montere, hvis det er det, man gerne vil. Endelig minder holderen til filterholderen samt udmundingen for det malede kaffe også meget om Eurekas.

                              Personligt ved jeg nu ikke, hvor overbevist jeg er om effekten af Eurekas "Blow Up System". Kan man virkelig være sikker på at få alt ud med et kort pust? Får man den samme mængde med ud hver gang? Er det ikke lidt besværligt i brug? Men jeg har ikke prøvet det, ikke læst nogen pålidelig anmeldelse og har strengt taget nok ikke erfaring nok til at vurdere det. Umiddelbart vil jeg synes, det er mere pålideligt og stabilt fra gang til gang at køre et par gram friske bønner igennem for at rense den gamle kaffe ud. Det siges også iflg. anmeldelser, at en Eureka kværn med 75 mm knive ikke har ret mange grams retention af kaffe, da knivene fylder kværnekammeret næsten helt ud.
                              Det er normalt heller ikke problemet hos mange, men derimod udkasthullet og alt efter design af denne kan der snildt sidde fra en lille mængde til 10g kaffe der, der vil næsten altid sidde noget mellem sweeperne inde i kværkammeret. I årenes løb har jeg set et par stykker hvor det ikke var tilfældet, den ene var den 30.000kr dyre 100r fra Compak, men stortset alle andre har et par gram til den 10 dobbelte bængde. Eureka er dog kendt for at der sidder minimalt de to steder men det løber stadig op i et par gram. Det lyder ikke af meget og mange tror fejlagtigt at man så blot skal kværne de par gram ud, men sådan fungere det ikke fordi det unægteligt vil blande sig og derfor skal man kværne 3-5x den retention ud for at brygge på frisk kaffe, gå ind på en kaffebar og blot se hvor store mængder de kværner ud efter de har indstillet eller kværnen har stået længe, der er en god grund til dette. Dette kan også ses på hvordan skuddet opføre sig og på den målbare ekstraktion.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X