Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 15 af 15

Emne: Mulig opgradering af kværn

Grøn bønne Muenster's avatar
    Registreringsdato
    May 2019
    Sted
    Esbjerg
    Citer Oprindeligt indsendt af Mokkadølle Se indlæg
    Så er Expobar Pulse bygget af Eureka?

Går nemlig også med tanken om en Eureka Olympus 75E HS, med SSP Red Speed Burrs, samt en bønnebeholder med deres "blow up system". Tænker at den bliver en svær konkurrent til Expobar Pulse?
    Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon. Hvad Pulse angår, har den langt hen ad vejen sit eget design, men justerskruen til kværnegraden sidder fuldstændig samme sted som hos Eureka. Den er meget karakteristisk for Eureka. På de fleste andre kværne skal man dreje hele den krans, bønnebeholderen sidder på. Det tyder jo på, det er Eurekas teknologi, der er inde bag. Bønnebeholderen ligner også fuldstændig en af Eurekas bønnebeholdere. Hvis det er tilfældet, kan man bare købe en Eureka bønnebeholder med "Blow Up System" og montere, hvis det er det, man gerne vil. Endelig minder holderen til filterholderen samt udmundingen for det malede kaffe også meget om Eurekas.

Personligt ved jeg nu ikke, hvor overbevist jeg er om effekten af Eurekas "Blow Up System". Kan man virkelig være sikker på at få alt ud med et kort pust? Får man den samme mængde med ud hver gang? Er det ikke lidt besværligt i brug? Men jeg har ikke prøvet det, ikke læst nogen pålidelig anmeldelse og har strengt taget nok ikke erfaring nok til at vurdere det. Umiddelbart vil jeg synes, det er mere pålideligt og stabilt fra gang til gang at køre et par gram friske bønner igennem for at rense den gamle kaffe ud. Det siges også iflg. anmeldelser, at en Eureka kværn med 75 mm knive ikke har ret mange grams retention af kaffe, da knivene fylder kværnekammeret næsten helt ud.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Fyren på standen sagde klart, at det selvfølgelig kun er relevant med blow up/out system, hvis man singler doser. Det giver jo god mening.

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon.
    Billedet af varioen på Crem hjemmeside har også Mahlkönig logo - og billedet af Mignon har også Eureka logo - det er blot tonet

..Det er rigtigt at Pulse har sit eget kabinet design - men jeg ville sætte mine penge på at det er en Eureka Specialty inden under skørterne
    Navn:  Skærmbillede 2019-06-10 kl. 07.57.37.jpg
Visninger: 66
Størrelse:  32,2 KB
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Elektra S1C Casa,
    Wilfa WSCG, masser af udstyr til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Tror jeg også

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
    Expobars kværne er lidt en blandet landhandel. De har en, der hedder Vario, som fuldstændig ligner en Mahlkönig vario. De har også en Mignon, som er identisk med en Eureka Mignon. Hvad Pulse angår, har den langt hen ad vejen sit eget design, men justerskruen til kværnegraden sidder fuldstændig samme sted som hos Eureka. Den er meget karakteristisk for Eureka. På de fleste andre kværne skal man dreje hele den krans, bønnebeholderen sidder på. Det tyder jo på, det er Eurekas teknologi, der er inde bag. Bønnebeholderen ligner også fuldstændig en af Eurekas bønnebeholdere. Hvis det er tilfældet, kan man bare købe en Eureka bønnebeholder med "Blow Up System" og montere, hvis det er det, man gerne vil. Endelig minder holderen til filterholderen samt udmundingen for det malede kaffe også meget om Eurekas.

Personligt ved jeg nu ikke, hvor overbevist jeg er om effekten af Eurekas "Blow Up System". Kan man virkelig være sikker på at få alt ud med et kort pust? Får man den samme mængde med ud hver gang? Er det ikke lidt besværligt i brug? Men jeg har ikke prøvet det, ikke læst nogen pålidelig anmeldelse og har strengt taget nok ikke erfaring nok til at vurdere det. Umiddelbart vil jeg synes, det er mere pålideligt og stabilt fra gang til gang at køre et par gram friske bønner igennem for at rense den gamle kaffe ud. Det siges også iflg. anmeldelser, at en Eureka kværn med 75 mm knive ikke har ret mange grams retention af kaffe, da knivene fylder kværnekammeret næsten helt ud.
    Det er normalt heller ikke problemet hos mange, men derimod udkasthullet og alt efter design af denne kan der snildt sidde fra en lille mængde til 10g kaffe der, der vil næsten altid sidde noget mellem sweeperne inde i kværkammeret. I årenes løb har jeg set et par stykker hvor det ikke var tilfældet, den ene var den 30.000kr dyre 100r fra Compak, men stortset alle andre har et par gram til den 10 dobbelte bængde. Eureka er dog kendt for at der sidder minimalt de to steder men det løber stadig op i et par gram. Det lyder ikke af meget og mange tror fejlagtigt at man så blot skal kværne de par gram ud, men sådan fungere det ikke fordi det unægteligt vil blande sig og derfor skal man kværne 3-5x den retention ud for at brygge på frisk kaffe, gå ind på en kaffebar og blot se hvor store mængder de kværner ud efter de har indstillet eller kværnen har stået længe, der er en god grund til dette. Dette kan også ses på hvordan skuddet opføre sig og på den målbare ekstraktion.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

6. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (2 uger siden)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •