Nye knive der skal køres til.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Faurholt
    Grøn bønne
    • Feb 2019
    • 10

    Nye knive der skal køres til.....

    Hejsa.
    Er der nogen der vil dele nogle gode ideer ift. Hvordan i kører jeres nye knive til?
    Nogle steder siges der ex skal køres 20-50 kg gennem nye titanium knive før de opnår den mulige konsistens.
    Der er relativt dyrt i kaffebønner (og synd for kaffen).
    Hørt nogle bruger ris? Har i nogle erfaringer med det? Skal det være nogle bestemte ris ect.

    Mvh Kenneth
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    #2
    Ris er vist en vidtrækkende misforståelse. Uanset type, så er ris hårdere og tættere end kaffebønner, så det vil være meget hårdt for kværnens motor, som sandsynligvis vil overophede.

    Når jeg har købt ny kværn eller nye knive, har jeg købt et par kilo billige bønner i Netto for at lære indstillingerne at kende og for lige at "køre knivene lidt til".
    Om det gør nogen stor forskel kan jeg egentligt ikke sige, men det er jo også, som du selv er inde på, en ret dyr fornøjelse bare at kaste 20 kilo bønner igennem kværnen og lige i skraldespanden.

    Du kan jo bare bruge kværnen, som det er meningen, og så glæde dig over, at den (måske) bliver bedre og bedre med tiden
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Du bør kun køre en ting igennem en kaffekværn og det er kaffebønner, der er desværre mange dårlige råd rundt på nettet og ris er så absolut en af dem. Det man har brugt i USA var så også minut rice som ikke har samme densitet og derfor ikke samme problem som almindelige rå ris, men det er ikke tilrådeligt og du risikere stadig at gøre skade på kværnen.

      Det betyder også at Grinz heller ikke høre hjemme i en kværn.

      Skal knivene køres til gøres dette med gamle kaffebønner, enten den gode fra supermarkedet eller man går ned på det lokale risteri og spørger om de har en sæk med gamle rist de bare skal smide ud evt. fejlrist.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      Working...
      X