Nuova Simonelli Oscar II - anden lignende begyndermaskine?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    #31
    Oprindeligt indsendt af Maka Se indlæg
    Takker for inputs! Jeg har heller ikke været særlig skarp på behov og ønsker ift. kværnen. Jeg tror faktisk, at jeg ville blive glad for en en Eureka Mignon og den passer godt til mit behov :-). Jeg er jo ny i det, en nem kværn, der letter arbejdsgangene (og tilmed er lille)) er en god løsning!
    Jeg synes, jeg blander mig hele tiden ;-)
    Jeg har faktisk lige købt en Eureka Mignon Specialita, som er den mest entusiastiske model i Mignon-serien med lidt større knive på 55 mm i stedet for 50 mm. Der er lige kommet en ny generation Mignon-kværne, som også fås i en billigere model uden timer. Det er en rigtig lækker og lydsvag kværn. Vær bare opmærksom på, at der er kommet en ny generation. Jeg synes, mange butikker har den gamle model til fuld pris. Det skal man nok ikke falde for. Nogle steder sælges de undre Nuova Simonellis navn.
    Jeg købte den i en italiensk butik, da jeg ikke kunne finde den i Danmark:

    The Eureka Mignon Specialita’ is an extremely capable home barista coffee grinder that offers you great value for the money. Though this is an all-purpose coffee grinder, the bigger burrs and its name make it especially good for espresso coffee. If you are searching for a true prosumer coffee grinder in a compact size and for very good value, look no further.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita

    Comment

    • Henrikaa
      Mellemristet
      • May 2014
      • 238

      #32
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Syntes bare jeg har hørt, men ved den ikke er så holdbar med lyse riste, den er vel også opbygget i næsten ren plastik?
      Synes indtil videre ikke jeg har oplevet nogle problemer i forhold til lyse riste med den jeg har haft gennem det sidste års tid, købt brugt.

      Comment

      • Henrikaa
        Mellemristet
        • May 2014
        • 238

        #33
        Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
        Jeg synes, jeg blander mig hele tiden ;-)
        Jeg har faktisk lige købt en Eureka Mignon Specialita, som er den mest entusiastiske model i Mignon-serien med lidt større knive på 55 mm i stedet for 50 mm. Der er lige kommet en ny generation Mignon-kværne, som også fås i en billigere model uden timer. Det er en rigtig lækker og lydsvag kværn. Vær bare opmærksom på, at der er kommet en ny generation. Jeg synes, mange butikker har den gamle model til fuld pris. Det skal man nok ikke falde for. Nogle steder sælges de undre Nuova Simonellis navn.
        Jeg købte den i en italiensk butik, da jeg ikke kunne finde den i Danmark:

        https://www.espressocoffeeshop.com/E...non-Specialita
        Hvad er dit umiddelbare indtryk af 55mm udgaven?

        Comment

        • Henrikaa
          Mellemristet
          • May 2014
          • 238

          #34
          Apropos Vario er der en til salg her til en skarp pris:

          Comment

          • Muenster
            Lysristet
            • May 2019
            • 110

            #35
            Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
            Hvad er dit umiddelbare indtryk af 55mm udgaven?
            Som jeg har skrevet før, så er jeg stadig ny i det her, så jeg tør ikke sige noget om smagen fra kværn til kværn. Den står i vores sommerhus, og så meget har jeg heller ikke fået brugt den. Desuden er kaffen, vi har liggende, fra et supermarked (bl.a. Lavazza Oro), og jeg er trods alt for nærig til at smide kaffe ud, hvis det ikke er over sidste holdbarhedsdato. Mange taler jo om, at nogle kværne eller kværneblade er bedre til at få smagsnuancerne ud af kaffen end andre. Bl.a. mener mange, kværnebladene helst skal være på mindst 65 mm. En skrev herinde, at smage fra en Mythos kværn var lidt flad efter hans smag. En Mythos koster kr. 18.000,- og er en drømmekværn for mange af os. Sådan er det så forskelligt, hvor krævende vi er.

            Hvad brugen angår, er jeg vildt begejstret for min Mignon Specialita. Den er meget lydsvag, kaffen kommer ud helt løs og fluffy uden klumper. Det er let at indstille tid og kværnegrad. Man kan afbryde eller give en ekstra sjat, hvis det er nødvendigt. Jeg overvejer meget, om jeg skal købe den til herhjemme også. Jeg havde overvejet at gå op til en Eureka Atom 75 mm, men den er godt nok dyr. Og den er også stor i forhold til en Mignon-kværn. Jeg ved godt, at Atom-kværnen regnes for kompakt i forhold til andre af de dyrere kværne, men det ved min kone ikke. Hun synes, det fylder mere end rigeligt i forvejen, alt mit kaffeudstyr. Heldigvis kan hun trods faktisk godt smage forskel, så den klemme har jeg trods alt på hende
            Med venlig hilsen
            Henrik M., Esbjerg
            Nuova Simonelli Oscar II og Musica
            Eureka Mignon Specialita

            Comment

            • Henrikaa
              Mellemristet
              • May 2014
              • 238

              #36
              Oprindeligt indsendt af Muenster Se indlæg
              Som jeg har skrevet før, så er jeg stadig ny i det her, så jeg tør ikke sige noget om smagen fra kværn til kværn. Den står i vores sommerhus, og så meget har jeg heller ikke fået brugt den. Desuden er kaffen, vi har liggende, fra et supermarked (bl.a. Lavazza Oro), og jeg er trods alt for nærig til at smide kaffe ud, hvis det ikke er over sidste holdbarhedsdato. Mange taler jo om, at nogle kværne eller kværneblade er bedre til at få smagsnuancerne ud af kaffen end andre. Bl.a. mener mange, kværnebladene helst skal være på mindst 65 mm. En skrev herinde, at smage fra en Mythos kværn var lidt flad efter hans smag. En Mythos koster kr. 18.000,- og er en drømmekværn for mange af os. Sådan er det så forskelligt, hvor krævende vi er.

              Hvad brugen angår, er jeg vildt begejstret for min Mignon Specialita. Den er meget lydsvag, kaffen kommer ud helt løs og fluffy uden klumper. Det er let at indstille tid og kværnegrad. Man kan afbryde eller give en ekstra sjat, hvis det er nødvendigt. Jeg overvejer meget, om jeg skal købe den til herhjemme også. Jeg havde overvejet at gå op til en Eureka Atom 75 mm, men den er godt nok dyr. Og den er også stor i forhold til en Mignon-kværn. Jeg ved godt, at Atom-kværnen regnes for kompakt i forhold til andre af de dyrere kværne, men det ved min kone ikke. Hun synes, det fylder mere end rigeligt i forvejen, alt mit kaffeudstyr. Heldigvis kan hun trods faktisk godt smage forskel, så den klemme har jeg trods alt på hende
              Mythos er faktisk også produceret af Eureka og knivene (75mm) deler den med Atom 75. Har du set Atom 75 IRL? Jeg overvejer at skifte ud til netop denne.

              Comment

              • Muenster
                Lysristet
                • May 2019
                • 110

                #37
                Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
                Mythos er faktisk også produceret af Eureka og knivene (75mm) deler den med Atom 75. Har du set Atom 75 IRL? Jeg overvejer at skifte ud til netop denne.
                Jeg ved det godt. Som jeg har forstået det, har Nuova Simonelli købt Eureka for nogle år siden. Eurekas kværne sælges derfor under navnene Nuova Simonelli og Victoria Arduino, som Simonelli Group også ejer. Nogle af kværnene er specielle modeller til det specifikke mærke, men Mythos har jeg set under alle tre navne. Eureka laver vist også kværne til andre.

                Til gengæld ser de ikke ud til at være særligt udbredte herhjemme. Jeg tror slet ikke, jeg har set Eureka hos nogen af de netbutikker, jeg kender. De har nogle Nuova Simonelli kværne, men jeg synes ofte det er gamle modeller som. Jeg har set en Simonelli-udgave af den gamle Mignon til fuld pris som f.eks. Nuova Simonelli MCI i krom til kr. 2.995,-. Så nej, jeg har ikke set en Eureka Atom i levende live, men kun på Youtube-videoer. Alt i alt er der jo ikke ret meget spændende Espresso-udstyr i almindelige butikker. Det er vist nærmest kun netbutikker, som i mange tilfælde har en enkelt fysisk butik i Danmark. Markedet har bevæget sig hen imod de fuldautomatiske eller superautomatiske maskiner. Det er nærmest kun dem, man ser i Elgiganten og andre almindelige butikker. Og så selvfølgelig kapsel-maskiner.
                Med venlig hilsen
                Henrik M., Esbjerg
                Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                Eureka Mignon Specialita

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #38
                  Ikke for at skuffe dig, så hedder firmaet som ejer Eureka "Conti Valerio srl" det står også på deres side, samt her https://www.european-business.com/co...-srl/portrait/

                  Det er meget normalt fabriker laver OEM maskiner til andre, uden det betyder ejerskab :-)
                  Last edited by Jack; 2. June 2019, 19:57.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Muenster
                    Lysristet
                    • May 2019
                    • 110

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Ikke for at skuffe dig, så hedder firmaet som ejer Eureka "Conti Valerio srl" det står også på deres side, samt her https://www.european-business.com/co...-srl/portrait/

                    Det er meget normalt fabriker laver OEM maskiner til andre, uden det betyder ejerskab :-)
                    Det ved jeg godt, men jeg har faktisk læst det eller måske snarere hørt det i en af de mange Youtube-videoer om espresso, som jeg har set på det sidste. Jeg tror endda de sagde, at det først er for nylig, Eureka er begyndt at sælge kværne under deres eget navn. Så det er ikke noget, jeg bare digter. Men jeg må da indrømme, at jeg har studset lidt over, at Eureka ikke er nævnt hos Nuova Simonelli, eller rettere: Simonelli Group. De fortæller gladeligt om deres historie, og at de købte Victoria Arduino i 2001 og gjorde det til et førende mærke i luksus-sektoren. Men der er ikke et ord om Eureka. Det ville man jo tro, hvis Simonelli Group ejede mærket. Så du har vist ret, at det er en and, at Nuova Simonelli skulle eje Eureka. I hvert fald ser visse af modellerne meget ens ud i de tre mærker.

                    Click image for larger version

Name:	1-0.jpg
Views:	1
Size:	21,4 KB
ID:	231248

                    Click image for larger version

Name:	mythos-plus-white.jpg
Views:	1
Size:	18,6 KB
ID:	231249

                    Click image for larger version

Name:	MMFC0034.jpg
Views:	1
Size:	21,3 KB
ID:	231250
                    Med venlig hilsen
                    Henrik M., Esbjerg
                    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
                    Eureka Mignon Specialita

                    Comment

                    • scs
                      Mellemristet
                      • Apr 2016
                      • 237

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Syntes bare jeg har hørt, men ved den ikke er så holdbar med lyse riste, den er vel også opbygget i næsten ren plastik?
                      Jeg har haft 3 MK vario gennem hænderne, og der står stadig en her med stålknive til filter. Det er korrekt, at den hovedsageligt er opbygget i plastik omkring en ramme af alu, men det er grundlæggende gode komponenter. Og så er den til at have med at gøre som amatør. Alle dele kan udskiftes uden det kræver finmekaniker eksamen.
                      MEN - det er ikke samme kvalitet som MKs professionelle kværne, og den er (som jeg forstår det), skruet sammen i Taiwan af Baratza. Ja, det er grundlæggende et Baratza produkt, som MK i sin tid købte OEM adgang til da de manglende en entry-level kværn.

                      Den helt store fordel ved Vario (både MK og Baratza) er højden og den kompakte udformning, der gør den venlig i et alm. køkken.
                      _______________________________________________
                      MK Vario - Rancilio Silvia
                      Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                      Comment

                      • Maka
                        Grøn bønne
                        • May 2019
                        • 9

                        #41
                        Lidt specielt (og forvirrende for en nybegynder), at nogle NS og Eureka kværne er identiske.

                        Efter jeres inputs blev jeg enig med mig selv om, at det skulle være en Eureka Mignon eller tilsvarende fra NS kværn, så nu er jeg den stolte og tilfredse ejer af en brugt en af slagsen :-).
                        Så mangler jeg kun maskinen

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af Maka Se indlæg
                          Lidt specielt (og forvirrende for en nybegynder), at nogle NS og Eureka kværne er identiske.

                          Efter jeres inputs blev jeg enig med mig selv om, at det skulle være en Eureka Mignon eller tilsvarende fra NS kværn, så nu er jeg den stolte og tilfredse ejer af en brugt en af slagsen :-).
                          Så mangler jeg kun maskinen
                          Hvor godt Velkommen i kluben, så er du godt igang, husk OPV, Elektros kan leverer den instaleret fra ny imod en lille mere pris, så det kan de andre sikkert også https://www.elektros.it/it/en/elektr..._OSCAR-ii.html
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          Working...
                          X