Vedligeholdelse af NS Oscar II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Muenster
    Lysristet
    • May 2019
    • 110

    Vedligeholdelse af NS Oscar II

    Hej allesammen!

    Dette er mit første indlæg. Jeg faldt over dette forum, da jeg søgte lidt på nettet for at lære mere om kaffe. Jeg har en Nuova Simonelli Oscar II i vores sommerhus. Den er jeg rigtig glad for. Vi bruger masser af mælk i kaffen, og den er bare god til at lave damp. Jeg har lige monteret en OPV fra Kaffemekka i den. I min søgen på nettet er jeg faldet over en teknisk manual, hvor alle reparationer er beskrevet. Der er også beskrevet nødvendig vedligeholdelse hver år og hvert andet år. Nu er den to år gammel. Vi bruger den en hel del, men til gengæld står den som nævnt i sommerhuset. Der er vi jo kun i weekenderne og ferierne, og jeg tror såmænd højst vi er der i lidt mindre end halvdelen af weekenderne. Så vildt mange kilometer har den jo ikke kørt.

    I den tekniske manual står, at man hver år skal skifte brusehoved og gruppepakning (shower screen og gasket, hvis mine oversættelser ikke er korrekte). Før jeg læste manualen havde jeg helt tilfældigt lige bestilt nogle fancy filterkurve og brusehoved fra IMS model BaristaPro med nano-coating og en siliconepakning. Det skulle jo give bedre smag, men det er åbenbart også sliddele. Dem går jeg så og venter på.

    Nu er min maskine jo to år gammel. Ifølge den tekniska manual, skal man hvert andet år også skifte filterkurve og adskillige filtre, kontakter og andre småting inde i maskine. Jeg har lige klippet/klistret delene fra manualen:

    􏰡 Replace group gasket (02280020.C);
    􏰡 Replace shower screen (03000066);
    􏰡 Insert or replace, if necessary, shims under the seal (02060014);
    Replace the pressure switch (09200014);
    􏰡 Replace the steam nozzle seals (05000001);
    􏰡 Replace the steam nozzle closing piston (98008004);
    􏰡 Replace the 2-coffee filter (03000073);
    􏰡 Replace the 1-coffee filter (03000072);
    􏰡 Replace the steam nozzle support seal (02280037);
    􏰡 Replace the nozzle support seal (02280011);
    􏰡 Replace the steam lever piston seals (2 x 02280014);
    􏰡 Replace the steam nozzle seal (02280036);
    􏰡 Replace the unit expansion valve (98120001).

    Mit spørgsmål er, om I andre skifter den slags dele for en sikkerheds skyld med et fast tidsinterval, eller om I bare venter, til maskinen bliver utæt eller ikke virker ordentligt? Og er det virkelig rigtigt, at brusehoved og filterkurve bliver slidte og skal skiftes? De er jo lavet af metal. Jeg kan forstå, at en gummipakning bliver slidt, men jeg har lidt svært ved at forstå, at metal, der bare løber lidt vand igennem, bliver slidt.

    Med venlig hilsen
    Henrik M
    Last edited by Muenster; 15. May 2019, 21:47.
    Med venlig hilsen
    Henrik M., Esbjerg
    Nuova Simonelli Oscar II og Musica
    Eureka Mignon Specialita
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Cool og Velkommen til
    Til cafe brug er det meget normalt at udskifte filterkurven en gang om året, men i et hjemme setup er det ikke nødvendigt, der er vel et livstid forbrug i forhold til cafebrug som laver 200 skud om dagen :-)
    mht. Brugserhoved kan de være svære at få helt rene, uden at skruppe for meget på dem, men kan det rengøres og er det pænt ville jeg heller ikke skifte
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Muenster
      Lysristet
      • May 2019
      • 110

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Cool og Velkommen til
      Til cafe brug er det meget normalt at udskifte filterkurven en gang om året, men i et hjemme setup er det ikke nødvendigt, der er vel et livstid forbrug i forhold til cafebrug som laver 200 skud om dagen :-)
      mht. Brugserhoved kan de være svære at få helt rene, uden at skruppe for meget på dem, men kan det rengøres og er det pænt ville jeg heller ikke skifte
      Det lyder meget fornuftigt. Jeg tror, jeg venter lidt, før jeg skille maskinen ad. Nu kan jeg prøve de IMS-ting, jeg har købt. De skulle jo gavne smagen. Jeg synes nu egentlig, de burde afpasse deres råd om vedligeholdelse efter, at det mere er en maskine til hjemmebrug. En Oscar II er jo ikke ligefrem en professionel maskine. Når man læser råd og vejledninger fra Nuova Simonelli virker det mærkeligt nok som om, de regner med, at alle maskiner nærmest bruges professionelt. Det ligger ligesom i luften, at maskinen bliver tændt om morgenen, hvor man skal gøre den klar, hvorefter den så er tændt hele dagen og jævnligt bliver brugt. Når det så bliver aften, skal man rengøre den og gøre den klar til natten. Sådan bliver de fleste maskiner i hjemmet vel ikke brugt. Jeg kan forestille mig, at de fleste bliver tændt én gang om dagen og laver et par kopper kaffe. Mange maskiner bliver vel ikke engang brugt hver dag.

      Måske er det fordi, italienerne ikke regner med, at almindelige mennesker har en cappuccino-/espressomaskine stående hjemme. Det kan være, det for dem mere er noget, der findes på en café. Eller også er det bare Nuova Simonelli, som jo egentlig mest laver professionelle maskiner. De har jo nærmest kun to maskiner (Oscar og Musica) til hjemmebrug.
      Last edited by Muenster; 16. May 2019, 00:07.
      Med venlig hilsen
      Henrik M., Esbjerg
      Nuova Simonelli Oscar II og Musica
      Eureka Mignon Specialita

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Noget andet mht filterkurve er de ikke har samme gennemløbstid, da hullerne er forskelige, Med Pullman's series876 skal der i hvert fald kværnes noget finere end med et standart filter.
        Hvilken som er bedst, må man prøve sig frem efter, jeg har både IMS, VST, Pullman og standart Quickmill filterkurv, har altid fået bedst resultat med standart filteret.. dog er jeg først begyndt at teste Pullman da det er helt nyt
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Muenster
          Lysristet
          • May 2019
          • 110

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Noget andet mht filterkurve er de ikke har samme gennemløbstid, da hullerne er forskelige, Med Pullman's series876 skal der i hvert fald kværnes noget finere end med et standart filter.
          Hvilken som er bedst, må man prøve sig frem efter, jeg har både IMS, VST, Pullman og standart Quickmill filterkurv, har altid fået bedst resultat med standart filteret.. dog er jeg først begyndt at teste Pullman da det er helt nyt
          Og jeg som troede, de fine "boutique" filterkurve var bedst. Nu siger du, du bedst kan lide standardfilterkurvene. Jeg må vel prøve mig lidt frem og gøre mine egne erfaringer. Det er jo også det, der gør det hele spændende.
          Med venlig hilsen
          Henrik M., Esbjerg
          Nuova Simonelli Oscar II og Musica
          Eureka Mignon Specialita

          Comment

          • Morten Müller
            Administrator
            • Apr 2017
            • 208

            #6
            Personligt når vi taler om 58 mm er jeg mest til en 18 gr kurv fra synesso, og en ims tamper på 58,4 mm som passer perfekt i synesso kurven.

            Rigtig fint værktøj [emoji106]






            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Comment

            • Muenster
              Lysristet
              • May 2019
              • 110

              #7
              Tak for jeres svar. Jeg synes ellers, jeg har været meget rundt på nettet og set tonsvis af videoer på Youtube om espresso og andre kaffedrikke. Alligevel kan I blive ved med at nævne nye begreber og nye mærker af produkter, jeg slet ikke har hørt om. Jeg føler mig virkelig som en begynder.
              Med venlig hilsen
              Henrik M., Esbjerg
              Nuova Simonelli Oscar II og Musica
              Eureka Mignon Specialita

              Comment

              Working...
              X