Evt opgradering fra Mahlkönig Vario

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneSR
    Grøn bønne
    • Dec 2018
    • 9

    Evt opgradering fra Mahlkönig Vario

    Hejsa

    Jeg står ikke umiddelbart i en situation, hvor jeg absolut er nødt til at opgradere, men jeg kan alligevel ikke lade være med at sondere terrænet lidt i tilfælde af, at min Mahlkönig pludselig skulle stå af eller trangen til nyt grej simpelthen bare bliver for stor til at ignorere.

    Langt størstedelen af mine bryg er espressoshots på en Profitec PRO 300. Derudover bliver det til en stempelkande i ny og næ, men det er absolut så sekundært, som det kan være.

    Hvordan ser det nærmeste, logiske step-up fra Mahlkönigen ud, og vil der være nogen væsentlig smagsopgradering at spore? Bemærk at kværntiden er ligegyldig for mig, så de 12-13 sekunder for 18g er helt OK, da jeg sjældent brygger mere end et par shots af gangen. Det er altså udelukkende kvaliteten, der betyder noget.

    På forhånd tak.
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Oprindeligt indsendt af RuneSR Se indlæg
    vil der være nogen væsentlig smagsopgradering at spore? Bemærk at kværntiden er ligegyldig for mig, så de 12-13 sekunder for 18g er helt OK, da jeg sjældent brygger mere end et par shots af gangen. Det er altså udelukkende kvaliteten, der betyder noget.
    .
    Smagsopgradering? - Hvis du spørger mig, vil de færreste kunne smage en opgradering. Men du vil opleve, at du rammer plet oftere, og at den opfører sig uregelmæssigt sjældnere. Vario kan godt skride lidt i indstillingen, og generelt vil en større kværn resultere i mere konsistente resultater. Espressobrygning handler i høj grad om så vidt muligt at fiksere variablerne fra gang til gang. Ift. maskinen handler det om, at den brygger ved samme temperatur og tryk hver gang. I forhold til dig handler det om, at du så vidt muligt har samme rutine - stamper ens, doserer ens osv. I forhold til kværnen handler det om, at den kværner ens fra gang til gang, og at den er nem at justere.

    Når alt holdes så konstant, som man nu engang kan, kan man bedre justere ind, når man ikke rammer plet ved at kværne grovere/finere, op/neddossere eller andet - eller gøre præcis det samme næste gang, når man rammer et skud lige i øjet. Det er mest det, som en god og stor kværn hjælper dig med. Nogle vil sikkert sige, at de kan smage en klar forskel, men jeg tror ofte det bunder i, at de små kværne er sværere at ramme bullseye med end de store. Det er i hvert fald min påstand, når vi taler om langt de fleste hjemmebaristaer

    Hvad er dit budget? Der er rigtig mange dejlige kværne, der er bedre end Vario. Med mindre du elsker at stå og bruge vægt og kæle for din rutine, så vil jeg anbefale en kværn med timer, ligesom Varioen har. Det hjælper til at holde mængden konstant, hvis man ikke gider stå med vægt hver gang.
    Last edited by Jens_Muff; 13. May 2019, 15:32.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • RuneSR
      Grøn bønne
      • Dec 2018
      • 9

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
      Smagsopgradering? - Hvis du spørger mig, vil de færreste kunne smage en opgradering. Men du vil opleve, at du rammer plet oftere, og at den opfører sig uregelmæssigt sjældnere. Vario kan godt skride lidt i indstillingen, og generelt vil en større kværn resultere i mere konsistente resultater. Espressobrygning handler i høj grad om så vidt muligt at fiksere variablerne fra gang til gang. Ift. maskinen handler det om, at den brygger ved samme temperatur og tryk hver gang. I forhold til dig handler det om, at du så vidt muligt har samme rutine - stamper ens, doserer ens osv. I forhold til kværnen handler det om, at den kværner ens fra gang til gang, og at den er nem at justere.

      Når alt holdes så konstant, som man nu engang kan, kan man bedre justere ind, når man ikke rammer plet ved at kværne grovere/finere, op/neddossere eller andet - eller gøre præcis det samme næste gang, når man rammer et skud lige i øjet. Det er mest det, som en god og stor kværn hjælper dig med. Nogle vil sikkert sige, at de kan smage en klar forskel, men jeg tror ofte det bunder i, at de små kværne er sværere at ramme bullseye med end de store. Det er i hvert fald min påstand, når vi taler om langt de fleste hjemmebaristaer

      Hvad er dit budget? Der er rigtig mange dejlige kværne, der er bedre end Vario. Med mindre du elsker at stå og bruge vægt og kæle for din rutine, så vil jeg anbefale en kværn med timer, ligesom Varioen har. Det hjælper til at holde mængden konstant, hvis man ikke gider stå med vægt hver gang.
      Ja, det var kluntet formuleret. Jeg antog at regelmæssighed = smagsforbedring.

      Jeg er med tiden blevet ret minutiøs og kværner udelukkende efter vægt, hvorfor eksempelvis Mahlkönigens (og en eventuel opgraderings) timer er ret ligegyldig.
      Angående Mahlkönigen så oplever jeg også - som du nævner - at den ikke altid er voldsomt konsistent, hvilket selvfølgelig til tider går ud over shottet.

      Mht. budget, så har jeg ærlig talt ikke tænkt så meget over det, da det hele stadig er en ret hypotetisk situation. Men som nævnt, så søger jeg egentlig bare den nærmeste opgradering fra min nuværende. Jeg forestiller mig dog næppe, at jeg kommer til at spendere mere end 6-7k for den, når tiden kommer, så alt derunder.

      Tak for svaret, i øvrigt.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Hvad med at prøve Niche Zero? mange er helt oppe at køre over den, jeg har den som reserve kværn nr 2, syntes da også den er okay som i meget okay til prisen
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • RuneSR
          Grøn bønne
          • Dec 2018
          • 9

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Hvad med at prøve Niche Zero? mange er helt oppe at køre over den, jeg har den som reserve kværn nr 2, syntes da også den er okay som i meget okay til prisen
          http://www.espressobar.dk/forums/sho...gelsk-SD-kværn
          Den ser interessant ud. Har du fået yderligere erfaringer med den, eller er indtrykket stadig det samme? Umiddelbart virker jeres eneste ankepunkt til at være problemet med meget lyse riste, hvilket ikke burde blive en issue for mig, da jeg næsten altid rister forholdsvis mørkt til espresso.

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af RuneSR Se indlæg
            Den ser interessant ud. Har du fået yderligere erfaringer med den, eller er indtrykket stadig det samme? Umiddelbart virker jeres eneste ankepunkt til at være problemet med meget lyse riste, hvilket ikke burde blive en issue for mig, da jeg næsten altid rister forholdsvis mørkt til espresso.
            Da jeg skrev i tråden, havde kværnen kun kørt en halv pose gamle bønner.. før jeg udsatte den for clevers lyse ;-) jeg syntes det blev bedre selv med de lyse, de helt lyse friske skulle også kværnes ultra fint, ikke mange kværne kan være med der :-)
            Jeg er tilfreds med den (det er min rejse kværn) har man først haft "single doser" er det svært at vende tilbage til en hopper kværn og kaffe spild

            Men jeg mener stadig som jeg skrev i den anden tråd, forvent ikke en high end kværn til +15k
            Last edited by Jack; 13. May 2019, 21:11.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • RuneSR
              Grøn bønne
              • Dec 2018
              • 9

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Da jeg skrev i tråden, havde kværnen kun kørt en halv pose gamle bønner.. før jeg udsatte den for clevers lyse ;-) jeg syntes det blev bedre selv med de lyse, de helt lyse friske skulle også kværnes ultra fint, ikke mange kværne kan være med der :-)
              Jeg er tilfreds med den (det er min rejse kværn) har man først haft "single doser" er det svært at vende tilbage til en hopper kværn og kaffe spild
              Det lyder helt sikkert lovende. Tak for tippet - den er skrevet bag øret

              Edit: jeg har læst lidt om den på home-barista.com, hvor en bruger skrev følgende:

              Some final conclusions:

              The Niche did unbelievably well in this session and held its fort against a vastly different, more expensive grinder (the dear of the current coffee trend).

              The Niche was really easy to dial in, and the minimal retention makes dialing in a cinch. Even when I was in a completely foreign environment with an unfamiliar machine, I was able to dial in the Niche to the target brew ratio within 3 attempts (often 1-2).

              The holy grail in espresso is arguably to achieve consistency. In this regards, without a doubt, the extractions from the Niche Zero grinder were consistent enough throughout the session. When pulling the consecutive shots for blind tests, I was fully expecting having to re-pull some of the shots (in case the extraction time was different/off), but that was not the case at all. For reference, the workflow I've used was to grind into the provided cup, pour the grind into the basket using a funnel, WDT and tamp.

              Last but not least, for average (or even advanced-level) home baristas, I do see the Niche Zero as being a more than adequate grinder : with its easy work flow for single dosing, approachable price-tag, consistency in performance and excellence in taste quality. If the manufacturer is able to keep up the quality and the Niche can maintain its performance reliably for at least 5 years, I don't think it's a stretch to call the Niche Zero a game-changer for home barista/consumers.
              Last edited by RuneSR; 13. May 2019, 21:16.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Enig i den er nem at ha med at gøre, men det tror jeg de fleste (af de få) SD kværne er og i 5k klassen er der vist ikke noget som følger med og slet ikke en single doser, jeg var glad for Obel Mito (bygget som en hign end) men mit bønnespild var højt
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                Working...
                X