Oscar taber tryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ollebolle
    Lysristet
    • Mar 2010
    • 53

    Oscar taber tryk

    Hej allesammen
    Jeg har for nyligt købt en Oscar brugt, der skulle reppes lidt. Det er blevet gjort, men den driller en smule.

    Når jeg trækker et skud, tager det noget tid, ca 10-13sek, før skuddet begynder, og efter det har løbet langsomt i ca 5 del, stopper det igen. Nogle gange holder den skuddet kørende med den intermitterende pumpelyd. Men for det meste stilner pumpen når trykket er opbygget, og forbliver stille.

    Hvis jeg stopper skuddet, lader 3vejs ventilen smide trykket, og starter igen på samme skud, kommer der fint flow.

    Der kommer damp fra hovedet når den er varm, men der stopper efter et 4-5sek flush.

    Portafilteret er vådt når det har stået tomt og maskinen er tændt i løbet af dagen.

    Jeg kører Riccos Dolce espresso og har afprøvet formaling og dosering af forskellige størrelser.


    Der skulle være nyere varmelegeme, 3 vejs ventil og så har jeg lige skiftet kontraventilen.

    Jeg har afkalket (sideliggende) af nogle omgange, til jeg synes urenhederne blev minimale.


    Er der nogen der har et bud på hvilken retning jeg skal kigge for at få et sammenhængende skud?


    God søndag
    Mvh Oliver

    Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
    Last edited by Ollebolle; 28. April 2019, 13:02.
  • Ollebolle
    Lysristet
    • Mar 2010
    • 53

    #2
    BTW så har jeg haft 3vejsventilen ude, og der var ingen tegn på snavs. OG der kom fint vand af hullet i siden af "bryghalsen" hvor ventilen er monteret, når jeg tændte for bryggeknappen...

    Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Pumpen SKAL blive stille(ikke lydløs) når trykket er opbygget,
      Hvilken kværn bruger du, og hvad er standen på knivene ??

      HVIS du tilfældigvis ligger inde med et pressurized filter, så prøv at lave et skud med det,,UDEN kaffe i ,, se om flowet også der stopper

      Det kunne lyde som om du kvæler skuddet, dvs at når kaffen kommer under tryk,, helt lukker af

      Gætter jeg rigtig hvis jeg gætter at den ingen eftermonteret opv har på brygsiden ?
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Ollebolle
        Lysristet
        • Mar 2010
        • 53

        #4
        Jeg har tidligere haft samme model maskine og aldrig oplevet dette.

        Nyeste er, at den i dag strejker med udelukkende damp ud af gruppehovedet når jeg aktiverer bryggeknappen. Og pumpen lyder som hvis der hvis man bryggede eller backflushede, selvom jeg ikke havde bryggeren aktiveret.

        Efter en halv times tid hvor den var slukket, tændte jeg igen, og så lukkede den vand ind, som var den blevet tømt. Og det var den ikke.

        Jeg bruger Vario kværn og bladene ser fine ud.

        Og nej, ingen opv.

        Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
        Last edited by Ollebolle; 29. April 2019, 16:02.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Du skriver
          xxxxxxxxxxxx
          Nyeste er, at den i dag strejker med udelukkende damp ud af gruppehovedet når jeg aktiverer bryggeknappen. Og pumpen lyder som hvis der hvis man bryggede eller backflushede, selvom jeg ikke havde bryggeren aktiveret.
          xxxxxxxxxxxx

          et eller andet er ikke skrevet som det sker
          du skriver at du har pumpen kørende, at at du ikke har pumpen kørende ??

          Men jeg går ud fra at du aktiverer bryg, men at der så ikke kommer vand ud IMENS pumpen kører, dog kommer der damp ud
          er dette korrekt ?

          Hvis ja, så kan det være at hx delen tømmes via en utæt trevejs ventil , eller en defekt eller forkert monteret tilbageslags ventil, elller begge dele
          ELLER opvèn på siden af bryghovedet , eller alle tre dele
          prøv at se om du kan få slangen over i et glas, så kan du se om vandet ender der
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Ollebolle
            Lysristet
            • Mar 2010
            • 53

            #6
            Tusind tak for at hjælpe med fejlfindingen

            Du har ret, det lyder lidt kryptisk. Men ikke desto mindre var det sådan, at da et skud gik helt i hårdknude og der kun kom damp ud, kørte pumpen selv når bryggeren ikke var aktiveret. Det stoppede ved at jeg slukkede maskinen og lod den stå en halv times tid, hvorefter den tog en stor portion vand ind da jeg tændte igen. -det er dog kun prøvet den ene gang, men tænkte det måske kunne være relevant.

            Jeg har haft pillet 3 vejsventilen ud og tjekket (efter bedste evne) om den så hel og uskadet ud. og den burde være relativt ny.
            Kontraventilen er helt ny, hvilken jeg har monteret. Hvordan kan den være monteret forkert? den er leveret fra KM samlet, så går ud fra den er som den skal være...

            OPV'en på siden af bryghovedet?

            Hvilken slange skal jeg forsøge at få i et glas vand?


            Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
            Du skriver
            xxxxxxxxxxxx
            Nyeste er, at den i dag strejker med udelukkende damp ud af gruppehovedet når jeg aktiverer bryggeknappen. Og pumpen lyder som hvis der hvis man bryggede eller backflushede, selvom jeg ikke havde bryggeren aktiveret.
            xxxxxxxxxxxx

            et eller andet er ikke skrevet som det sker
            du skriver at du har pumpen kørende, at at du ikke har pumpen kørende ??

            Men jeg går ud fra at du aktiverer bryg, men at der så ikke kommer vand ud IMENS pumpen kører, dog kommer der damp ud
            er dette korrekt ?

            Hvis ja, så kan det være at hx delen tømmes via en utæt trevejs ventil , eller en defekt eller forkert monteret tilbageslags ventil, elller begge dele
            ELLER opvèn på siden af bryghovedet , eller alle tre dele
            prøv at se om du kan få slangen over i et glas, så kan du se om vandet ender der

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Kontra ventilen er lavet så vandet har frit løb den ene vej, men blokerer den anden vej

              på siden af bryghovedet , modsat trevejs ventilen, der sidder der en opv, den lader den lille bitte smule vand ud af hx kredsen, som opvamningen skaber
              Uden den ville din hx kreds dø, med mindre du er heldig at plastik delen i den originale kontra ventil dør, dette er dog ingen garanti, da der også sidder en kontra ventil i pumpen

              Hvis opven er tilkalket, så kan det ha slået din originale kontra ventil ihjel, evt også ventilen i pumpen
              Lækker den, så koger din hx kreds tør og der vil til at starte med kun komme damp ved et skud eller flush

              Ang at pumpen kørte af sig selv, det kan være så simpelt, som at den lige skulle fylde lidt vand i steam kedlen



              Her lidt ;o) PLIGTLÆSNING til alle der har eller overvejer at købe en Oscar

              Do it yourself repair Oscar Nuova Simonelli coffee machine
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Ollebolle
                Lysristet
                • Mar 2010
                • 53

                #8
                Ok. Det giver mening.
                I og med det er en ny kontraventil, af metal slagsen, må man gå ud fra, at den er i orden.

                Problemet med at det kun er damp der bliver lukket ud ved bryg eller flush, har jeg kun oplevet efter maskinen har stået tændt længe (4+timer).

                Hvis den kontraventil i pumpen er gået, vil det så kunne resultere i, at trykket pumpen leverer bliver lavere? for det oprindelige problem, før dampmissæren indtraf, var, at de første par sekunder af ekstraktionen går ok, hvorefter det går over til at blive dryp. Hvis man så stopper bryg og starter igen så snart 3vejs ventilen har lettet trykket, flyder det for det meste ganske godt igen, for det meste i overkanten, indtil der er gået 5 sekunders tid, hvorefter den drypper igen.

                Jeg har trawlet elektros siden du linker til igennem, men synes kun jeg har været de ting igennem de nævner ift problematikken.

                Hvis det er den i pumpen der er gået, kan den så skiftes, eller skal der ny pumpe på?

                Comment

                • Ollebolle
                  Lysristet
                  • Mar 2010
                  • 53

                  #9
                  Er nu gået i gang med den helt store afkalker. Har skildt maskinen ad og kedlen og rør ligger og bader.
                  Ved gennemskylning var der en masse kalkflager og andet godt der røg med ud, men egentlig så selve kedlen og rørene ok ud. Havde forestillet mig det værre.
                  Thermofrakken til kedlen var meget porøs, og vil skyde på at halvdelen lå tilbage på køkkenbordet som drys.
                  Hvad kan man bruge til at pakke den lidt ind igen? Skal man købe en ny frakke, eller er der et cowboytrick der kan gøre arbejdet for en billigere penge?

                  Og er der noget man skal være opmærksom på, når man samler igen, udover at gøre samlinger tætte og samle det rigtigt[emoji23]

                  Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                  Comment

                  • Ollebolle
                    Lysristet
                    • Mar 2010
                    • 53

                    #10
                    Nu er maskinen samlet, efter et ordentligt bad og grundig gennemtjekning af alle fremkommelige dele.
                    Der er kommet opv på, så kan man jo se lidt på hvordan flowet kører.

                    Jeg har taget en lille video af hvordan det ser ud med et blindfilter på. Efter min logik, skal flowet ikke blive mindre når trykket er opbygget.



                    Det ser ikke ud til, at der er noget der slipper ud fra hverken 3vejsventil eller opv'en på siden af bryghovedet.
                    3vejsventilen og kontraventilen er nye begge to...

                    Giver det mening at kigge i retning af pumpen?
                    Eller er der noget jeg har overset?

                    Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Den slange vi ser ,, hvor kommer den fra ?
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Ollebolle
                        Lysristet
                        • Mar 2010
                        • 53

                        #12
                        Det er tilbageløbet/overskuddet fra opv'en.

                        Der er så opstået endnu en udfordring. Nemlig at vandpåfyldnings lampen lyser konstant, trods masser af vand. Jeg har fulgt elektros, men intet har hjulpet.



                        Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                        Comment

                        • Ollebolle
                          Lysristet
                          • Mar 2010
                          • 53

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Ollebolle Se indlæg
                          Det er tilbageløbet/overskuddet fra opv'en.

                          Der er så opstået endnu en udfordring. Nemlig at vandpåfyldnings lampen lyser konstant, trods masser af vand. Jeg har fulgt elektros, men intet har hjulpet.



                          Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
                          Problemet med led'en for vandpåfyldning er smuttet over natten.

                          Trykket er desværre stadig tilstede[emoji849]

                          Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Hvis den ikke får vand, er det klart at trykket falder
                            check slangen fra pumpen og tilbage til vand tanken, noget kunne tyde på at problemet ligger der et sted

                            Vandtanken kan drille , hvis den ikke er sat ordentlig fast , og/eller der kan være skidt i systemet,
                            Så trækker den lidt vand , men blokaden bliver suget op og gennemgangen
                            så stopper man pumpen, og blokaden falder væk, repeat repeat ;o(
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Ollebolle
                              Lysristet
                              • Mar 2010
                              • 53

                              #15
                              Hele systemet fra pumpen var blevet tjekket, så det sidste der måtte være var pumpen, blev min slutning.

                              Der blev bestilt pumpe og materialer til manometer som kom i dag.

                              Linket er taget før pumpen blev skiftet, og viser hvordan trykket falder når der egentligt blev skruet op på opv'en. Kunne ca indstilles til at blive på 8 bar, men meget "shaky". Når den blev skruet højere op, faldt den markant. -måske kontraventilen på pumpen var blevet træt, og pumpen dermed kæmpede mod sig selv...


                              Efter ny pumpe blev monteret spiller den perfekt, og med et helt roligt og stabilt justerbart tryk.
                              Og med markant bedre kaffe til følge[emoji108]
                              Den står langt mere stabilt i trykket end min gamle Oscar når man justerede den. Så måske pumpen bare kan blive træt, uden at give helt op.

                              Så hvis nogen oplever det samme, og hele systemet er renset, og diverse ventiler tjekket, så skal man måske kigge i retning af pumpen.

                              Tak for hjælp til at komme ud på den anden side. Glæder mig til morgenkaffe[emoji4]

                              Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X