2019 risterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • danielbrink
    Lysristet
    • May 2016
    • 65

    2019 risterier

    Hej Espressobar,

    Jeg synes, at det er de samme 5-6 risterier, der går på runde herhjemme. Jeg mangler inspiration!

    Kan vi starte en 2019-tråd, hvor vi deler anbefalelsesværdige risterier med hinanden – og gerne med en specifik anbefaling på en kaffe og måske note om, hvordan de rister?

    Jeg starter. En af mine store favoritter sidste år var Bonanza Coffee fra Berlin. De rister lyst. Jeg kan især anbefale deres Sasaba fra Etiopoen, der næsten smager af jordbærmilkshake i mælk
    Daniel Brink

    Kees van der Westen Speedster med Idro-Matic
    Mahlkönig K30 Vario WBC
    PUQpress
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    2019 risterier

    Jeg tror forklaringen er at en del rister selv (bønneklubbe medlemmer) andre er så indenover og købe fra disse. Mit billede er den resterende del køber brodparten fra danske risterier og måske en smule fra nabolandende.

    Der er ikke sket voldsomt meget her de seneste år. Det er stadig i høj grad de samme risterier i både ind og udland. TALOR & JØRGEN er en af de få nye interessante i klassen.

    Der hvor der ligesom rykker er i det gamle østeuropa og Frankrig, i England, Tyskland, Sverige og Danmark er det stadig meget de gamle kendte, over en bred kam.

    Ps. Jeg vil nu ikke sige Bonanza rister lyst, de gange jeg har fået har det ligget med en udvikling over 20% er mit gæt.

    Men jeg kan nu snildt komme på en 20stk [emoji23]
    Last edited by malling; 26. March 2019, 00:42.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Fortiden er jeg glad for www.clevercoffee.dk selv deres nye Simply Good Coffee, som jeg syntes er en god allround bønne, syntes deres Etiopiske som de har haft det sidste halve år har været gode, specelt Hunkute som de desværre ikke har mere af :-)


      Men en som har rykket er Koke fra berlin http://shop.roeststaette.de/kaffee/espresso/194/koke
      den har jeg købt de sidste par gange hvor jeg har været forbi Berlin, dog syntes jeg smags vinduet er lille, bedst på ca 7 dagen og ikke så god ca 3 uger efter rist, det har været svært at købe frisk ristet på det lille risteri, sidst var poserne 2 uger efter rist, så der blev det kun til en 250g pose. men en lækker bønne på 7 dagen hvor den peaker, de anbefaler en bryg tid på 35 sek ved 9bar, hvilket også passer fint med hvordan jeg selv har brygget den, jeg vil ikke anbefale at købe deres kaffer online, da jeg har set hvordan de pakker, de går ikke så meget op i dato og tager de yderste fra hylden til deres online kunder, sikke en skam :-)

      Click image for larger version

Name:	koke.jpg
Views:	1
Size:	20,0 KB
ID:	231208
      This coffee is produced by small scale growers in Koke, a small district in the northeastern part of the Yirgacheffe region, one of the most mountainous areas of the region. Indigenous coffee varietals, elevation and soil composition contribute to the sweetness, acidity and complex flavors found in Koke coffee.

      Herkunft
      Koke, Yirgacheffe, Gedeo Zone, Äthiopien

      Details
      Varietät: Heirloom
      Aufbereitung: Natural (trocken aufbereitet)
      Höhenlage: 2100 Meter
      Erntezeit: Februar

      KOKE
      Seasonal Espresso

      Smags Noter
      Jordbær, Ananas, Vanille

      -----------------------

      Næste bønne på ønskelisten som jeg glæder mig til er "Muruta – Burundi" fra clever https://clevercoffee.dk/produkt/kaffe/muruta-burundi/
      Last edited by Jack; 26. March 2019, 14:09.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Sonder
        Lysristet
        • Mar 2017
        • 89

        #4
        Jeg vil gerne smide Gardelli fra Bologna i puljen.

        Deres Mzungu Project fra Uganda. Cupping score på 92.5 (93.5 i efteråret)
        Noget af det bedste jeg har smagt. Noter af kirsebær, kiwi og chokolade (da jeg købte i efteråret var der også noter af rom, hvilket smagte ret meget igennem. Det er dog en anden høst nu.)

        De har billig fragt når man køber 1 kg+.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Jeg vil gerne tilføje "Muruta – Burundi" fra clever https://clevercoffee.dk/produkt/kaffe/muruta-burundi/

          Det er den bedste bønne som jeg har smagt inden for det seneste år, uha den er god her 6 dage efter rist

          Click image for larger version

Name:	IMG_4717w.jpg
Views:	3
Size:	43,0 KB
ID:	231209
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • kidcaffeine
            Espresso
            • Sep 2016
            • 585

            #6
            Oprindeligt indsendt af Sonder Se indlæg
            ...
            Deres Mzungu Project fra Uganda
            ...
            Fun fact, Mzungu er slang for en hvid person i Uganda (og sikkert også andre steder)
            Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
            Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
            Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

            Comment

            • HenrikP
              Master Brewer
              • Jul 2008
              • 1593

              #7
              En god måde at udvide sin horisont er at tegne abb hos Bean Bros, hver måned får man 1, 2 eller 3 poser fra en ny rister rundt om primært i Europa, det er lidt dyrt, men det har været med til at åbne øjnene for nye risterier.




              Sent from my iPad using Tapatalk
              Henrik Palshøj

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Ku da også være hyggeligt hvis nogen lavede et Risterier-udsprunget-af-Ebar abonnement :-D

                Hvor mange har vi ?

                Kristian K og Grinderman har Kristians Kaffe
                Lav har KaffeRist
                CleverCoffee starte af Frello og Rallen - så vidt jeg forstår er Rallen ikke med længere, men så er Lindy hoppet ind i stedet
                Bo startede Holy Bean

                Der må være flere fra gennem tiden ... hvis man skal regne sådan at folk har været aktive her, før de startede risteri. Jeg ved ikke om dem bag Coffee Collective var aktive her før de startede ?
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Ku da også være hyggeligt hvis nogen lavede et Risterier-udsprunget-af-Ebar abonnement :-D

                  Hvor mange har vi ?

                  Kristian K og Grinderman har Kristians Kaffe
                  Lav har KaffeRist
                  CleverCoffee starte af Frello og Rallen - så vidt jeg forstår er Rallen ikke med længere, men så er Lindy hoppet ind i stedet
                  Bo startede Holy Bean

                  Der må være flere fra gennem tiden ... hvis man skal regne sådan at folk har været aktive her, før de startede risteri. Jeg ved ikke om dem bag Coffee Collective var aktive her før de startede ?
                  Syntes det er lidt uden for trådens tropic

                  Men TCC er stiftet i 2007 hvor ebar også gik i luften, Peter Dupont fra TCC har været med fra starten på ebar, sin profil (peter D) ikke mange post, men nogen stykker

                  Syntes det er et godt intativ af Daniel Brink, med trådens formål, jeg har det selv lidt på samme måde og går nogen gange lidt død i de risterier som jeg køber fra, selv om jeg ofte besøger nye rundt omkring, syntes altid det er et sats at købe fra et nyt sted, så alt inspiration er velkommen her
                  Last edited by Jack; 13. October 2019, 12:26.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • HenrikP
                    Master Brewer
                    • Jul 2008
                    • 1593

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Syntes det er lidt uden for trådens tropic

                    Men TCC er stiftet i 2007 hvor ebar også gik i luften, Peter Dupont fra TCC har været med fra starten på ebar, sin profil (peter D) ikke mange post, men nogen stykker

                    Syntes det er et godt intativ af Daniel Brink, med trådens formål, jeg har det selv lidt på samme måde og går nogen gange lidt død i de risterier som jeg køber fra, selv om jeg ofte besøger nye rundt omkring, syntes altid det er et sats at købe fra et nyt sted, så alt inspiration er velkommen her
                    Tideliger var Klaus Thomsen fra TCC også aktiv på ebar


                    Sent from my iPad using Tapatalk
                    Henrik Palshøj

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af HenrikP Se indlæg
                      Tideliger var Klaus Thomsen fra TCC også aktiv på ebar


                      Sent from my iPad using Tapatalk
                      Det er da rigtigt, hans profil navn hedder noget så orginalt som : klaus

                      Vi har også Anders med kaffeclausen, hans profil hedder : www.kaffeclausen.dk
                      Last edited by Jack; 13. October 2019, 12:38.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Dennis toft christensen
                        Grøn bønne
                        • Apr 2016
                        • 34

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        Det er da rigtigt, hans profil navn hedder noget så orginalt som : klaus

                        Vi har også Anders med kaffeclausen, hans profil hedder : www.kaffeclausen.dk
                        Og KaffeClausen er blevet udvidet til et ApS. UT og Kristian (Kredetor) er blevet medejere af KaffeClausen Aps. Anders solgte sin 1kg Toper til Simon som så har stsrtet https://nord-roastery.com/
                        Vi har købt en 12kg Probat. Risteriet er flyttet fra Risskov og til Hørning. I kan desværre ikke læse mere på hjemmeside da der er ved at blive lavet en ny. Til info kan jeg oplyse at vi rister lys/mellemristet.
                        Både Kredetor og jeg startede med at købe grønnebønner af Anders og ristede dem i ovn. Så lidt af et spring at gå fra ovn til 12kg rister.

                        Comment

                        • Mahler85
                          Grøn bønne
                          • Apr 2014
                          • 13

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af danielbrink Se indlæg
                          Hej Espressobar,

                          Jeg synes, at det er de samme 5-6 risterier, der går på runde herhjemme. Jeg mangler inspiration!

                          Kan vi starte en 2019-tråd, hvor vi deler anbefalelsesværdige risterier med hinanden – og gerne med en specifik anbefaling på en kaffe og måske note om, hvordan de rister?

                          Jeg starter. En af mine store favoritter sidste år var Bonanza Coffee fra Berlin. De rister lyst. Jeg kan især anbefale deres Sasaba fra Etiopoen, der næsten smager af jordbærmilkshake i mælk
                          Hej Daniel

                          Prøv at tage et kig på https://risteri-index.dk/ det er en oversigt over de fleste micro risterier i DK, så du kan nok finde noget inspiration her )

                          Mvh Simon

                          Comment

                          Working...
                          X