Temperatur, Rocket Appartamento, bat-termometer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ole
    Lysristet
    • Jun 2008
    • 91

    Temperatur, Rocket Appartamento, bat-termometer

    Hej

    Jeg er lidt i tvivl omkring temperaturen på min Rocket Appartamento (HX maskine med nogenlunde samme indmad som giotto, men fylder lidt mindre). Jeg har installeret et “bat device”.
    Som oftes når maskinen har været i ro en times tid er temperaturen 95-97 grader. Indimellem når den f.eks. Har stået en hel dag kan temperaturen være 90-91 grader. Jeg ser dog ikke sammenhæng eller mønster ift. hvor længe den har stået eller hvor meget jeg har brygget? Hvorfor dykker temperaturen sådan på nogle tidspunkter og ikke andre?

    Jeg plejer som regel ved bryg hvor temperaturen står på 96-97 grader at flushe rigeligt. Det leder umiddelbart til at temperaturen stiger, men så efter et minut eller to falder til omkring 94-95 hvor jeg så brygger (med tanken om at et par minutter skulle lede til at den reelle brygtemperatur er omkring 92-93.

    Hvad siger i? På forhånd tak.
    Vedhæftede filer
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)
  • holberg19
    Lysristet
    • Jan 2016
    • 135

    #2
    Jeg har en Appartamento.

    Af de grunde du er inde på, har jeg ikke anskaffet et device, der giver temperatur-info. Jeg ved det vil forvirre mig mere end det gavner. Andre er glade for det og kan ikke leve uden fordi det fungerer for dem.

    Har rodet en del med bryggetemparaturen og er blevet forvirret for hver gang. Så jeg besluttede mig for at justere pressurestaten så et langt flush var påkrævet. Dvs. varmere bryggevand. Så skruede jeg løbende ned indtil kaffen blev mærkbart mere sur. Så justerede jeg lidt den anden vej og siden har jeg ikke rørt pressurestaten.

    Da jeg ikke har været i stand til at finde en rød tråd i smagen som funktion af temperaurændringer har jeg blot fokuseret på at finde den temperatur hvor jeg skal flushe mindst uden espresso bliver sur pga. lav temperatur og så i øvrigt glædet mig over at mine smagsløg ikke er særligt nuancerede

    Så kan jeg bruge mere tid på at rode med formalingen og distribution, som jeg synes påvirker smagen mærkbart.

    Så mit input til dig er - sælg dit device og flush indtil vandet ikke koger fra gruppehovedet. Måske har du én variabel mindre at bekymre dig om i din kaffebrygning.

    Comment

    • Riis87
      Lysristet
      • May 2018
      • 125

      #3
      Jeg kan ikke svare på din problemstilling, Ole, men jeg er egentlig lidt overrasket over den for er det ikke netop den det type maskiner slår sig op på? At temperaturen på bryghovedet er meget konstant.
      Venligst
      Riis87

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af Riis87 Se indlæg
        Jeg kan ikke svare på din problemstilling, Ole, men jeg er egentlig lidt overrasket over den for er det ikke netop den det type maskiner slår sig op på? At temperaturen på bryghovedet er meget konstant.
        Tænker du ikke i virkeligheden på, at E61 er nogenlunde stabil i temp. _under_ ekstraktion pga. stor varmekapacitet? Hvor stabil temp. ellers er, må vil afhænge af reguleringen af varmeelementet, flow gennem hovedet (dvs forbrug).
        NB: har aldrig ejet en E61 ;-)
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Riis87
          Lysristet
          • May 2018
          • 125

          #5
          Jo, det har du selvfølgelig ret i. Men havde egentlig tænkt at temperaturen ville være den samme (og dermed også outputtet --> shottet) uanset om maskinen har stået i 45 minutter eller i 3 timer og været tændt. Og havde også tænkt at temperaturen er den samme ved første shot som ved fjerde shot hvis man laver dem umiddelbart efter hinanden.
          Venligst
          Riis87

          Comment

          Working...
          X