Afkalkning af DB maskiner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaekko
    Grøn bønne
    • Oct 2007
    • 17

    Afkalkning af DB maskiner

    Efter mange år med en E61 HX maskine, som jeg selv afkalkede med mellemrum, er tiden inde til at købe nyt og jeg overvejer at skifte til en DB. Jeg bor i Kbh hvor vandet er hårdt og regner med at afkalkning, trods filterkander og kalkfilter på slangen, nok bliber nødvendigt. Hvad gør I DB-ejere? Får afkalket professionelt eller minimerer kalk i vandet? Eller er der nogen, der afkalker selv?
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Man gør selvfølgeligt sig selv en tjeneste ved at minimere kalk i vandet, der bruges. :-) Som du antyder, er det nemmest at investere en rimelig indsats i at starte med at minimere kilden til problemet.

    Selvom flere forhandlere og teknikere skriver, at afkalkning af DB kræver professionel ekspertise, kan jeg ikke se, at det er meget mere udfordrende på en DB.
    • Brygdelen ved du tilsyneladende allerede, hvordan man afkalker: opløsning med lav pH i tanken (indbygget eller suge fra ad hoc dunk), N x (flush + pause). Rent vand i tanken, N x (flush + pause).
    • Hvis du vælger en DB med taphane til varmt vand fra steamkedlen, er princippet fuldstændigt det samme ved dampdelen; du bruger bare hanen til at udskifte vandet i kedlen efter pauserne. Hvis din DB ikke har hane til varmt vand, skal man selv åbne kedlen et passende sted for at få den tømt efter hver pause. Det er bestemt overskueligt men kan måske afskrække nogle.

    NB: jeg går ud fra, at du spørger til en rutine-afkalkning og ikke en mere dybdegående, hvor maskinen komplet adskilles i enkelt-dele, der nedsænkes i bad med lav pH. Her mener jeg dog stadig, at de to maskin-koncepter er nogenlunde sammenlignelige i besvær.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • alfaekko
      Grøn bønne
      • Oct 2007
      • 17

      #3
      Tak for godt svar. Jeg kunne heller ikke selv gennemskue, hvorfor det skulle være så meget sværere på en DB. Sidespørgsmål. Hvis en DB har tappehane til varmt vand, kan man så antage at vandet altid kommer fra kedlen til damp?

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af alfaekko Se indlæg
        Sidespørgsmål. Hvis en DB har tappehane til varmt vand, kan man så antage at vandet altid kommer fra kedlen til damp?
        Det er en god antagelse. :-)
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Oprindeligt indsendt af alfaekko Se indlæg
          Tak for godt svar. Jeg kunne heller ikke selv gennemskue, hvorfor det skulle være så meget sværere på en DB. Sidespørgsmål. Hvis en DB har tappehane til varmt vand, kan man så antage at vandet altid kommer fra kedlen til damp?
          Der findes nogle med en hx del der leverer varmt vand, så er det friskt vand, og de kan evt sættes til at blande det med koldt vand så en given ønske temperatur opnåes, men det er ikke noget jeg har set i en hjemme maskine
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          Working...
          X