Etiopiske kaffer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Etiopiske kaffer

    Jeg har i mange år fulgt med i markedet for grønne bønner. Altså, der hvor risterierne køber ind. Jeg driver ikke selv et risteri, men har sourcet kaffer til Bønneklubben.

    For nylig lagde Nordhavn Coffee Roaster lokaler til en cupping med det schweitziske firma Algrano. De er ikke en regulær bønneimportør som fx Nordic Approach. De indkøber ikke selv kaffe, som de har på lager. De connecter bare små risterier med små kaffefarmere. De sætter en dato for at bestillinger af ny høst fra et land - og fylder så containere op med bestillinger, så man deler fragt til Europa.

    Aktuelt var det ny høst af etiopiske kaffer. Vi var 3 fra Bønneklubben, som deltog.

    Der var 6 etiopiske kaffer. Alle fra Lima-området i Jimma-regionen (så vidt jeg forstod). Alle washed. Jeg er glad for at orienterer mig. Og især Etiopien har så stor variation i smagen, så der er meget at udforske.

    En anden ting, jeg også fokuserede på i denne cupping, var variationen indenfor en kaffe. Nogle kaffer er meget ens: samme botaniske variant - og meget ens i størrelse og stort set uden defekter, osv. Men etiopiske kaffer er typisk meget mixed: bot. varianter, størrelse, farve ...

    På det her cuppingbord var der lavet 3 kopper med hver kaffe. Trods at det var samme rist, ku jeg tydelig smage forskel på de tre. Jeg diskuterede også forskellene med andre: nogle gange ku jeg smage et problem (en defekt) i smagen, som de ikke kunne (heldige dem).

    I øvrigt: traditionelt vurderer man omfanget af smags-defekter i en kaffe ved at lave 5 cupping kopper af samme lot/parti. Hvis der er defekt smag i en kop, er omfanget omkring 20%. Hvis der er defekt smag i 4 kopper er omfanget omkring 80 %.

    Og så var det interessant fordi det var ny høst. Etiopien høster her fra nov til januar. Det her kaffe var høstet i start-december. Så skal det processes og tørres langsomt over 1 måned. Så skal samples sendes med fly. Og Algrano sample-rister. Aldrig før har jeg smagt så frisk høst: 2 måneder fra høst. Der var noget friskt træ over smagen. Constatine fra Algrano (tidl rister hos Bonanza i Berlin) fortalte, at når man rejser til kaffelande i høst-tiden og smager på kaffe, så er smagen endnu mere sådan. Bønnerne har godt af at lagre.

    Min favorit på bordet var Idido (omdøbt til den binære kaffe af Jacob Frankel, fordi det stod med store bogstaver: IDIDO). Jacobs favorit var Nano Challa. Det var min nr 2. Og hans nr 2 var Idido.
    Last edited by Kaffe T; 23. February 2019, 09:57.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Wiingreen
    Grøn bønne
    • Aug 2018
    • 12

    #2
    Hvor køber man de bønner du snakker om der.

    Er selv stor fan af Etiopien. Og er blevet lidt kræsen med hvad jeg køber.

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      fejl sorry
      Last edited by Jack; 11. March 2019, 00:49.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Oprindeligt indsendt af Wiingreen Se indlæg
        Hvor køber man de bønner du snakker om der.

        Er selv stor fan af Etiopien. Og er blevet lidt kræsen med hvad jeg køber.
        I første omgang kan man kun købe dem i sækkevis (=flere hundrede kilo) og skal selv riste dem. Er du et risteri ? Nu er den første deadline for bestilling af etiopisk overskredet. Jeg ved ikke hvornår det kører igen. Her er deres website: https://www.algrano.com/en/roasters

        Hvis du tænkte mere at købe til privat brygning derhjemme ... ja, så må du søge efter om et risteri pludselig har dem på hylden.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        Working...
        X