Simonelli Oscar taber trykket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hgaronfolo
    Grøn bønne
    • Jan 2018
    • 15

    Simonelli Oscar taber trykket

    Hej,

    Jeg har en ældre simonelli oscar maskine som nogle gange taber trykket, når jeg brygger.. Problemet kommer og går.

    3-vejs ventilen stod af for nogle måneder siden, og den har jeg skiftet til ny, så jeg tvivler meget på, at det kan være den, som er problemet.

    Jeg backflusher maskinen forholdsvis ofte med både vand og rengøringsmiddel (Cafiza etc..).

    Nogen bud på, hvad der kan være galt og hvorfor det kun sker engang imellem?
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    “Taber trykket”: hvad vil det sige? Måler du faktisk trykket vha. manometer? Ændrer pumpen bare lyd, når det sker, eller stopper den komplet?
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      og hvor langt inde i skudet taber den tryket ?
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • hgaronfolo
        Grøn bønne
        • Jan 2018
        • 15

        #4
        Pumpen kører og lyder rigtigt. Maskinen opbygger tryk, og når det punkt hvor kaffen burde komme ud, men så er det som om trykket aftager og pumpen begynder at lyde anstrengt. Der kommer en lille smule kaffe ud men det aftager hurtigt til blot at være dryp.

        Når jeg på dette tidspunkt opgiver skuddet, og skruer porta af, så kommer der kun damp ud af bryggehovedet når jeg trykker på bryggeknappen (for at rense med børste).

        Jeg plejer at slukke maskinen og prøve igen senere. Nogle gange virker den fint, andre gange ikke.

        Mvh Herbert

        Comment

        • Hegnet
          Mørkristet
          • Sep 2017
          • 387

          #5
          Dampen er måske et tegn på en defekt kontraventil (CO10)? Varmt vand kan derved finde vej tilbage til pumpen, som derved kan overophede.

          CO10-ventilen i plastik-udgave er en typisk fejl på en Oscar.

          Fejlsøg evt videre ud fra denne guide:
          Do it yourself repair Oscar Nuova Simonelli coffee machine


          Jeg ville åbne maskinen og så vidt muligt mærke på pumpen, mens det sker. Jeg ved godt, at det ikke er helt let på denne maskine

          Hvordan smager kaffen mon, hvis der af og til kommer damp med ud? :-/
          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

          Comment

          • hgaronfolo
            Grøn bønne
            • Jan 2018
            • 15

            #6
            Jeg vil åbne den i dag og tjekke om der er små grønne stykker plastic i 3vejs ventilen.

            Det lyder meget sandsynligt at det er Kontraventilen som er gået i stykker. I så fald vil jeg gerne skifte til den her bedre version https://www.kaffemekka.dk/shop/1830-...graderingskit/

            Skal jeg gøre andet end blot at udskifte den? Skal der nogen ekstra trin til så som forsegling med fedt eller andre spændende ting? ��

            Mange tak for hjælpen!

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #7
              Gevindet ved messing-fitting skal pakkes, f.eks. med teflon-tape
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              Working...
              X