K30 Twin: opdatere firmware

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    K30 Twin: opdatere firmware

    Det er lykkedes mig at opdatere firmware på processorboardet på en Mahlkönig K30 Twin. Det er desværre langt fra så simpelt som på den AVR-baserede almindelige K30, og MKs vejledning til teknikere overlader meget til fantasien og beskriver en magisk black box, der sletter og skriver en ny flash. :-) Efter længere tids reverse-engineering af boardet, viste det viste sig at være en HC908 bootloader. Jeg vil måske ikke anbefale folk uden en del elektronik-erfaring at give sig i kast med at fabrikere denne.
    Click image for larger version

Name:	2019-02-05 11.34.23.jpg
Views:	1
Size:	85,2 KB
ID:	238143
    Click image for larger version

Name:	2019-02-01 14.24.57.jpg
Views:	1
Size:	79,0 KB
ID:	238142
    Click image for larger version

Name:	2019-01-18 13.23.54.jpg
Views:	1
Size:	75,6 KB
ID:	238141

    Jeg har lige opdateret 2 stk Twins tilhørende ebar-brugere, der fik OLED-displays i samme omgang. Jeg er i besiddelse af firmware v0.25 fra Mahlkönig. Største mærkbare fremskridt lader til at være quick-adjust af dose, barista-mode, osv., men mon ikke MK også har fået rettet nogle mindre børnesygdomme i softwaren. Selvom det måske nok er en niche-kværn, opdaterer jeg gerne andre Twins til nyeste version. Send mig i så fald gerne en PB. Jeg kan udføre det ved, at kværnen eller bare processorboardet bringes/sendes til mig i Aarhus (Risskov).
    • Man kan i den nyeste firmware desværre stadig ikke slukke for blæserne, og Mahlkönig har ikke planer om at implementere denne mulighed. Det handler sikkert om, at brugeren herved potentielt set ville kunne komme til at brænde motorerne af i et high-volume miljø (selvom det selv i dét tilfælde er tvivlsomt, efter min mening).
    • De permanente shottællere nulstilles under opdatering som ved opdatering af en alm. K30.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin
  • LarsenPedersen
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 91

    #2
    Det er sgu sejt, Hegnet - og flot at du gider hjælpe andre Ebar-medlemmer. Stor thumbs up! ☺️
    Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
    Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
    Andet: Chemex og Aeropress

    Projekter: Coffee Grinder Timer

    Comment

    • KNB
      Grøn bønne
      • Feb 2018
      • 28

      #3
      Hej. Hvad skal du have for sådan en omgang? Kan du udføre proceduren på en twin fra 08?
      Lelit Bianca
      La Marzocco FB 80 (Café projekt, under opbygning)
      Mahlkönig K30 Twin
      Gene Cafe

      Comment

      • Morten Müller
        Administrator
        • Apr 2017
        • 208

        #4
        Oprindeligt indsendt af KNB Se indlæg
        Hej. Hvad skal du have for sådan en omgang? Kan du udføre proceduren på en twin fra 08?
        Det kan han, for min twin er fra 2008 og er lige blevet fixet [emoji106]


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • Hegnet
          Mørkristet
          • Sep 2017
          • 387

          #5
          Oprindeligt indsendt af KNB Se indlæg
          Hej. Hvad skal du have for sådan en omgang? Kan du udføre proceduren på en twin fra 08?
          Hej KNB,

          Nu fik jeg blandet det en smule sammen i det oprindelige indlæg.
          • Som ved den almindelige K30, opdaterer jeg til gengæld for en pose kaffe fra de øverste hylder. :-) Opdateringen kan gennemføres ved at åbne kværnen, men lade processorboardet være installeret.
          • Mht. udskiftning af display er det nødvendigt at demontere processorboard fra kværnen. Det er ikke svært, men det nemmeste for mig er nok at få processorboardet i hånden og så foretage indgrebet. Jeg ordner gerne det hele men tager nok en ekstra skilling, hvis det bliver omstændigt for mig. Særligt hvis jeg skal hente en Twin på posthuset. ;-)

          Jeg har lavet firmware-opdatering og display for 600,-, hvor jeg fik boardet tilsendt.
          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

          Comment

          • scs
            Mellemristet
            • Apr 2016
            • 237

            #6
            Jeg må så være i besiddelse af en twin med nyeste firmware, for jeg kan ikke så slukket blæserne, hvilket er grund-træls, når man laver 3-4 skud i løbet af en dag. Så den bliver faktisk slukket engang i mellem for at få ro.
            _______________________________________________
            MK Vario - Rancilio Silvia
            Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #7
              K30 Twin: opdatere firmware

              Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
              Jeg må så være i besiddelse af en twin med nyeste firmware, for jeg kan ikke så slukket blæserne, hvilket er grund-træls, når man laver 3-4 skud i løbet af en dag. Så den bliver faktisk slukket engang i mellem for at få ro.
              Dette er gældende for alle versioner af firmware (læg mærke til “...desværre stadig...” i første post). MK vil ikke implementere det. At kunne slukke for blæserne var den primære feature, som jeg ellers håbede ville ligge i opdateringen.
              Jeg ville pille blæserne fra (og leve med alarmerne, hver gang man tænder) eller lave en spændingsdeler / køre dem i serie, så de kun får 12V og ikke de nuværende 24V.

              Til venstre er de 2 nuværende stik med 3 ledninger forsøgt illustreret. Man kan klikke de enkelte ledere ud af de blå stik og bytte lidt rundt på dem. Ved 12V har det ene stik kun den gule leder forbundet. Det er let at lave tilbage igen. NB: denne løsning er utestet, da jeg som sagt ikke har haft adgang til en “hel” Twin. ;-) På billedet angiver teksten DC spændingsfald over den enkelte blæser.
              Last edited by Hegnet; 11. February 2019, 07:22.
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              Working...
              X