Udlån af leva espressomaskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Birk
    Mellemristet
    • Jul 2012
    • 263

    Udlån af leva espressomaskine

    Hej- jeg er blevet lidt hooked på ideen om en leva maskine, men er ikke helt klar på at skulle udskifte min nuværende maskine.

    Derfor vil jeg være lidt frisk og spørge om der er nogen i københavnerområdet, som har en ekstra stående som de vil låne ud i et par uger.
    Jeg kvitterer gerne med et kg friskristet kaffe.

    Send gerne en pm-

    // Benjamin
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Spring lever eller eller alm. a la Pavoni?
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • Birk
      Mellemristet
      • Jul 2012
      • 263

      #3
      Hmm - jeg har kigget mest på Elektra casa som er med spring Lever? Den er vel mere tilgivende? Men generelt er ideen om selv at trække et skud + minimalismen det der tiltaler mig. Så en almindelig som fx La Pavoni vil i den grad også være fin at prøve.
      ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
      masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        Jeg ved ikke rigtig, om jeg vil sige tilgivende. Måske lidt mere temperaturstabil. Men når man smider variabler ind i brygningen bliver brygningen ikke nødvendigvis mindre tilgivende så længe man har kontrol over variablerne. Det har man fx over trykket på en lever. Det er værre, når man fx har en kværn der kværner i øst og vest uden for ens kontrol eller en maskine, der ikke holder stabilt tryk eller temperatur, uden man har kontrol over det.

        I tilfældet spring lever kontra alm. lever er trykket en konstant for spring, hvorimod man selv kan justere under brygningen på en alm. lever. Det giver på alm. lever den fordel, at man fx kan lette lidt på trykket, hvis man fx er kommet til at kværne lidt for groft. Så kan man på den måde kompensere og få et skud, der ikke skal i håndvasken. På samme måde kan man presse hårdere og få noget ud af maskinen, som ellers kun ville have stået og dryppet, hvis man er kommet til at kværne for fint. Jeg ved ikke, om man på det måde kan sige, at en alm lever er mindre tilgivende, for det er i sagens natur sværere at reproducere et godt resultat.

        Jeg har ikke eksperimenteret med fysisk at påvirke springlever ved enten at holde igen eller hjælpe håndtaget på vej, hvis det går hhv. for hurtigt eller langsomt med brygningen. Andre der har?

        Jeg har faktisk to maskiner stående (Elektra Micro Casa og Pavoni), hvor jeg kun bruger den ene, men jeg er kommet til at tænde for Elektraen med for lidt vand, så sikringen er slået fra - håber det er et easy fix. (https://www.home-barista.com/repairs...ing-t6035.html )

        Hvis det lykkes mig at få den op på dupperne igen snart, må du gerne låne en af dem.
        Last edited by Jens_Muff; 25. January 2019, 14:08.
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #5
          Enig med Jens. Jeg har haft både Elektra MCaL og Faema Faemina og det hjælper ikke stort at 'hjælpe fjederen på vej' med et hårdere tryk. Min erfaring var klart at det gælder om at finde den rette dosering/kværngrad, og lade fjederen passe sig selv.

          Jens, på din MCaL sidder der en termosikring i bunden af kedlen. Se billedet - sådan så den ud på min. Enten kan du trykke på en lille knap, og så kører maskinen igen - hvis den ikke har knappen må du købe en ny termosikring, skrue den gamle af og skrue den nye på (evt med noget termisk pasta - det man monterer cpu'er med). Easypeasy.
          Vedhæftede filer

          Comment

          • Jens_Muff
            Master Brewer
            • Sep 2011
            • 2615

            #6
            Tak Summer. Det er også hva jeg har Googlet mig frem til. Lige nu står min Pavoni og agerer afløser til jeg lige får den stakkels Elektra ind igen [emoji28]

            Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
            - La Pavoni
            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
            - Aillio Bullet R1
            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #7
              Hej Jens,
              Tak - Det vil jeg meget gerne!
              Du må meget gerne skrive en besked hvis det lykkes.
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              Working...
              X