Afkalkning - hvor tit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tgl
    Lysristet
    • Aug 2015
    • 80

    Afkalkning - hvor tit

    Hvor tit bør jeg afkalke, hvis jeg ikke kører med filtreret vand? Jeg kan godt regne ud, at det afhænger af vandets hårdhed, som vist nok i mit område ligger omkring 11.

    Er der noget generelt man kan anbefale?

    Og er der noget af være opmærksom på, når man kedlen er af rustfrit stål (Profitec 500)
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    #2
    Det afhænger af hvor mange kopper du brygger.
    Har du dannet dig et overblik over hvordan du vil afkalke?
    Med det mener jeg om du vil adskille maskinen og afkalke delene i en gryde, eller om du vil afkalke med kedlen siddende i maskinen?
    Last edited by Joe_Black; 14. January 2019, 10:52.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

    Comment

    • tgl
      Lysristet
      • Aug 2015
      • 80

      #3
      Tænker jeg i første omgang bare vil afkalke med kedlen i maskinen og så sende den afsted een gang om året til feks Kaffemekka for at få den skilt af!

      Brygger 2-3 espressoer om dagen


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af tgl Se indlæg
        Tænker jeg i første omgang bare vil afkalke med kedlen i maskinen og så sende den afsted een gang om året til feks Kaffemekka for at få den skilt af!

        Brygger 2-3 espressoer om dagen


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Lyder som en dyr løsning, jeg ville kikke på at få det vand filtreret man kan filtreret meget og lave alm service / afkalkning for 4 til 5000 om året
        Last edited by Jack; 17. January 2019, 22:04.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Kobber kan tåle saltsyre, men det kan rustfast stål ikke altid , det værste er at du ikke kan se skaden hvis den kommer

          Men det er normalt ikke noget man bruger ved en samlet maskine , da messing heller ikke er glad for saltsyre

          En simpel filterkande, fjerner meget kalk
          bare prøv en med en rustfast elkande ,

          har du fået en fast pris på en tur hos Kaffemekka for at få den skilt af, afkalket, og samlet og testet,, de skal jo ha brød p bordet, og ta en timeløn

          Jeg kørte også uden filter en overgang, en halvårlig gennemgans afkalkning blev det til (tog et par timer, hvor man også kan lave andet)

          Den havde ikke vibra pumpe men rota
          Men en vibra pumpe er let nok at skille ad, skulle den stoppe til

          Et endoskob fra ebay til 10€ , gør at du evt kan kikke ind i maskinen for at få syn for sagen
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          Working...
          X