Side 2 af 5 FørsteFørste 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 45

Emne: Selvbygger projekt

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Citer Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Jeg kunne godt være intrasseret, men kan du starte med at sige hvad det er for en maskine?
    Vil du sælge eller starte auktion?
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

2. De følgende brugere har takket Joe_Black for denne post:

Coffee makes the world go (15. January 2019)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Hej CMTWGR

vil du ikke finde et andet sted at lukke galde ud? Det er længe siden jeg var herinde, men jeg kan se at der stadig er god gang i ekko kammeret.
    Jeg er helt åben omkring Processen, men vil selvfølgelig forsøge at få den højeste pris jeg kan for mine sager.
    Jeg mener ikke at jeg er forpligtet til noget som helst og har også tidligere skrevet i mine salgsopslag at jeg forbeholder mig retten til alt for at slippe for trolde som dig.

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Jeg har fuld forståelse af at du ønsker mest udbytte, men ikke for måden du vælger ( du skriver selv =Jeg mener ikke at jeg er forpligtet til noget som helst)

Endnu mindre da du jo netop ved hvordan det ender

Så undrer man sig over at du ikke bare laver en annonce med egne regler , og så seføli følger dine egne selvvalgte regler
    men end ikke gør DET , , næ som du skriver=Jeg mener ikke at jeg er forpligtet til noget som helst

Og det viser du jo så med al tydelighed

Jep , lidt galle skulle ud ,, desværre ,,men jeg hælder den da på dem der skaber den
    Ellers ville galden stå så højt, at hjælpeglæden over for folk på forummet forsvandt, og andre skal vel ikke lide pga nogle få

Det er jo IKKE forummet der skaber galden

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Delene er solgt til Jack.

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Det kunne være rart hvis der var et regl sæt som faktisk blev overholdt, det er ikke et problem andre steder, på UK forumet er der en stor ære i at overholde forumets regler i køb / salg
    Problemet med at fastsætte "husregler" er, at man dels nok vanskeligt kan sige, at folk juridisk er forpligtet af dem - og dels endnu vanskeligere kan håndhæve dem, skulle de blive brudt. Man kan selvfølgelig udelukke folk fra forum, men det hjælper ikke den 'forurettede'.

Som udgangspunkt er det aftaleloven og købeloven, der er gældende ved køb og salg med mindre de er fraveget ved aftale. Det med at lave husregler, som kun stambrugerne kender, tror jeg ikke fungerer. Men alm. pli kan man opfordre til.

Rent juridisk vil jeg umiddelbart sige, at en salgsannonce med en pris ikke er et decideret tilbud, men blot en opfordring til at gøre tilbud. Vælter det ind med bud og overbud, vil jeg mene, at sælger godt kan vælge det højeste. Om det er dårlig stil kan så diskuteres.

Edit: Har lige fundet en dom fra Vestre Landsret, der understøtter - skulle der mod forventning være en juranørd derude:
    "S havde på en hjemmeside på internettet annonceret en brugt bil til salg til en pris af 119.900 kr. Den rigtige pris var imidlertid 349.900 kr. A, der efter at have set annoncen, havde ringet og skrevet til S vedrørende bilen, anlagde retssag mod S med påstand om betaling af 230.000 kr., under anbringende af at S havde pådraget sig erstatningsansvar. Landsretten fandt, at annonceringen af den brugte bil på internettet i det foreliggende tilfælde alene kunne anses som en opfordring til at gøre tilbud. Da S straks ved A's telefoniske henvendelse havde gjort A bekendt med den fejlagtigt angivne pris, var der således ikke indgået nogen aftale om køb af bilen, og S blev frifundet for A's krav om erstatning. "

Men det er noget, man nok bør snakke om i en seperat tråd i stedet for at highjacke en købstråd
    Senest redigeret af Jens_Muff : 15. January 2019 kl. 15:24
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

7. De følgende 3 brugere siger tak til Jens_Muff for denne post:

Hegnet (15. January 2019),Jack (15. January 2019),Sinobi (15. January 2019)

Registreringsdato
    Jan 2010
    Den dom understøtter bestemt ikke
    der var jo tale om en MARKANT fejl i prisen, og køber var gjort opmærksom på denne fejl

det svarer til at i denne tråds tilfælde, sælger havde skrevet 50kr , men der skulle ha stået 500kr
    selv på ebay ,tar man hensyn til sådanne fejl
    da det jo netop ER en fejl,, ikke en af sælgers strategier/ bevidste fordels ændrende opførsel

og jo vi kan godt lave , forums regler , der skal bare være et felt med ( , jeg har læst reglerne , og accepterer disse og er klar over at de er juridisk bindende , og at fravigelse kan medføre erstatnings krav) som man skal krydse af i , ellers kan annoncen ikke gøres aktiv

samtidig ville der være kryds felter til det der ofte glemmes

så er det op til folk om de helst vil handle under sådanne bestemte regler , eller frit flyvende ,,,,,andetsteds

det samme skal også gælde køber, det virker da på ebay og andre steder

det er jo for at beskytte både sælger og køber, både i handlen,og i ikke så let at falde i fristelsen

jeg har til hverdag ikke problemer med at betale den pris der står på varen i det lokale supermarked , og de har ikke problemer med at jeg kun vil betale denne pris

På et marked , er reglerne en helt anden verden , men selv der, er alt afgjort ved håndslag

på ebay og MANGE andre steder + alle butikker , er en sælgers tilbud den udstrakte hånd , slår en køber til, binder bordet og begge parter er nu bundet af aftalen

en anden mulighed var at kun medlemmer der har tilmeldt sig handel på ebar kan handle
    OG ved tilmeldingen bekræfter man at man binder sig af reglerne , så er der en juridsk bindende kontrakt

igen , det er netop dette som andre handelsplatforme gør

i bund og grund handler det om det simple princip, en aftale er en aftale

Registreringsdato
    Jan 2010
    Citer Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
    Problemet med at fastsætte "husregler" er, at man dels nok vanskeligt kan sige, at folk juridisk er forpligtet af dem - og dels endnu vanskeligere kan håndhæve dem, skulle de blive brudt. Man kan selvfølgelig udelukke folk fra forum, men det hjælper ikke den 'forurettede'.

Som udgangspunkt er det aftaleloven og købeloven, der er gældende ved køb og salg med mindre de er fraveget ved aftale. Det med at lave husregler, som kun stambrugerne kender, tror jeg ikke fungerer. Men alm. pli kan man opfordre til.

Rent juridisk vil jeg umiddelbart sige, at en salgsannonce med en pris ikke er et decideret tilbud, men blot en opfordring til at gøre tilbud. Vælter det ind med bud og overbud, vil jeg mene, at sælger godt kan vælge det højeste. Om det er dårlig stil kan så diskuteres.

Edit: Har lige fundet en dom fra Vestre Landsret, der understøtter - skulle der mod forventning være en juranørd derude:
    "S havde på en hjemmeside på internettet annonceret en brugt bil til salg til en pris af 119.900 kr. Den rigtige pris var imidlertid 349.900 kr. A, der efter at have set annoncen, havde ringet og skrevet til S vedrørende bilen, anlagde retssag mod S med påstand om betaling af 230.000 kr., under anbringende af at S havde pådraget sig erstatningsansvar. Landsretten fandt, at annonceringen af den brugte bil på internettet i det foreliggende tilfælde alene kunne anses som en opfordring til at gøre tilbud. Da S straks ved A's telefoniske henvendelse havde gjort A bekendt med den fejlagtigt angivne pris, var der således ikke indgået nogen aftale om køb af bilen, og S blev frifundet for A's krav om erstatning. "

Men det er noget, man nok bør snakke om i en seperat tråd i stedet for at highjacke en købstråd
    Du skriver
    Man kan selvfølgelig udelukke folk fra forum, men det hjælper ikke den 'forurettede'.

Det passer jo ikke, det svarer til at sige at det ikke hjælper offeret, at en evt tyv får 2 år i spjældet for det indbud tyven havde lavet hos offeret, det selv om Tyven var skaldet, og ikke kunne plukkes for penge

Det at gernings personens handlig, får negative konsekvenser for gernings manden, er en del af retsfølensen

ang denne tråd, vi vidste jo ikke hvad den egentlig var, men fik da svaret , det var en gør som det passer dig tråd, for det må da gælde begge retninger ;o)

så vi kan jo bare gøre som,,,

Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Citer Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    Den dom understøtter bestemt ikke
    der var jo tale om en MARKANT fejl i prisen, og køber var gjort opmærksom på denne fejl

det svarer til at i denne tråds tilfælde, sælger havde skrevet 50kr , men der skulle ha stået 500kr
    selv på ebay ,tar man hensyn til sådanne fejl
    da det jo netop ER en fejl,, ikke en af sælgers strategier/ bevidste fordels ændrende opførsel

og jo vi kan godt lave , forums regler , der skal bare være et felt med ( , jeg har læst reglerne , og accepterer disse og er klar over at de er juridisk bindende , og at fravigelse kan medføre erstatnings krav) som man skal krydse af i , ellers kan annoncen ikke gøres aktiv

samtidig ville der være kryds felter til det der ofte glemmes

så er det op til folk om de helst vil handle under sådanne bestemte regler , eller frit flyvende ,,,,,andetsteds

det samme skal også gælde køber, det virker da på ebay og andre steder

det er jo for at beskytte både sælger og køber, både i handlen,og i ikke så let at falde i fristelsen

jeg har til hverdag ikke problemer med at betale den pris der står på varen i det lokale supermarked , og de har ikke problemer med at jeg kun vil betale denne pris

På et marked , er reglerne en helt anden verden , men selv der, er alt afgjort ved håndslag

på ebay og MANGE andre steder + alle butikker , er en sælgers tilbud den udstrakte hånd , slår en køber til, binder bordet og begge parter er nu bundet af aftalen

en anden mulighed var at kun medlemmer der har tilmeldt sig handel på ebar kan handle
    OG ved tilmeldingen bekræfter man at man binder sig af reglerne , så er der en juridsk bindende kontrakt

igen , det er netop dette som andre handelsplatforme gør

i bund og grund handler det om det simple princip, en aftale er en aftale
    1) Med al respekt, så har du slet ikke forstået dommen. Retten tilsidesætter ikke aftalen med henvisning til, at der er tale om en fejl i prisen (Aftalelovens § 32). Efter denne bestemmelse er tilbudsgiver ikke bundet af et tilbud, hvis der er tale om en fejl, og køberen indså eller burde indse dette. Denne bestemmelse kunne man måske også have brugt (den bliver også påberåbt af sagsøgte), men det gør landsretten ikke. Derimod er landsrettens begrundelse, at salgsannoncen med den brugte bil slet ikke er et (bindende) tilbud - men blot en opfordring til, at interesserede afgive (bindende) tilbud. For ja - Tilbud er bindende. Og allerede derfor, er sagsøgte ikke forpligtet. Man kan så diskutere, hvad man må anse som et tilbud. Her er landsretten ret klar, og jeg mener godt, man kan strække dommen så langt, at salgsannoncer oprettet af private fx her eller på dba ikke binder sælger til at sælge til den udbudte pris - eller til at sælge overhovedet.

Ift. dine argumenter med e-bay og butikker: Det vil altid være en konkret vurdering. Der er retspraksis (fra Højesteret), der siger, at et prisskilt i et udstillingsvindue på et tv var et bindende tilbud. Med netbutikker er det lidt mere tricky. Men køb, hvor der er sendt ordrebekræftelser, er i hvert fald bindende.

2) Jeg vil ikke umiddelbart vurdere, at en afkrydsning på et "jeg har læst og accepteret betingelserne" vil være juridisk bindende i forhold til en sådan afvigelse af aftaleloven. Men den vurdering står selvfølgelig helt for egen regning.

3) Ift. hvorvidt det hjælper forurettede, så mente jeg, at det ikke giver "køber" det som (du mener) han har krav på. Hvorvidt man laver en eller anden sanktion for brud på en regel, der afviger alm. aftaleret, for at straffe nogen og give andre moralsk oprejsning, må selvfølgelig stå ebar helt frit for. Jeg synes personligt det er en elendig ide. Erstatningsretten/Aftaleretten arbejder i øvrigt ikke med straf/sanktioner, men har til formål at 'gennemtvinge' aftaler og stille parter økonomisk som om, indgåede aftaler var blevet opfyldt - og at stille skadelidte, som om skaden ikke var sket i tilfælde, hvor der kan placeres et erstatningsansvar. Men igen - man kan jo drive et internetforum nogenlunde, som man har lyst ift. at smide folk ud.
    Senest redigeret af Jens_Muff : 16. January 2019 kl. 09:14
    - La Pavoni
    - Aillio Bullet R1

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Mon ikke bare vi kan blive enige om at det er dårlig stil at handle på pb efter at have lagt en åben tråd op.
    Viktor er i sin gode ret til at handle med den han lyster, der kan være mange grunde til at han sælger til Jack uden at tale med dem der har henvendt sig først.

Personligt sælger jeg efter først til mølle princippet, og til den udbudte pris.

Hvis nu Viktor er på røven og mangler knaster her og nu kan det gøre en stor forskel om han får 500,- eller 700,- Hvor jeg ved en budrunde i offentlig fråd måske havde budt op til 2K for det hele.

Jeg tror han har snydt sig selv for en pose penge, men det er jo op til ham.

Tillykke til Jack der formegentligt har lavet en god handel.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

12. De følgende brugere har takket Joe_Black for denne post:

Jens_Muff (16. January 2019)

Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Citer Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Mon ikke bare vi kan blive enige om at det er dårlig stil at handle på pb efter at have lagt en åben tråd op.
    Viktor er i sin gode ret til at handle med den han lyster, der kan være mange grunde til at han sælger til Jack uden at tale med dem der har henvendt sig først.

Personligt sælger jeg efter først til mølle princippet, og til den udbudte pris.

Hvis nu Viktor er på røven og mangler knaster her og nu kan det gøre en stor forskel om han får 500,- eller 700,- Hvor jeg ved en budrunde i offentlig fråd måske havde budt op til 2K for det hele.

Jeg tror han har snydt sig selv for en pose penge, men det er jo op til ham.

Tillykke til Jack der formegentligt har lavet en god handel.
    Jeg gør det samme. Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det er dårlig stil at handle med pb. Det gør jeg som regel - både som køber og sælger, hvis folk skriver en pb. Så skriver jeg i tråden, at jeg har sendt en pb, fordi ikke alle måske lige tjekker insbakken. På dba foretrækker jeg også at skrive et "privat indlæg" som vel er det samme som en pb.
    - La Pavoni
    - Aillio Bullet R1

14. De følgende 3 brugere siger tak til Jens_Muff for denne post:

Hegnet (16. January 2019),kidcaffeine (16. January 2019),victorbruun94 (16. January 2019)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •