Dalla Corte nykker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Dalla Corte nykker?

    Umiddelbart fungerer min Dalla Corte fint nok. Der er bare et par detaljer som undrer mig.

    Når den har stået og varmet op og jeg skal til at bruge den, så ligger der vand på kop-hylden på toppen. Som om meget damp har ramt kopperne og så er kondenseret. Sådan ligger vandet på kop-hylden.

    Det syns jeg ikke altid der har gjort.

    Normalt er jeg ikke ved siden af den hele vejen, mens den varmer op ... men fornylig var jeg ... Når steam-tanke varmer op, kommer på et tidspunkt damp ud og så en zip-lyd, hvorefter dampen stopper. En ventil lukker (kan ikke huske hvad den hedder). Helt normalt. Men denne gang kom der en puf-lyd sådan 3-5 minutter efter. Det undrede mig. Det havde jeg ikke hørt før, så jeg slukkede maskinen. Tændte lidt senere igen. Den fungerede som normalt. Steffen sagde det ku være lidt vand, som pludselig fordampede. Jo, det ku lyden godt passe med.

    Er de her ting noget problem ? Jer andre som har Dalla Corte ... er jeres også sådan ?

    Det er en mini, købt brugt, på maskinen står der Anno 2011.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Det lyder som damp fra sikkerhedsventilen, som slet ikke er usædvanligt på denne maskine. Det skyldes typisk, at T-stykket til manometer og pstat sidder lige i vandspejlets højde i dampkedlen, dvs de ophobede mineraler giver anledning til tilkalkning ved pstat. Kedlen skal regelmæssigt tømmes og skyldes for at undgå dette.

    Hvor højt kommer trykket op på manometeret under opvarmning? Hvis det kommer tæt på 1.8 bar (normalt 1.5 bar eller lavere), skyldes det tilkalket eller defekt pstat. Jeg ville afmontere pstat lige over T-stykket (dvs med s-formet kobberrør) og inspicere + afkalke. Tag billeder af ledninger før afmontering.

    Hvis pstat lader til at fungere (skru evt ned på setpoint og observér, at tryk på manometer ligeledes falder), ville jeg gætte på defekt sikkerhedsventil. Det er let at finde en ny til 1.8 bar (eller højere) med 3/8” gevind.

    Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil. Jeg ville gerne give en hånd, hvis jeg var tættere på. :-)
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • holberg19
      Lysristet
      • Jan 2016
      • 135

      #3
      Min Rocket skyder også en gang fin damp op af sikkerhedsventilen ved opstart. Det ligner den karakteristiske fontæne fra en hval der ligger i havoverfladen. Det sker ikke altid. Nogle gange "hvæser" den blot lidt. Den gør det når den nærmer sig driftstemperatur og kun én gang. Det har den gjort fra dag 1.

      Hvis der stod kopper på toppen tror jeg dog ikke der ville ligge en decideret vand mængde - men blot en lille dråbe eller to.

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #4
        Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
        Min Rocket skyder også en gang fin damp op af sikkerhedsventilen ved opstart. Det ligner den karakteristiske fontæne fra en hval der ligger i havoverfladen. Det sker ikke altid. Nogle gange "hvæser" den blot lidt. Den gør det når den nærmer sig driftstemperatur og kun én gang. Det har den gjort fra dag 1.

        Hvis der stod kopper på toppen tror jeg dog ikke der ville ligge en decideret vand mængde - men blot en lille dråbe eller to.
        Kommer det virkeligt fra sikkerhedsventilen og ikke antivacuum-ventilen? Sidstnævnte _skal_ opføre sig sådan og matcher, hvad T beskriver som den normale lyd under opvarmning. Denne skal åbne og lukke ved nedkøling og opvarmning. Sikkerhedsventilen skal _kun_ åbne ved overtryk i kedlen.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • holberg19
          Lysristet
          • Jan 2016
          • 135

          #5
          Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
          Kommer det virkeligt fra sikkerhedsventilen og ikke antivacuum-ventilen? Sidstnævnte _skal_ opføre sig sådan og matcher, hvad T beskriver som den normale lyd under opvarmning. Denne skal åbne og lukke ved nedkøling og opvarmning. Sikkerhedsventilen skal _kun_ åbne ved overtryk i kedlen.
          Jeg antog det var sikkerhedsventilen fordi vandet udvider sig ved opvarmning og dermed skal ventilen lukke lidt damp ud.

          Det kommer fra denne ventil:
          Click image for larger version

Name:	Udklidp.JPG
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	231147

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #6
            Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
            Jeg antog det var sikkerhedsventilen fordi vandet udvider sig ved opvarmning og dermed skal ventilen lukke lidt damp ud.

            Det kommer fra denne ventil:
            [ATTACH=CONFIG]13831[/ATTACH]
            OK, det ligner en antivac-ventil, som har en lille bevægelig del i toppen. Når damptrykket stiger, bliver den blæst op og lukker kedlen tæt.



            Sikkerhedsventiler er typisk en del større, idet de indeholder en stor, stærk fjeder, som er spændt til et fast udligningtryk. Det kan være voldsomt, hvis disse åbner i tilfælde af overtryk (ganske stor dampsky).
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • holberg19
              Lysristet
              • Jan 2016
              • 135

              #7
              Så er det lige præcis en antivac-ventil - tak for den ikke uvæsentlige præcisering.

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                Det lyder som damp fra sikkerhedsventilen, som slet ikke er usædvanligt på denne maskine. Det skyldes typisk, at T-stykket til manometer og pstat sidder lige i vandspejlets højde i dampkedlen, dvs de ophobede mineraler giver anledning til tilkalkning ved pstat. Kedlen skal regelmæssigt tømmes og skyldes for at undgå dette.
                Aha ! Jeg tømte faktisk steam-kedlen, da jeg fik den. Og så igen for et par siden ... Eller det vil sige ... Summer gjorde det for mig :-)

                Hmm, sku jeg køre lidt citronsyre igennem, før næste tømning af kedlen ?

                Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                Hvor højt kommer trykket op på manometeret under opvarmning? Hvis det kommer tæt på 1.8 bar (normalt 1.5 bar eller lavere), skyldes det tilkalket eller defekt pstat.
                Uha, det kigger jeg aldrig på. Må jeg kigge efter næste gang.

                Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                Jeg ville afmontere pstat lige over T-stykket (dvs med s-formet kobberrør) og inspicere + afkalke. Tag billeder af ledninger før afmontering.
                Hvis pstat lader til at fungere (skru evt ned på setpoint og observér, at tryk på manometer ligeledes falder), ville jeg gætte på defekt sikkerhedsventil. Det er let at finde en ny til 1.8 bar (eller højere) med 3/8” gevind.

                Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil. Jeg ville gerne give en hånd, hvis jeg var tættere på. :-)
                Ja, her kommer jeg nok til at trække på assistance fra en ebar-bruger. Kan godt se der er lidt langt for dig til KBH. Men ellers tak for tilbuddet :-)
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                  Under alle omstændigheder ville jeg fjerne den lille plade til venstre under kop-bakken og lave en opvarmning. Så kan du se, om det kommer fra sikkerheds- eller antivac-ventil.
                  Den plade skruede jeg af da det her sket før nytår:
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  ... Når steam-tanke varmer op, kommer på et tidspunkt damp ud og så en zip-lyd, hvorefter dampen stopper. En ventil lukker (kan ikke huske hvad den hedder). Helt normalt. Men denne gang kom der en puf-lyd sådan 3-5 minutter efter. Det undrede mig. Det havde jeg ikke hørt før, så jeg slukkede maskinen. Tændte lidt senere igen. Den fungerede som normalt. Steffen sagde det ku være lidt vand, som pludselig fordampede. Jo, det ku lyden godt passe med.
                  .
                  Og jeg tog dette billede ... der er lissom to ventiler ... hvilken er sikkerhedsventil og hvilken er antivacuum ventil ? aij, jeg er på dybt vand her med fagudtryk.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_4241.jpg
Views:	1
Size:	41,5 KB
ID:	231148

                  Anyway, her er jo lissom to kopper ... fordybninger ... hvor vand kan ligge og varmes op ... og pludselig blive så varmt at det fordamper.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Den plade skruede jeg af da det her sket før nytår:


                    Og jeg tog dette billede ... der er lissom to ventiler ... hvilken er sikkerhedsventil og hvilken er antivacuum ventil ? aij, jeg er på dybt vand her med fagudtryk.

                    [ATTACH=CONFIG]13834[/ATTACH]

                    Anyway, her er jo lissom to kopper ... fordybninger ... hvor vand kan ligge og varmes op ... og pludselig blive så varmt at det fordamper.
                    Højre er antivac. Dér skal komme lidt vand og syden herfra under opvarmning. Måske er det bare dét, der lød lidt anderledes, end du er vant til. Som sagt ville jeg lave 1-2 opvarmninger, hvor du kan holde øje med dette område.
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #11
                      Bare lige for at følge op på sagen:

                      Det viste sig at være tilkalkning ved kedeludgangen hvor et T-stykke fordeler tryk til hhv pressostat og manometer... så ingen af dem virkede. Nu kører det hele igen uden nye komponenter og KaffeT kan få sin morgenespresso igen



                      Sent from my iPad using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • Hegnet
                        Mørkristet
                        • Sep 2017
                        • 387

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                        Bare lige for at følge op på sagen:

                        Det viste sig at være tilkalkning ved kedeludgangen hvor et T-stykke fordeler tryk til hhv pressostat og manometer... så ingen af dem virkede. Nu kører det hele igen uden nye komponenter og KaffeT kan få sin morgenespresso igen



                        Sent from my iPad using Tapatalk
                        Dét t-stykke er som sagt berygtet på maskinen ;-)
                        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Ja, jeg er glad igen :-D

                          Ingen mistænkelige puf-lyde nu. Og maskinen spinder som en mis. Tydeligt mere flow i den nu efter udrensning i diverse "åreforkalkninger".

                          Og så fik jeg lige lært lidt mere om det tekniske under kappen på en espressomaskine ... og erfaret hvad der sker, når en kedel opkoncentrerer mineraler og kalker til. Når der ikke er tevands-udtag, er det sværere at tømme kedlen en gang om måneden. Men det må jeg så se at få en rutine omkring. Uanset at jeg altid har brugt filtreret vand, så bliver det til noget, når det opkoncentreres (i og med at kun vanddamp tages ud til mælkesteamning).

                          Stor tak til Steffen. Og til Hegnet for at være med over telefonen, da jeg undersøgte problemet nærmere på egen hånd (og ligefrem fik afkalket røret op til pstat, wuhu).

                          Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                          Det viste sig at være tilkalkning ved kedeludgangen hvor et T-stykke fordeler tryk til hhv pressostat og manometer...
                          Naturligvis var det dem dims, jeg havde i tankerne da jeg valgt ebar-brugernavn i 2013 ;-)
                          Last edited by Kaffe T; 14. January 2019, 20:10.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          Working...
                          X