SSP EK43 "brew burrs"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    SSP EK43 "brew burrs"

    Jeg har i noget tid glædet mig gevaldigt over min EK43s med Titus Burr Carrier og SSP knive. Jeg var egentligt ikke synderligt imponeret i starten (ift. den Guatemala, jeg havde inden), men det er nu blevet tydeligt, at jeg aldrig før har lavet så god kaffe, og så er den bare fed at bruge!
    "End game grinder" tænkte jeg, hvortil en af de mere erfarne herrer herinde bemærkede; "Ja ja, vent du bare ".

    Der gik da heller ikke voldsomt længe, før jeg var igang med at lege igen!

    Click image for larger version

Name:	newburrs01.jpg
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	238086

    Click image for larger version

Name:	newburrs02.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	238087

    Jeg har fulgt SSP på Instagram i noget tid, og da jeg så denne post, begyndte tandhjulene atter at arbejde. "Bedre til bryg men ikke til espresso pga. færre fines" - det er jo lige mig Jeg skrev til SSP, som svarede omtrent med det samme, at det ikke er nogle knive, de har sat i produktion, men at de havde lavet tre sæt og gerne ville sælge mig et til $350 (normalprisen angav han til $550). Jeg nåede ikke at tænkte videre over, hvor skørt det egentligt var, før jeg havde betalt ...

    Knivene kom i dag, og jeg har monteret dem efter bedste evne og efter omhyggelig rengøring. Centreringen i kværnen blev gjort med Post-ITs og centreringen på Titus's knivholder kan ikke justeres - den er der bare. Lækkert!

    Det er ikke nemt at få et godt billede af, men geometrien synes at være inspireret af Ditting og/eller Bunn, hvor de yderste skæreflader er konkave fremfor flade. Som beskrevet af SSP, giver det åbenbart færre fines. Ny kniv til venstre:

    Click image for larger version

Name:	newburrs03.jpg
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	238088

    Jeg har smidt et kilo "mellemristede" ØGO-bønner fra Netto igennem den. Føj for nogle klamme klumper! Der var alt fra lyse til forkullede bønder i samme pose, og de lugtede ikke lækkert! "Mellemristet", min bare ...
    Visuel analyse af resultatet giver ikke umiddelbart megen information, men groveste instilling her ser ret fornuftig ud, uden synlige fines:

    Click image for larger version

Name:	newburrs05.jpg
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	238089

    Click image for larger version

Name:	newburrs06.jpg
Views:	1
Size:	109,6 KB
ID:	238090

    Jeg valgte at kalibrere kværnen sådan, at 0 egentligt er 4, så at sige, da jeg aldrig kværner noget rigtigt fint (derfor de nye knive, jo). Dermed har jeg fået et lidt bredere spektrum op imod den grove ende af skalaen.

    Jeg har kun brygget en enkelt kop (som blev fremragende), så jeg kan ikke rigtigt sige noget om kvaliteten endnu.
    Til gengæld kan jeg sige, at kværnen nu lyder markant anderledes - det er jeg lidt overrasket over.

    Jeg har spændt knivene med 3Nm, hvilket jeg synes at have samlet op på et forum et sted. Hvor hårdt spænder I jeres knive fast?
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • Van
    Grøn bønne
    • Oct 2018
    • 9

    #2
    Hej,

    Har du forhørt dig hos Frank ?
    Overvejer nemlig også selv at udskifte Turkish burrs til Multi usage burrs.

    Comment

    • T.Bidstrup
      Mellemristet
      • May 2014
      • 296

      #3
      Nej, jeg har ikke talt med Frank om det. Jeg har vist gjort ham tyndhåret med hele den FedEx-fadæse, min første kværn var igennem, så han får lige fred for mig fremover. Desuden er det jo ret nemt at skifte knive, hvis man ikke har 10 tommelfingre.

      Jeg har formentligt et ganske let brugt sæt til salg inden længe, hvis det skulle have interesse
      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

      Comment

      • Van
        Grøn bønne
        • Oct 2018
        • 9

        #4
        Hej.
        Lyder interessant. Er knivene coated ?
        Jeg har jo næsten magen til den du har.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Når de skinner så meget, vil mit umiddelbare gæt være ja og m. Silver Knight som jeg ved Frank ikke har de høje tanker om.

          Det er for i øvrigt ligegyldigt i et hjemme miljø, eftersom du ikke har brug for den ekstra slidstyrke/holdbarhed
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • the_partisan
            Lysristet
            • Apr 2016
            • 63

            #6
            Do you have a Kruve to compare? I've done several tests with it using 400 and 1200 filters, using the SSP burrs (Silver Knight)

            Beans: Kaffeværk Colombia La Fortuna

            Kode:
            Setting     PAN     400     1200    TOTAL   PAN     400     1200
            9           1,62    11,42   0,53    13,57   11,94%  84,16%  3,91%
            9           1,27    8,96    0,35    10,58   12,00%  84,69%  3,31%
            10          1,16    9,01    0,62    10,79   10,75%  83,50%  5,75%
            11          0,92    8,6     1,12    10,64   8,65%   80,83%  10,53%
            12          0,93    8,13    1,85    10,91   8,52%   74,52%  16,96%
            13          0,77    6,75    2,34    9,86    7,81%   68,46%  23,73%
            With darker beans (i.e. supermarket) much less fines are produced typically.

            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #7
              Både de originale og de nye SSP knive er "Silver Knight" coatede. Hvad end det så lige er ...

              Efter at have brygget nogle flere kopper er jeg begyndt at have et billede af forskellen.
              Med de nye knive synes jeg at skulle kværne generelt finere for at holde gennemløbstiden oppe. Det hænger meget godt sammen med, at der er færre fines til at reduceret flowet. Jeg har ikke helt besluttet mig for, hvad det gør for smagen endnu, men det er bestemt ikke dårligt! Jeg tør godt vove at melde mig som glad og tilfreds med skiftet.

              Jeg skal nok melde tilbage, når jeg er kommet videre i processen

              Jeg havde en Kruve, men syntes ikke, at den gav mig noget, jeg blev gladere for. Jeg har altid været lidt for hurtig til at skille mig af med dimser, som jeg ikke lige brugte, så Kaffe T har den nu ... Ad samme årsag har jeg nu både min 2. V60 og min 2. Kalita Wave
              Det kunne helt afgjort have været fedt at kunne analysere lidt nærmere!
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #8
                For lige at smide en curveball: mon det ene sæt kværner så fines sidder bedre fast på kaffen end det andet. Og hvis du bruger en Kruve, så afhænger det af hvor meget du ryster, fremfor hvor mange fines der bliver produceret?

                Dette er bare en tanke... Og ikke en vurdering af hvad der er bedst. Jeg har selv en EK43S med SSP ;-) Og der er rigelugt med fines...
                Last edited by pingel; 4. January 2019, 21:23.

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                  Jeg havde en Kruve, men syntes ikke, at den gav mig noget, jeg blev gladere for. Jeg har altid været lidt for hurtig til at skille mig af med dimser, som jeg ikke lige brugte, så Kaffe T har den nu ...
                  Du kan godt låne den lidt. Jeg bruger den ikke for tiden.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • T.Bidstrup
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 296

                    #10
                    Ja "færre fines end på EK43" er er vidt begreb Om det er det vigtige, eller om det bare er en bedre geometri til grovere formaling end til fin formaling, er vel det interessante. Lidt ligesom med Baratza Forté BG i forhold til Forté AP, mener jeg.

                    Jeg har ikke forsøgt mig med Kruve inden skift, så jeg kommer nok ikke til at forsøge nu efter skift. Jeg må lade oplevelsen tale for sig selv.
                    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                    Comment

                    • the_partisan
                      Lysristet
                      • Apr 2016
                      • 63

                      #11
                      More developed coffee seem to produce slightly more even grind, not a huge amount though. For example Irma Øko Nicaragua (roasted by "Copenhagen Coffee Roasters", I think also known as Estate Coffee?) which seems to be past 2nd crack but still within somewhat drinkable range at #9 setting (~9 o'clock) I got 9,66% < 400 87,15% in middle and 3,19% > 1200, so about +/- 3% compared to a lighter roast. Same beans at #14 (6 o'clock) gives 6% < 400, 59% mid and 35% > 1200.

                      I also sieved a supermarket ground coffee (Irma Blå) which smelled vile but I am guessing ground with industrial grinder and got 5,64% < 400, 93,33% in middle and 1,03% > 1200. It is just too fine for most methods unless you use something like 40-45g/L (which is what's recommended on the box!).

                      I currently use #14 (6 o'clock) for both V60 (5 pours) and Moccamaster at 1:16 ratio. Gives well balanced and clean brews. Typical EY 19-21%. I can get much higher EY at grinding at 9 o'clock or so but didn't find them to taste good consistently.

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        SSP EK43 &amp;quot;brew burrs&amp;quot;

                        “Færre” fines vil være den logiske konsekvens af en grovere kværning på samme type kværn.

                        Jeg har tidligere sammenlignet traditionelle knive med ssp redspeed og hvis mellemfraktionen er den samme er smages forskellen nærmest ikke detekterbar. Min erfaring med de to knive er at mellemfraktionen er større med SSP på samme indstilling, dvs. du skal kværne 1,5-2,0 grovere for samme mellemfraktion, det betyder at hvis du med SSP ønsker samme ekstraktion skal du kværne 8,5-9-0 for samme ekstraktion som 7,0 med de traditionelle knive.

                        Oversat betyder det at du ikke kan bruge samme indstilling og tro du lige kan overføre det til andre knive. Mig bekendt har SSP også kigget på de orginale knive til deres brew burr dvs. de kværner mere ujævn.

                        Skal du sammenligne knive skal du lave sammenligning med ens mellemfraktion ellers er sammenligningen ikke brugbar!
                        Last edited by malling; 4. January 2019, 22:26.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • T.Bidstrup
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 296

                          #13
                          Det gik op for mig, at der egentligt er en helt oplagt forskel imellem de to typer knive:
                          Med de "originale" knive havde jeg en del mudder i filteret efter bryg. Det aftog, efterhånden som jeg fik flere bønner igennem og så til sidst sådan her ud:

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1970_Fotor.jpg
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	231149

                          (Ja, der er flydere )

                          Med de nye knive, har brygget fra starten set sådan her ud:

                          Click image for larger version

Name:	IMG_2001_Fotor.jpg
Views:	1
Size:	76,7 KB
ID:	231150

                          Det bliver spændende at se, hvordan det så udvikler sig derfra.

                          Til sammenligning har jeg set adskillige væsentligt mudrede filtre fra Rao, Perger, Vendelboe, Etc., som de var helt tilfredse med.

                          Det er tydeligt, at den kværner meget jævnt/ensartet i det grove område, og at jeg nu skal til at lære den forfra igen!

                          "Down the Rabbit Hole"

                          Click image for larger version

Name:	giphy.gif
Views:	1
Size:	473,0 KB
ID:	231151
                          Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                          Comment

                          • T.Bidstrup
                            Mellemristet
                            • May 2014
                            • 296

                            #14
                            Jeg har gået og tænkt, at jeg skal have skrevet en opdatering, og kort efter at have besluttet mig at at gøre det i dag, lå der en besked i min indbakke med et spørgsmål om, hvordan det står til med de nye skær.

                            Jeg har helt ærligt svært ved at vurdere, om de er væsentligt anderledes ... Havde jeg haft to kværn med hver sin type knive, havde jeg muligvis kunnet vurdere, om der er forskel, men at A/B-teste kun med B er lidt svært
                            Jeg fornemmer egentligt ikke, at der er væsentligt færre fines end med den normale SSP knive. Hele humlen med EK43 er vel også, at de store knive deler bønnerne mere end små knive, og dermed opstår der bare flere fines. Til gengæld er der færre boulders.
                            Det gør sig absolut også gældende med de nye "brew burrs", som virkeligt formår at få masser af krop og smag ud af alt, hvad jeg brygger på. Jeg har, som sagt, aldrig før brygget så god kaffe som nu, så jeg er alt i alt meget godt tilfreds med kværnen som den er nu. Det havde jeg formentligt været i samme grad med den originale SSP knive, hvis jeg ikke havde hørt om dem, jeg har nu.

                            Konklusionen må blive denne anbefaling:
                            Hvis du bruger til EK43 til "Everything But Espresso" og har normale SSP-knive i den, så brug dem og vær glad. Hvis du skal have nye knive i din EK43, og du ikke brygger Espresso, så kan du jo fint spørge SSP, om han/de vil lave dig et sæt "brew burrs", hvis du synes, at det er federe
                            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                              Jeg har gået og tænkt, at jeg skal have skrevet en opdatering, og kort efter at have besluttet mig at at gøre det i dag, lå der en besked i min indbakke med et spørgsmål om, hvordan det står til med de nye skær.

                              Jeg har helt ærligt svært ved at vurdere, om de er væsentligt anderledes ... Havde jeg haft to kværn med hver sin type knive, havde jeg muligvis kunnet vurdere, om der er forskel, men at A/B-teste kun med B er lidt svært
                              Jeg fornemmer egentligt ikke, at der er væsentligt færre fines end med den normale SSP knive. Hele humlen med EK43 er vel også, at de store knive deler bønnerne mere end små knive, og dermed opstår der bare flere fines. Til gengæld er der færre boulders.
                              Det gør sig absolut også gældende med de nye "brew burrs", som virkeligt formår at få masser af krop og smag ud af alt, hvad jeg brygger på. Jeg har, som sagt, aldrig før brygget så god kaffe som nu, så jeg er alt i alt meget godt tilfreds med kværnen som den er nu. Det havde jeg formentligt været i samme grad med den originale SSP knive, hvis jeg ikke havde hørt om dem, jeg har nu.

                              Konklusionen må blive denne anbefaling:
                              Hvis du bruger til EK43 til "Everything But Espresso" og har normale SSP-knive i den, så brug dem og vær glad. Hvis du skal have nye knive i din EK43, og du ikke brygger Espresso, så kan du jo fint spørge SSP, om han/de vil lave dig et sæt "brew burrs", hvis du synes, at det er federe
                              Tak for update :-) men underligt du syntes der ikke er mindre fines, ligner knivende ikke de SSP knive som lige er kommet til EG-1

                              Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	231189Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	231190Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	231191


                              Lynweber skriver

                              We developed these especially for the EG-1 with SSP, so they are magnetic mount (no screw holes) and allow for adjustment down to a finer grind than standard SSPs. We had an independent source familiar with all major equipment in the world run laser diffraction particle analysis on these and found them to produce fewer fines than any grinder/burr combination tested

                              EG-1 ULTRA Burr Set (DB2)
                              ◾80mm replacement flat burr set for the EG-1.
                              ◾Magnetic Mount.
                              ◾Manufactured for us by SSP to the highest quality standards.
                              ◾Absolute bare minimum fines.
                              ◾Not recommended for espresso use (functions better at Aeropress and coarser)
                              ◾Rated for 10,500 kg of coffee under normal use.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X