Våd kaffepuk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Holle61
    Grøn bønne
    • Dec 2018
    • 6

    #16
    Så er jeg igang med at prøve mig frem, med friske bønner.
    Der er meget stor forskel på hvor fint de skal kværnes, om det er gamle eller friske...
    Der skal prøves nogle gange med kværne tid og grovheden på bønnerne.
    Har valgt denne bønne, https://absolutkaffe.dk/shop/30-fris...ato-14-januar/
    Go' Weekend der ude.
    Holle61

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      Oprindeligt indsendt af KThorlund Se indlæg
      Jeg troede man som oftest talte 25 (23-27) sekunder fra start til slut inklusiv den tid det tager at opbygge tryk - ca 5-6 sek..

      ?
      Tjah, det passer jo også fint for Italiensk kaffe brygget på en rota maskine

      Der kommer flowet med det samme

      Den jeg viser passer stadig for Italiensk kaffe brygget på en rota maskine

      Men den tar OGSÅ hensyn til at en vibra pumpe bygger trykket langsommere op ,ligesom en rota med en lille dyse , og at det vi herinde kalder alm espressokaffe (men andre kalder nordic roast) har et andet flow end Italiensk kaffe

      Men det er en tommelfinger regel, men ,, den tar som sagt hensyn til flowet i kaffen , som igen er afhængig af både kaffen selv, og pumpe og dyser

      Prøv at checke om det du pt laver falder indenfor den regel (hvis du laver alm espressoshots)

      Kaffen brygger jo allerede under preinfusion, men grundet manglende flow ikke så voldsomt

      derfor tælles tiden fra pumpe start til første dryp som halv tid

      På et tidspunkt havde jeg en Gagagia classik og en Bistro maskine med rota pumpe og alm dyse stående
      Begge 58mm maskiner

      jeg bryggede med DEN samme kurv i begge maskiner, og samme kaffe og formaling,, det gik ikke ;o), man skulle grinde og dose til hver maskine
      da jeg satte en mindre dyse i bistro maskinen , var de NÆSTEN ens i koppen,med samme grind og dose ,, men ikke i tiderne

      Men tiderne passede med hensyntagen ang tiden fra pumpe start til første dryp
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af Holle61 Se indlæg
        Så er jeg igang med at prøve mig frem, med friske bønner.
        Der er meget stor forskel på hvor fint de skal kværnes, om det er gamle eller friske...
        Der skal prøves nogle gange med kværne tid og grovheden på bønnerne.
        Har valgt denne bønne, https://absolutkaffe.dk/shop/30-fris...ato-14-januar/
        Go' Weekend der ude.
        Holle61
        Sikkert udemærket kaffe hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) (kan godt se de skriver Ristedato: 14. januar) så håber det er 2019 ;-)
        Last edited by Jack; 18. January 2019, 22:10.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Sikkert udemærket hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner er topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) så alene det ville afholde mig fra at købe deres kaffe

          De skriver også produceret for absolut kaffe af vendia kaffe, så hvorfor ikke købe direkte fra vendia kaffe og få kaffen frisk :-)
          http://www.vendiakaffe.dk

          Tror det skal tages som best before , alså udløbsdatoen
          På Dansk hedder det normalt , mindst holbar til xx og er kun tiltænk om det er sundhedsmæssig forsvarligt at konsumere



          De opgiver ristedatoen, og der er viiiist nok robusta i den, den kræver ofte lidt længere hvil

          De skriver det er en klassisk Italiensk (nok sammensætning)og der er der robusta i (et krav)

          Jeg Har intet imod robusta , når det er brugt som et kryderi i en blend ,og bønnener en ordentli kvalli
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Sikkert udemærket kaffe hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) (kan godt se de skriver Ristedato: 14. januar) så håber det er 2019 ;-)
            Sorry de 6 uger er vist mest min holdning, Micro risteriernes holdning er nok nærmere 2 til max 3 mdr. efter rist :-) Koppi.se siger 2 mdr. thebarn.de siger 3 mdr. clevercoffee.dk bedst før 3 mdr efter rist (så er de sidste poser tjekket)
            Last edited by Jack; 18. January 2019, 22:21.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • pingel
              Coffeeholic
              • Jan 2012
              • 1007

              #21
              Det er i øvrigt ikke et krav i Italien at der skal robusta i kaffen, bare lige for at klargøre det. Illy og andre store spillere kører stort på at de er 100 % arabica og de har været der lang tid...

              Comment

              Working...
              X