Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 21

Emne: Våd kaffepuk

Lysristet
    Registreringsdato
    Jul 2017
    Citer Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    hvis det drypper efter ti sekunder ta det halve af det, og så skal skuddet stoppe ved 30 sekunder = 35 fra start
    drypper det allerede ved 5 sekunder , så stoppes skudet ved 32,5 sekunder fra start

Jeg troede man som oftest talte 25 (23-27) sekunder fra start til slut inklusiv den tid det tager at opbygge tryk - ca 5-6 sek..

?

Mørkristet kidcaffeine's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2016
    Sted
    Valby
    Jeg tror ikke der er en "one size fits all" på det område, men som tommelfingerregel kører jeg efter det samme, som CMTWG også nævner

Nogle gange har jeg dog haft hænderne i en kaffe, som jeg synes fungerer bedre med meget lange skud. 45-50 sekunder måske
    Espresso: La Marzocco Linea Mini
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Comandante C40 Nitro
    Sort: Chemex, Aeropress, den der Bodum stempelkande som alle i verden har...

Coffeeholic Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
    Jeg tror ikke der er en "one size fits all" på det område, men som tommelfingerregel kører jeg efter det samme, som CMTWG også nævner

Nogle gange har jeg dog haft hænderne i en kaffe, som jeg synes fungerer bedre med meget lange skud. 45-50 sekunder måske
    Samme her, ofte får jeg bedste resultat med at ramme 1:2 ved 25 til 30 sek efter første dryp

4. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

Holle61 (4. January 2019)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Aalborg
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Det lyder som supermarkedskaffe det er ikke hvad som vi betegner som frisk ;-) fra den dag kaffen er ristet og ca 4 til 5 uger frem er frisk kaffe, de fleste kaffer smager bedst ca 7 dage efter ristning

i Aalborg kan du købe frisk kaffe hos Penny lane fra kaffemekka
    Kaffen var købt ved Rigtig Kaffe.dk

Jeg har nu fået min nye kværn og det hjalp lidt

Har kikket på denne hjemmeside;https://absolutkaffe.dk/

De bruger dato på ristedato.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Herning
    Hej Holle

Godt du har fået kværnen hjem - det bliver du glad for

Jeg oplever, at malet kaffe "tørrer ud", og smager/opfører sig anderledes i espressomaskine.
    Derfor er det et plus kun at kværne det der netop skal bruges.
    Nogle taler om 5 minutter, og så er det om igen... Men det har jeg ikke testet.

God fornøjelse med kværn og maskine [tommelop].
    Nu skal du til det sjove med at teste, smage, skrue og justere :-)

Hilsen
    Freund

7. De følgende brugere har takket Freund for denne post:

Holle61 (4. January 2019)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Aalborg
    Så er jeg igang med at prøve mig frem, med friske bønner.
    Der er meget stor forskel på hvor fint de skal kværnes, om det er gamle eller friske...
    Der skal prøves nogle gange med kværne tid og grovheden på bønnerne.
    Har valgt denne bønne, https://absolutkaffe.dk/shop/30-fris...ato-14-januar/
    Go' Weekend der ude.
    Holle61

9. De følgende brugere har takket Holle61 for denne post:

kidcaffeine (18. January 2019)

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Citer Oprindeligt indsendt af KThorlund Se indlæg
    Jeg troede man som oftest talte 25 (23-27) sekunder fra start til slut inklusiv den tid det tager at opbygge tryk - ca 5-6 sek..

?
    Tjah, det passer jo også fint for Italiensk kaffe brygget på en rota maskine

Der kommer flowet med det samme

Den jeg viser passer stadig for Italiensk kaffe brygget på en rota maskine

Men den tar OGSÅ hensyn til at en vibra pumpe bygger trykket langsommere op ,ligesom en rota med en lille dyse , og at det vi herinde kalder alm espressokaffe (men andre kalder nordic roast) har et andet flow end Italiensk kaffe

Men det er en tommelfinger regel, men ,, den tar som sagt hensyn til flowet i kaffen , som igen er afhængig af både kaffen selv, og pumpe og dyser

Prøv at checke om det du pt laver falder indenfor den regel (hvis du laver alm espressoshots)

Kaffen brygger jo allerede under preinfusion, men grundet manglende flow ikke så voldsomt

derfor tælles tiden fra pumpe start til første dryp som halv tid

På et tidspunkt havde jeg en Gagagia classik og en Bistro maskine med rota pumpe og alm dyse stående
    Begge 58mm maskiner

jeg bryggede med DEN samme kurv i begge maskiner, og samme kaffe og formaling,, det gik ikke ;o), man skulle grinde og dose til hver maskine
    da jeg satte en mindre dyse i bistro maskinen , var de NÆSTEN ens i koppen,med samme grind og dose ,, men ikke i tiderne

Men tiderne passede med hensyntagen ang tiden fra pumpe start til første dryp

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Holle61 Se indlæg
    Så er jeg igang med at prøve mig frem, med friske bønner.
    Der er meget stor forskel på hvor fint de skal kværnes, om det er gamle eller friske...
    Der skal prøves nogle gange med kværne tid og grovheden på bønnerne.
    Har valgt denne bønne, https://absolutkaffe.dk/shop/30-fris...ato-14-januar/
    Go' Weekend der ude.
    Holle61
    Sikkert udemærket kaffe hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) (kan godt se de skriver Ristedato: 14. januar) så håber det er 2019 ;-)
    Senest redigeret af Jack : 18. January 2019 kl. 22:10

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Sikkert udemærket hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner er topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) så alene det ville afholde mig fra at købe deres kaffe

De skriver også produceret for absolut kaffe af vendia kaffe, så hvorfor ikke købe direkte fra vendia kaffe og få kaffen frisk :-)
    http://www.vendiakaffe.dk

Tror det skal tages som best before , alså udløbsdatoen
    På Dansk hedder det normalt , mindst holbar til xx og er kun tiltænk om det er sundhedsmæssig forsvarligt at konsumere

De opgiver ristedatoen, og der er viiiist nok robusta i den, den kræver ofte lidt længere hvil

De skriver det er en klassisk Italiensk (nok sammensætning)og der er der robusta i (et krav)

Jeg Har intet imod robusta , når det er brugt som et kryderi i en blend ,og bønnener en ordentli kvalli

13. De følgende brugere har takket Coffee makes the world go for denne post:

Jack (18. January 2019)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Sikkert udemærket kaffe hvis den er frisk, syntes normalt gennemsnitlige bønner topper på syvende dagen efter rist, men her skriver rigtigkaffe citat?? (Bedst før: 12 mdr. efter ristedato), normalt er Micro risteriernes holdning 6 uger efter rist :-) (kan godt se de skriver Ristedato: 14. januar) så håber det er 2019 ;-)
    Sorry de 6 uger er vist mest min holdning, Micro risteriernes holdning er nok nærmere 2 til max 3 mdr. efter rist :-) Koppi.se siger 2 mdr. thebarn.de siger 3 mdr. clevercoffee.dk bedst før 3 mdr efter rist (så er de sidste poser tjekket)
    Senest redigeret af Jack : 18. January 2019 kl. 22:21

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •