Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emne: Izzo Vivi våd damp

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018

Izzo Vivi våd damp

Der kommer alt for meget vand ud af steameren fra min Vivi. Det hjælper kortvarigt, hvis jeg lukker vand ud, men efter et par minutter sprutter den igen temmelig våd damp. Jeg har prøvet at trykke vandsensoren helt ned, haft den ude og afkalke - samme resultat. Har I et bud på, hvor fejlen ligger? Jeg er ikke topfortrolig med ventiler og lignende, så forvent uddybende spørgsmål eller direkte opfordringer til hjælp, hvis det ikke giver mening

Mellemristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Hvis kedlen ellers bliver varm nok (check via manometer), ville jeg kontrollere to mulige årsager til overfyldning af kedlen:

1) Er der dårlig stel-forbindelse til kedel? Vandstandsproben måler elektrisk i forhold til stel. Sæt evt en ekstra ledning

2) Lukker to-vejs ventilen ikke helt tæt, f.eks. pga. kalk? Ellers fyldes kedlen, selvom vandstandsproben “siger” stop.

Nu nævnte jeg godt nok ventiler men prøv at søge lidt på dette problem her og på andre fora. :-)
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    MK K22S: Retention-reduced (Bidstrup)
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

3. De følgende brugere har takket Hegnet for denne post:

bentpoulsen (29. December 2018)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018
    Citer Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Hvis kedlen ellers bliver varm nok (check via manometer), ville jeg kontrollere to mulige årsager til overfyldning af kedlen:
    Manometret viser 1,5 - er det ikke sådan, det skal være?

1) Er der dårlig stel-forbindelse til kedel? Vandstandsproben måler elektrisk i forhold til stel. Sæt evt en ekstra ledning
    Mener du fra proben til kontrolenheden?

2) Lukker to-vejs ventilen ikke helt tæt, f.eks. pga. kalk? Ellers fyldes kedlen, selvom vandstandsproben “siger” stop.
    Det kunne godt lyde rigtigt. Bare for opklaring: Er dette den tovejsventil, du omtaler? https://www.kaffemekka.dk/shop/1780-...ventil-2-vejs/

Nu nævnte jeg godt nok ventiler men prøv at søge lidt på dette problem her og på andre fora. :-)
    Jeg synes, jeg har forsøgt, men nu har jeg nogle nye søgeord. Tak igen
    Senest redigeret af bentpoulsen : 29. December 2018 kl. 22:32

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af bentpoulsen Se indlæg
    Manometret viser 1,5 - er det ikke sådan, det skal være?

Mener du fra proben til kontrolenheden?

Det kunne godt lyde rigtigt. Bare for opklaring: Er dette den tovejsventil, du omtaler? https://www.kaffemekka.dk/shop/1780-...ventil-2-vejs/

Jeg synes, jeg har forsøgt, men nu har jeg nogle nye søgeord. Tak igen
    - Lyder fint mht tryk.
    - Kedlen skal have forbindelse til stel. Sæt evt en jordledning (gul-grøn PE) mellem kedeloverflade og et passende sted på stel inde i maskinen.
    - Ja, sådan ser en to-vejs ventil ud. Den skal normalt kun åbne, når der skal mere vand ind i kedlen. Hvis den ikke lukker helt tæt (på indersiden), fyldes kedlen utilsigtet helt op.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018
    Jeg fandt en tråd på et australsk forum om returslangen og har afkortet denne, så den ikke kommer til at suge vand ind, når kedlen køles af. Det hjalp desværre ikke, så jeg må nok til at rode med tovejsventilen.

I morges, da jeg bryggede den tredie espresso (da vi er tre kaffedrikkere i familien), røg trykke pludseligt fra 1,5 og helt op, hvorefter maskinen sagde 'POP!' og trykket faldt igen. Efterfølgende kunne jeg steame med vanligt våd damp.

Kan den hændelse også være et symptom på overfyldt kedel?

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Citer Oprindeligt indsendt af bentpoulsen Se indlæg
    Jeg fandt en tråd på et australsk forum om returslangen og har afkortet denne, så den ikke kommer til at suge vand ind, når kedlen køles af. Det hjalp desværre ikke, så jeg må nok til at rode med tovejsventilen.

I morges, da jeg bryggede den tredie espresso (da vi er tre kaffedrikkere i familien), røg trykke pludseligt fra 1,5 og helt op, hvorefter maskinen sagde 'POP!' og trykket faldt igen. Efterfølgende kunne jeg steame med vanligt våd damp.

Kan den hændelse også være et symptom på overfyldt kedel?
    Hvis(!) tovejs-ventilen ikke lukker helt tæt, mens du brygger (dvs pumpen kører), fylder pumpen kedlen med et tryk på 9-10 bar. Når denne er ved at være fyldt, og der fortrinsvist er inkompressibel vand i kedlen, stiger trykket tilsvarende, hvilket er anseeligt over sikkerhedsventilens max tryk, typisk ca 1.8 bar. Denne udløses med et pop og måske en del damp afhængig af temperatur. Jeg ville forvente, at kaffen måske også er en del koldere end intentionen, men det kan være svært at måle og afgøre.

Jeg ville kigge på denne tovejsventil, dvs afmontere den og inspicere den indvendigt. Det er simplere, end det måske lyder, og som du selv har fundet, kan man let finde erstatninger. Du vil nok også skulle lænse kedlen bagefter for at få sænket vandstanden. Brug evt en slange som hævert gennem en af de øverste gennemføringer, f.eks. ved at fjerne vandstandsproben.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018
    Det er fornemt - og jeg kaster mig ud i det. Skal nok rapportere tilbage, så andre evt. kan lære af erfaringerne

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018
    Tovejsventilen så fin ud. Der var ikke noget at se inde i den, men den blev lagt i eddike for en sikkerheds skyld. Det så faktisk ud til at virke, for umiddelbart efter var dampen tør og fin, men i morges var den lige så våd som før. Nu har jeg bestilt en ny probe. Jeg vender tilbage.

10. De følgende 3 brugere siger tak til bentpoulsen for denne post:

holberg19 (7. January 2019),Jack (7. January 2019),Sinobi (8. January 2019)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2018
    Ny probe monteret. Den var mere end 1 cm længere end den gamle (!), og sidder således længere nede i kedlen. Det burde betyde, at kedlen ikke fyldes så meget op som før. Dampen er til gengæld stadig meget våd i starten, men bliver tør efter lidt udluftning. Lader jeg den stå lidt, skal jeg starte forfra med udluftningen - så den skal helst ske lige inden jeg steamer mælk. Hmm. Jeg har ikke prøvet stelforbindelsen endnu. Hvor på kedlen skal man sætte den fast - og kunne man teste med et par krokodillenæb?

Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Ja, bare sæt en testledning mellem noget metal på kedlen og stel, ideelt hvor en gul-grøn PE leder er forbundet.

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •