Melodrip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    Melodrip

    For lidt over en uge siden blev jeg den lykkelige ejer af en Melodrip. Det er en slags "dispersion screen" - en plade af plastic man holder mellem kaffe og vandstråle under sin filterkaffebrygning - følg linket og bliv klogere hurtigere: https://melodrip.co/

    Jeg var så heldig at Post Nord blot holdt den i en uges karantæne. Her vurderede de så at den påførte pris på 9$ var korrekt, hvilket ikke helt var tilfældet (jeg havde ikke bedt om denne lavere anmærkning). Prisen jeg endte med at betale var omkring 350,- og det er jo også en slags penge... Men med moms og ekspeditionsgebyr var det altså blevet et par hundrede ekstra.

    Men hvad gør den så? Joh, den gør sådan at det påførte vand drypper ned over kaffen uden den normale turbulens som følge. Ens "kaffeslurry" agiteres altså ikke i samme omfang som vanligt og ekstraktionen er mere nænsom... Pointen er noget med at de allerfineste partikler bliver siddende på det kværnede kaffe, og ikke ryger ud gennem filteret og ned i koppen. Dette er noget slemt noget for smagsoplevelsen, synes Ray der er opfinder af produktet. For mig personligt, har Melodrip haft en lidt anden - men meget positiv effekt: For det er altså ikke kun de allerfineste partikler der normalt ryger igennem filteret der holdes tilbage, men også de fines der har tendens til at blive skyllet af kaffen og ende i bunden af ens (læs mit) filter. De bliver grundet den mindre agitation siddende på kaffen i højere grad, hvilket medfører en meget hurtigere drawdown, da filteret ikke bliver stoppet til i samme grad som før.

    Jeg brygger gerne større batches, og har haft problemer med at holde tid/grind size indenfor et acceptabelt forhold. Men nu kan jeg f.eks brygge 1 liter kaffe på 3,5 minut, som før tog mig 5 minutter - med samme kværnindstilling og teknik. Dette har så medført, at der er en del parametre i min kaffebrygning der skal gentænkes og overvejes på ny - men det er jo det sjove ;-)


    Kan det smages? Jo, det er da helt klart en mere ren og klar kaffe der ender i koppen. Er det bedre? Det ved jeg ikke...
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Tak for anmeldelsen, Pingel, fedt !

    Jeg har en gammel te-si i sølv ... måske den ku fungere, så jeg ku prøve det ... men ellers er jeg tilfreds nok på klassisk vis ... for jeg orker ikke for mange kaffe-dimser.

    Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
    Kan det smages? Jo, det er da helt klart en mere ren og klar kaffe der ender i koppen. Er det bedre? Det ved jeg ikke...
    Studsede lige over konklusionen her til sidst ... som regel er "mere ren og klar" positivt ... Er det fordi du syns noget i smagen ?
    Last edited by Kaffe T; 31. December 2018, 09:32.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Der er i øvrigt flere sjove detaljer i Melodrip-videoen:

      Introducing melodrip!melodrip transforms your pour into a zero-agitation sprinkle, virtually eliminating particle suspension in the brewbed. Simply put, this...


      Det tørre grind rør han med noget der ligner et bambus-piskeris ... før han hælder det i filtret ... Jeg rør altid mit grind først med skaftet af en teske (for at få fines klistret på de større partikler - efter separation i min hurtige kværn)..

      Vandet hælder han på med en te-kande i keramik !? I det hele taget meget hipster-style i videoen.

      Det færdige bryg mener han så lige skal iltes (eller ?) ved at hældes gennem melodrip'eren til sidst. Har før hørt om "omhældning" af kaffen til sidst med tanke på at det sku gøre noget for smagen (fx espresso skud). Men jeg har aldrig udforsket hvad det gør ved smagen.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Det ligner nu mest af alt en tenørd der laver kaffe [emoji6]
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #5
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Tak for anmeldelsen, Pingel, fedt !

          Jeg har en gammel te-si i sølv ... måske den ku fungere, så jeg ku prøve det ... men ellers er jeg tilfreds nok på klassisk vis ... for jeg orker ikke for mange kaffe-dimser.



          Studsede lige over konklusionen her til sidst ... som regel er "mere ren og klar" positivt ... Er det fordi du syns noget i smagen ?
          Ja, klarheden går mest på smag og mundfylde. Jeg tror simpelthen på at han har ret mht. de mikorpartikler der normalt bliver skyllet gennem filteret...

          Men ja, der er totalt meget hokus pokus og lækre billeder over produktet, og jeg var da også ret skeptisk. Så jeg producerede min egen af et Aeropress filter og en spisepind, hvilket var ret bøvlet. Men det gjorde et eller andet, og så sprang jeg ud i det. Og Melo drippen drypper altså også bare på en helt anden og mere kontrollérbar vis.

          Mht at omrøre sin kværnede kaffe, så er du selv inde på det - det giver jo også god mening hvis man ønsker at binde fines fast på de større partikler. Jeg slynger gerne det kværnede kaffe rundt i beholderen - og har ikke købt en kost med ;-) Når jeg vælter det brugte filter ud i den grønne affaldscontainer (glorie), ser bunden markant anderledes ud end før, for der er ingen nævneværdige spor af fines - og det var der altså før.

          Men det helt store for mig har altså været det at nedbringe mine brygtider. Man kan jo så diskutere, om jeg bare aldrig har fået forfinet min hældeteknik...

          Comment

          • T.Bidstrup
            Mellemristet
            • May 2014
            • 296

            #6
            Jeg har i noget tid leget med "The Gabi Master B Coffee Dripper" fra Glowbeans. Den fungerer meget som en Melodrip, men den ligger ovenpå tragten, fremfor at skulle holdes i en pind.

            Mine observationer svarer egentligt ret godt til Pingels oplevelse af Melodrip. Den reducerer gennemløbstiden væsentligt, hvilket, sammen med betydeligt reduceret agitation, betyder, at man kommer til at skulle kværne noget finere, end man ellers ville gøre. Når man tager den af tragten efter at have hældt alt vandet på, kan man se den kværnede kaffe ligge i bunden af filteret under det helt klare vand, som løber igennem.

            Jeg var meget begejstret i starten, men er egentligt holdt op med at bruge den, da den mest bare giver et anderledes resultat - ikke nødvendigvis et bedre resultat.
            Jeg oplever også, at den ikke altid væder al kaffen ordentligt, selvom man laver en grundig præinfusion/bloom med sin hældekande, inden man foretager resten af brygningen med dryppe-dimsen. Det giver noget "channeling", hvor man ind imellem kan se, at noget mere tørt kaffe river sig løs og bobler lidt op i bryggevandet.

            Tja ... Den er jo ikke særligt dyr, og den er sjov at prøve. Hvis man beslutter sig for det, vil jeg anbefale at lægge den i blød i kogende vand ad et par omgange, da den i starten frigiver en ret suspekt lugt, når den komme i kontakt med bryggevandet. Det forsvinder, når man får den godt gennemvædet. Den er lavet i Triton, som skulle være fødevaresikkert, men alligevel.
            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

            Comment

            Working...
            X