Søger anbefalinger af nye bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RuneSR
    Grøn bønne
    • Dec 2018
    • 9

    Søger anbefalinger af nye bønner

    Hejsa

    Mine go-to espressobønner har længe været disse fra Kaffemekka: https://www.kaffemekka.dk/shop/120-g...ner-1000-gram/

    Ristet til omkring full city/+ på min Gene Café har de givet præcis de mørke, sødlige chokoladenoter, som jeg søger til min espresso (drikkes som regel i cortado-lignende forhold). På det seneste har det dog været mindre imponerende med kedeligere, lettere smagsløse shots, selvom risteprocessen er præcis som den plejer. I mellemtiden har jeg udskiftet min Rancilio med en Profitec pro 300, men resultaterne fra bønnerne er stadig de samme. Kan der være så store udsving fra batch til batch fra farmen eller kan der være tale om en helt anden årsag?

    Uanset hvad så har det fået mig til at lede efter nye, grønne espressobønner, der kan give de samme mørke, chokoladeprægede smagsnoter uden syrlighed. Jeg har tidligere prøvet med en god håndfuld forskellige bønner fra netop Kaffemekka og espressoblendet fra Risteriet, men ingen har været i nærheden af at kunne erstatte Cerrado-bønnerne.

    Kan I anbefale mig nogle, der kan ristes relativt hårdt og give de samme smagsnoter, som jeg har beskrevet i det ovenstående?

    På forhånd tak og rigtig glædelig jul.
  • davidsarinelli
    Coffeeholic
    • May 2009
    • 1484

    #2
    Oprindeligt indsendt af RuneSR Se indlæg
    Hejsa

    Mine go-to espressobønner har længe været disse fra Kaffemekka: https://www.kaffemekka.dk/shop/120-g...ner-1000-gram/

    Ristet til omkring full city/+ på min Gene Café har de givet præcis de mørke, sødlige chokoladenoter, som jeg søger til min espresso (drikkes som regel i cortado-lignende forhold). På det seneste har det dog været mindre imponerende med kedeligere, lettere smagsløse shots, selvom risteprocessen er præcis som den plejer. I mellemtiden har jeg udskiftet min Rancilio med en Profitec pro 300, men resultaterne fra bønnerne er stadig de samme. Kan der være så store udsving fra batch til batch fra farmen eller kan der være tale om en helt anden årsag?

    Uanset hvad så har det fået mig til at lede efter nye, grønne espressobønner, der kan give de samme mørke, chokoladeprægede smagsnoter uden syrlighed. Jeg har tidligere prøvet med en god håndfuld forskellige bønner fra netop Kaffemekka og espressoblendet fra Risteriet, men ingen har været i nærheden af at kunne erstatte Cerrado-bønnerne.

    Kan I anbefale mig nogle, der kan ristes relativt hårdt og give de samme smagsnoter, som jeg har beskrevet i det ovenstående?

    På forhånd tak og rigtig glædelig jul.
    Prøv at hæve temperaturen på brygkedlen inden du gør noget andet. Dernæst kan du prøve at kværne finere og gå over 30 sekunder for at øge ekstraktionen.

    Jeg gætter på, at du underekstraherer kaffen på din nye maskine.
    David Sarinelli

    Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

    Giesen W1 m. Artisan connection
    Bullet R1 2.0 IBTS
    La Marzocco Linea Classic AV 1
    Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
    Profitec Pro500
    La Pavoni Professional
    ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
    Niche Zero single dosing conical burrs
    DIP DK-40 Bulk

    Masser af SSP burrs!


    www.espresso-systems.dk

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Da du først bemærkede at smagen ændrede sig ... hvornår var de bønner ristet ? i november ?
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • RuneSR
        Grøn bønne
        • Dec 2018
        • 9

        #4
        Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
        Prøv at hæve temperaturen på brygkedlen inden du gør noget andet. Dernæst kan du prøve at kværne finere og gå over 30 sekunder for at øge ekstraktionen.

        Jeg gætter på, at du underekstraherer kaffen på din nye maskine.
        Skiftet skete allerede tilbage på Rancilioen, så jeg tror desværre ikke, at det er det, der er årsagen. Jeg vil alligevel give det et skud - hvor meget ville du skrue den op på? Pt står den på 93 grader.

        Tak for foreslagene uanset hvad.

        Comment

        • RuneSR
          Grøn bønne
          • Dec 2018
          • 9

          #5
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Da du først bemærkede at smagen ændrede sig ... hvornår var de bønner ristet ? i november ?
          Jeg har desværre ikke noteret det, men oktober/november er nok et meget godt bud. Hvad har du i tankerne?

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Oprindeligt indsendt af RuneSR Se indlæg
            Jeg har desværre ikke noteret det, men oktober/november er nok et meget godt bud. Hvad har du i tankerne?
            Jeg er lige ved at færdiggøre et afsnit i min riste-podcast, som netop handler om: samme bønner, samme måde at riste på - og pludselig ændrer smagen sig. Trods man har ristet sådan mange gange og det har fungeret fint.

            De to mest oplagte forklaringsmuligheder er:

            1) Bønnerne har ændret sig. De ændrer sig med alderen. Eller i dit tilfælde: har du fået ny høst ?

            2) Vejret/årstiden. Her i november blev det koldere og dagene markant kortere. Selvom der ikke er de store udsving i temperatur indendørs, så falder den indendørs fugtighed. Og alle mulige ting er påvirket af årstidsskift.

            Mit podcast-afsnit tager udgangspunkt i ham som rister på A&M. Han fortalte mig at pludselig var hans rist blevet kedelige og nu ville han prøve at ændre i risteprofilen. Jeg spottede et godt plot til et podcast afsnit. De sagde Ja. Så jeg kom med til ristningen + en uge senere for at smage på resultatet.

            >>comming soon in your podcast feed<<

            ;-)

            Ved ikke hvornår afsnittet udkommer. Jeg har strikket det færdig. Nu skal ham jeg interviewer ha chancen for at lytte. Og så skal min lydmand lave mastering på det hele. Aldrig til at vide hvor lang tid den fase tager.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • RuneSR
              Grøn bønne
              • Dec 2018
              • 9

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Jeg er lige ved at færdiggøre et afsnit i min riste-podcast, som netop handler om: samme bønner, samme måde at riste på - og pludselig ændrer smagen sig. Trods man har ristet sådan mange gange og det har fungeret fint.

              De to mest oplagte forklaringsmuligheder er:

              1) Bønnerne har ændret sig. De ændrer sig med alderen. Eller i dit tilfælde: har du fået ny høst ?

              2) Vejret/årstiden. Her i november blev det koldere og dagene markant kortere. Selvom der ikke er de store udsving i temperatur indendørs, så falder den indendørs fugtighed. Og alle mulige ting er påvirket af årstidsskift.

              Mit podcast-afsnit tager udgangspunkt i ham som rister på A&M. Han fortalte mig at pludselig var hans rist blevet kedelige og nu ville han prøve at ændre i risteprofilen. Jeg spottede et godt plot til et podcast afsnit. De sagde Ja. Så jeg kom med til ristningen + en uge senere for at smage på resultatet.

              >>comming soon in your podcast feed<<

              ;-)

              Ved ikke hvornår afsnittet udkommer. Jeg har strikket det færdig. Nu skal ham jeg interviewer ha chancen for at lytte. Og så skal min lydmand lave mastering på det hele. Aldrig til at vide hvor lang tid den fase tager.
              Spændende! Det vil jeg glæde mig til at høre. Tak for tippet.

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Oprindeligt indsendt af RuneSR Se indlæg
                Spændende! Det vil jeg glæde mig til at høre. Tak for tippet.
                Så er omtalte podcast afsnit ude, Episode 13.

                Kan lyttes på linket her:
                Podcast about coffee roasting. This time about changes in the bean and the weather. I visit Cristian Scigliano, barista and roaster at Andersen & Maillard in Copenhagen.


                eller findes i podcast app på smartphonen ved at søge efter "Coffee Roasting Navigated"
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                Working...
                X