Umulig kaffe...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    Umulig kaffe...

    Da der var Black Friday købte jeg to kilo kaffe hos Clever Coffee. For som jeg er opdraget, så skal man altid købe ting til halv pris - uanset hvad det er ;-)

    Nu har jeg så brygget med kaffen gennem længere tid, og det er umuligt for mig at få et fornuftigt gennemløb som pour over. Er min kværn indstillet indenfor mit normale range, så stopper gennemløbet i en sådan grad at tiden fordobles. Og kværner jeg så groft at gennemløbstiden ligger indenfor det acceptable, smager kaffen tyndt og surt. Det er lykkedes mig på Aeropress at få et ok resultat...

    Jeg har brugt Hario, Kalita, Melitta og Brewista og lige meget hjælper det. Og jeg har "krydsbrygget" med flere forskellige kaffer fra andre risterier samt hjemmerist, uden lignende resultater. Min kværn er i øvrigt en EK 43s, men det burde være underordnet.

    Er der nogle fornuftige bud, udover at den er underristet? Eller har andre haft samme problem? Det drejer sig om deres Hunkute fra Etiopien.
  • Sigh
    Lysristet
    • Jul 2017
    • 141

    #2
    Samme problemer. Kører 20g ind og 50g ud på 60 sek. Men kun efter at jeg blev desperat og eksperimenterende. Lidt mælk i og så er der ok spændende noter. Den er åbenbart problematisk eller udfordrerne uanset brygmetode.
    Last edited by Sigh; 21. December 2018, 09:26.
    Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg

      Er der nogle fornuftige bud, udover at den er underristet? Eller har andre haft samme problem? Det drejer sig om deres Hunkute fra Etiopien.
      Har i prøvet den som espresso? jeg har haft stor fornøjelse af den som espresso, og nu blevet en af mine favoritter men den som jeg købte var ristet ca. 1 måned før BF

      Jeg kørte 18,5g ind og 36g ud på 25 til 30 sek efter første dråber ramte vægten
      Last edited by Jack; 21. December 2018, 09:59.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        Har i prøvet den som espresso? jeg har haft stor fornøjelse af den som espresso, og nu blevet en af mine favoritter men den som jeg købte var ristet ca. 1 måned før BF

        Jeg kørte 18,5g ind og 36g ud på 25 til 30 sek efter første dråber ramte vægten
        Du kan se at Sigh har haft samme problemer som mig og det med espresso. Og når du har haft gode erfaringer, så kunne det være den pågældende rist der ikke er faldet heldigt ud...

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Kaffen ku sagtens være under-udviklet ristning.

          Det kan du teste ved at smide den i cupping. Hvis kaffen ikke bliver hængende i overfladen i den første fase, men synker til bunds ... så er den ristet meget lidt.

          Men så kan du jo prøve at gøre, som vi har talte om under Hviletid. Luk grundigt, tryk rest-luften ud og lad ligge et par måneder: http://www.espressobar.dk/forums/sho...light=hviletid

          Især lysristede kaffer kan virkelig vinde ved det.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Umulig kaffe...

            Lyder meget som en underudviklet kaffe, det eneste du kan er at lade den ligge.

            Nogle gange har jeg haft succes med at brygge lignende rist i min sowden.

            Jeg har netop selv en fra TW som er pisse irriterende og jeg skal konstant ændre indstillingen finere.
            Last edited by malling; 21. December 2018, 11:48.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
              Da der var Black Friday købte jeg to kilo kaffe hos Clever Coffee. For som jeg er opdraget, så skal man altid købe ting til halv pris - uanset hvad det er ;-)

              Nu har jeg så brygget med kaffen gennem længere tid, og det er umuligt for mig at få et fornuftigt gennemløb som pour over. Er min kværn indstillet indenfor mit normale range, så stopper gennemløbet i en sådan grad at tiden fordobles. Og kværner jeg så groft at gennemløbstiden ligger indenfor det acceptable, smager kaffen tyndt og surt. Det er lykkedes mig på Aeropress at få et ok resultat...

              Jeg har brugt Hario, Kalita, Melitta og Brewista og lige meget hjælper det. Og jeg har "krydsbrygget" med flere forskellige kaffer fra andre risterier samt hjemmerist, uden lignende resultater. Min kværn er i øvrigt en EK 43s, men det burde være underordnet.

              Er der nogle fornuftige bud, udover at den er underristet? Eller har andre haft samme problem? Det drejer sig om deres Hunkute fra Etiopien.
              Hvad med stempel kande, der bestemmer DU træk tiden ,, uanset malegrad

              Det samme gælder jo Aeropress,, som du jo netop som det eneste har haft positive resultater med
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • jneble
                Lysristet
                • Jun 2016
                • 73

                #8
                Hvor længe fra rist var den da du tog hul på posen?
                Jeg har udviklet et had/kærlighedsforhold til Clever Coffee da deres kaffer har drillet mig sindsygt meget (som espresso). De smager til gengæld fuldstændigt fantastisk når man får styr på dem.
                Jeg har indtil videre haft lettest ved at lave gode resultater hvis jeg modtager kaffen, og ligger den i skabet i 1-1,5 måned før jeg åbner posen. Hvis jeg tager hul på posen med det samme så får jeg enten masser af channeling eller totalt underekstraheret espresso ud i koppen.

                Jeg har haft gode resultater med deres Hunkute som espresso, men har hvilet den i en måned før jeg åbnede posen. Det hjælper selvfølgeligt ikke så meget når du allerede har taget hul på posen..

                Jneble

                Comment

                • pingel
                  Coffeeholic
                  • Jan 2012
                  • 1007

                  #9
                  Jeg lavede lige en AP, og udover at jeg skulle bruge ualmindelig meget kraft for at trykke stemplet i bund, så er den der altså bare ikke. Ikke decideret grøn i udtrykket, men flad og uden liv.
                  Den er prøvet over 3 uger, og nu lader jeg den så vente et par uger endnu...

                  Comment

                  • peterw
                    Lysristet
                    • Feb 2017
                    • 56

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                    Jeg lavede lige en AP, og udover at jeg skulle bruge ualmindelig meget kraft for at trykke stemplet i bund, så er den der altså bare ikke. Ikke decideret grøn i udtrykket, men flad og uden liv.
                    Den er prøvet over 3 uger, og nu lader jeg den så vente et par uger endnu...
                    Har du forsøgt at tage direkte kontakt til Clever Coffee for at høre, hvad tankerne bag ristningen er, og hvordan de selv typisk ville håndtere den? Kan være det giver lidt :-)

                    Comment

                    • Alexpid
                      Coffeeholic
                      • Jan 2016
                      • 1496

                      #11
                      De kører jo "omni-roast" på deres kaffer, så de i deres verden kan bruges til alle/flere brygmetoder. Måske derfor driller de lidt??

                      Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                      Selvstændig hos Alex Kaffe.
                      Udelukkende på eBar som privatperson

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Umulig kaffe...

                        Næppe!

                        Jeg har brygget med utal af omni roasts igennem årerne og har ikke haft større problemer og vanskeligheder med disse kontra de rist der specifikt var ristet til filter eller espresso.

                        Problemet der er beskrevet er symptomatisk for kaffe der er underudviklet eller lige på grænsen dertil. Det eneste der virker på det er hyldetid i over en mdr. også gerne to!
                        Last edited by malling; 22. December 2018, 00:37.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Ingen risterier rammer optimalt hver gang i ristningen. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det. En sagde for nylig til mig, at han syns Tim W altid ramte det samme. Men nu siger Malling jo lige at han har haft en sub-optimal kaffe derfra.

                          James Hoffmann siger at det er ALLE risterier ... Gå 8:30 min ind i videoen https://www.youtube.com/watch?v=xiHz6ZOivio

                          Så hvad gør man med de mindre heldige rist ? Som rister syns jeg ikke det er fedt at sende ud. Man ved jo hvad denne her bønne kan, og vil gerne dele den gode smagsoplevelse med andre. Så virkelig nederen at sende en fejlslagen rist ud. Plus hvis det er første gang de prøver min rist, vil de så tænke "Det er hun ikke god til - så ka jeg lige så godt købe Gevalia". Hvor mange potentielle kunder til specialty coffee er ikke blevet tabt gennem tiden pga det ?

                          Men man driver jo en forretning. Og det er synd at smide bønner ud (især når det er dem, som håndhøstet - al det arbejde som er splidt).

                          Selv jeg køber ikke fast hos de professionelle - jeg rister jo selv. Men jeg hører fra dem, som fast aftager fra diverse risterier, at hos alle er der ind imellem kedelig rist ... hvilket er en støtte for mit riste-ego ... for jeg har også batch som rammer forkert.

                          Men når et risteri ikke sælger slave-kaffe, men ligger i et vist prisniveau ... så ville det være mere fair, hvis man solgte de fejlslagne rist til en lavere pris. Indtil nu har jeg kun hørt om et risteri, som gør det. Tror det var The Barn i Berlin.

                          Eller man ku sælge det til halv pris på Black Friday.

                          Men det kræver jo at man smager meget systematisk på alle batch (kvalitetskontrol) ... det har jeg opdaget at ikke alle gør ... Og så kompliceres det jo af at smagen udvikler sig over tid ... så selvom den er kedelig efter 2 dage ... eller 5 dage .. så kan det bliver god efter 3 uger !! ... So what to do ?

                          Ristning er bare svært.

                          Kaffe er bare kompliceret. Hvis man vil ha sikkerhed for samme smag hver gang, så brug instant kaffe ;-P
                          Last edited by Kaffe T; 22. December 2018, 11:18.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Rudi Fidel
                            Mellemristet
                            • Jan 2015
                            • 227

                            #14
                            Gode pointer kaffeT!
                            Jeg har fået underudviklede rist fra mange af de bedste risterier.

                            Spørgsmål til OP:
                            Hvilket vand brygger du med?

                            Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                            Min hobby er alt man kan smage på :-)

                            Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                            Comment

                            • summer
                              Coffeeholic
                              • Jun 2011
                              • 1407

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                              Men når et risteri ikke sælger slave-kaffe, men ligger i et vist prisniveau ... så ville det være mere fair, hvis man solgte de fejlslagne rist til en lavere pris. Indtil nu har jeg kun hørt om et risteri, som gør det. Tror det var The Barn i Berlin.
                              Tim Wendelboe sælger 'test-roasts' til lavere pris i butikken - det er ristninger der ikke levede op til den høje kvalitetskontrol, men som heller ikke er HELT i skoven.

                              Comment

                              Working...
                              X