Umulig kaffe...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #16
    Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
    Gode pointer kaffeT!
    Jeg har fået underudviklede rist fra mange af de bedste risterier.

    Spørgsmål til OP:
    Hvilket vand brygger du med?

    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Svar: super dejligt hjemmeblandet vand - 90 PPM (40 Buffer/50 hårdhed)...

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #17
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Indtil nu har jeg kun hørt om et risteri, som gør det. Tror det var The Barn i Berlin.
      The Barn, ja det er helt rigtigt de kalder det for "Test Roast" poserne er dem nederst til højre i kassen på gulvet
      Click image for larger version

Name:	IMG_1295.jpg
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	231138
      Click image for larger version

Name:	Untitled-1.jpg
Views:	1
Size:	41,6 KB
ID:	231139
      Last edited by Jack; 22. December 2018, 14:09.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #18
        Umulig kaffe...

        Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
        Svar: super dejligt hjemmeblandet vand - 90 PPM (40 Buffer/50 hårdhed)...
        Godtnok en lav buffer for så lysristet kaffe, tror sjældent jeg er under 80 i caco3 equivalent
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #19
          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180605-124807.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	231140

          Jeg bruger den her til inspiration. Har været lidt over det hele, men for tiden er det de 40 ppm jeg kører. Drikker normalt lidt mere mellemristet kaffe, så måske jeg skulle uppe dosis til den her...

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #20
            Men egentlig var det det langsomme flow der interesserede mig mest.
            I dag fik jeg en Melodrip ind ad døren, og den speedede tempoet op - dog på en anden kaffe. Men mere om det når jeg får kørt den ind...

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Umulig kaffe...

              Lavt solubility bønner kan opføre sig mærkeligt hvis man rammer udenfor dens gode periode. Jeg har lige brygget en TW for to dage siden løb den fint nu har den besluttet sig for nærmest at dryppe sig igennem brygget med overekstration til følge, og den nægter at ryge under 3.20min, hvilket giver en dejlig overekstraheret kaffe, jeg har intet ændret i brygteknik, vand etc!
              Last edited by malling; 22. December 2018, 16:24.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Juul-Andersen
                Stamgæst
                • Apr 2014
                • 772

                #22
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Lavt solubility bønner kan opføre sig mærkeligt hvis man rammer udenfor dens gode periode. Jeg har lige brygget en TW for to dage siden løb den fint nu har den besluttet sig for nærmest at dryppe sig igennem brygget med overekstration til følge, og den nægter at ryge under 3.20min, hvilket giver en dejlig overekstraheret kaffe, jeg har intet ændret i brygteknik, vand etc!
                Hvornår er den fra, hvilken kaffe er det, og hvilken batch? Købte du den på nettet? Hvis det er et fænomen du har oplevet flere gange med TW kaffe, så er jeg meget interesseret

                Jeg kan enkelte gange opleve at der er bønner imellem der har lav opløselighed, men jeg har aldrig oplevet at der skulle være tidspunkter hvor der var markant mindre opløselighed. Der vil naturligvis være en forskel over tid.
                Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                I’ve been told I like tea
                I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                Plans stuff in my spare time ☕️👌

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Umulig kaffe...

                  Jeg skulle vist have formuleret mig anderledes for kan godt se den kan misforstås.

                  Jeg hentyder ikke som sådan til de lidt mindre opløselige bønner man kan finde i en pose kaffe. Men mere til kaffer som helhed der er mindre opløselige. De kaffer kan godt drille og ud i det blå resultere i at brygningen går nærmest i stå, selvom du gør præcis det samme som dagen forinden, noget jeg har oplevet flere gange især hos dem af de risterier der rister meget lyst og som jeg står med lige nu, hvor kaffen der før tog 3min nu tager 3.50min. Når jeg oplever det lader jeg dem altid ligge gerne en mdr. ekstra for man kan alligevel ikke få noget brugbart ud af dem.

                  Hvad der præcist får en kaffe til drastisk at ændre draw down tid skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg kan blot observere det sker med især lavt opløselige kaffer og underudviklede rist.
                  Last edited by malling; 22. December 2018, 18:17.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Herup
                    Grøn bønne
                    • Feb 2018
                    • 12

                    #24
                    Hej med jer.

                    Jeg vil gerne tillade mig at bidrag med mine erfaringer med den pågældende kaffe brygget som espresso, til trods for at den nu er udgået hos CleverCoffee (men i håb om at De Herrer Lars og Lindy køber den hjem igen i fremtiden).
                    Hunkuten er en af mine favoritter i den sidste tid, og jeg har kørt ca 3 kg igennem med forskellige ristedatoer fra CC og 1 kg fra Horsham Coffee Roasters. (Tim Wendelboe har pt ligeledes en Hunkute, som vil være sjov at prøve).
                    Det er min opfattelse at de to kaffer principielt opførte sig ens, og at de fungerer rigtigt godt til relativt store EKspresso skud med kort ekstraktionstid, hvor Hunkuten bliver super sød og nærmest smør-agtig (om man synes om det eller ej), men den er også god til ca. 1:2 type skud.
                    Jeg synes, at det spændende er, at kaffen på åbningsdagen (ca 1 uge efter ristedagen hos mig) har en helt utrolig, nærmest overvældende og fantastisk floral (rosenblad) smag langt ud over det sædvanelige. Jeg tillader mig at betegne netop denne smag som Hunkutens særlige karakter.
                    Men det skøre og fantastiske er, at denne smagskarakter er meget flygtig og forgængelig, og efter mindre end en uge er den nærmest borte.
                    Jeg synes et af de skønne aspekter ved kaffe (som jeg, og sikkert også du, bruger en del krudt på at udforske/nyde/undres over/kontrollere/modvirke), er dens transformation og flygtighed. Og nettop dette, synes jeg, er særligt smukt repræsenteret i Hunkuten, hvis jeg må tillade mig, at blive lidt vidtløftig.
                    Og hvad sket det så bagefter? Jeg synes kaffen går i retningen af poppet hvede (Guldkorn du ved..), som en nærværende, men ikke nødvendigvis ønskværdig smag. Og Hunkuten fra både CC og HCR kan være decideret "grassy", hvis man ikke rammer den på rette sted, men sødme savner den ikke!
                    Når jeg ser tilbage i noterne har jeg haft glæde af en EK43 recept i retning af 20g ind, 54-58g ud, 20-23 sek.
                    Øvrige noter: ca 93gr, ca 6bar, ingen preinfusion, BaristaHustle vandblanding.

                    De bedste julehilsner
                    H

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Har fået den samme kaffe fra TW, fantastisk kaffe og havde faktisk ikke problemer med draw dawn på netop den. Men det er ganske korrekt en finky kaffe og man skal ikke lave mange fejl før den ikke får den bedste smag frem.

                      Umiddelbart så tror jeg der har været problemer med ristningen som var min første indskydelse.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • SweetBrikka
                        Espresso
                        • Dec 2012
                        • 591

                        #26
                        Clever anbefaler lang liggetid for Honkute 1mdr +. Og deres version er super dejlig.
                        Jeg kan naturligvis ikke udtale mig om mulige ristefejl i nævnte batch, men hvis man er lidt erfaren er det sjældent man ikke kan indentificere en fejl i den kværnede kaffe eller koppen. -- og ja, alle laver ristefejl. Jeg fik sidste år en kenyansk TW kaffe serveret i udlandet som var åbenbart utilsigtet grøn.
                        Det er i øvrigt min erfaring at etiopiske kaffer altid har længere gennemløbstid i papirfiltre (end de fleste andre origins), og der er jo ingen lov som siger den ikke må løbe langsomt - hvis den ellers smager godt

                        Comment

                        Working...
                        X